Bosch a încheiat anul fiscal 2024 cu vânzări consolidate de 529,5 mil. euro în România
Divizia grupului Bosch din România a încheiat anul fiscal 2024 cu vânzări consolidate de 2,6 miliarde de lei (529,5 milioane de euro), înregistrând o creștere de 2,6%.
Raportul financiar Bosch România mai arată și că vânzările totale nete de 11,9 miliarde de lei (2,4 miliarde de euro) din România, inclusiv vânzările companiilor neconsolidate și livrările interne către companiile afiliate, s-au menținut la un nivel similar cu anul precedent.
„În anul fiscal 2024 Bosch a înregistrat o performanță constantă în România, în ciuda unui mediu economic și politic plin de provocări, urmând o strategie centrată pe tehnologie, sustenabilitate și inovație în toate operațiunile sale din țară – producție, cercetare și dezvoltare, vânzări și servicii”, a declarat Mihai Boldijar, director general al Robert Bosch S.R.L. și reprezentantul grupului Bosch în România.
În 2024, Bosch a sărbătorit 30 de ani de prezență continuă pe piața locală. „În prezent, Bosch este un jucător cheie în industria românească, având în vedere utilizarea tehnologiilor de ultimă oră, dar și un angajator de top, un partener de încredere pentru sistemul educațional și pentru comunitățile locale prin activitățile sale de responsabilitate socială corporativă și propria fundație, înființată acum 5 ani”, a adăugat Boldijar.
Numărul de angajați din cadrul grupului Bosch în România a ajuns, la 31 decembrie 2024, la 10.320, cu o ușoară scădere (de 1,9%) față de anul precedent.
Bosch a investit în 2024 aproximativ 246 de milioane de lei (50 de milioane de euro) în România, în principal pentru dezvoltarea fabricilor sale de la Cluj și Blaj, precum și în R&D.
„Pentru a valorifica potențialul viitor pe termen lung, Bosch va continua să dezvolte expertiza locală în România, cu accent pe inovație și sustenabilitate”, a adăugat Boldijar.
În primul trimestru al anului 2025, Bosch a reușit să-și sporească cifra vânzărilor anuale cu 4% la nivel global. De asemenea, compania a avut un început bun și în România în 2025, cu o ușoară creștere a vânzărilor față de 2024.
Cu toate acestea, pentru anul fiscal în curs, Bosch preconizează în continuare doar o creștere economică globală moderată, de 2% până la 2,5% și estimează că economia globală nu va începe să ia avânt până în 2026. În România, Bosch prevede o evoluție modestă pentru 2025, din cauza mediului de piață provocator.
„Deși ne așteptăm la un an dificil și în România din cauza situației actuale, compania Bosch continuă să gestioneze turbulențele din industria auto din ultimii ani și rămâne dedicată pieței locale”, a continuat Boldijar.
Unitățile de producție Bosch din Blaj și Cluj și-au continuat și în 2024 angajamentul pentru calitate, eficiență și sustenabilitate. Unitățile de producție din Blaj au făcut progrese semnificative pentru reducerea consumului de energie, economisind 1.042 MWh, și au reușit să dubleze producția de energie verde față de anul precedent prin extinderea sistemului fotovoltaic pe acoperișurile a două clădiri suplimentare, generând astfel 641 MWh.
În plus, unitatea Bosch din Blaj a continuat să își dezvolte capacitatea de producție în 2024 prin extinderea utilajelor din cadrul diviziei Tehnologie industrială și prin optimizarea liniilor pentru senzori de gaz NoX de generația a treia. Începând cu anul 2025, activitățile diviziei Tehnologie industrială vor fi conduse de noua entitate juridică Bosch Rexroth S.R.L., în timp ce Bosch Automotive S.R.L. va continua producția pentru sectorul auto. Această tranziție va permite companiei Bosch Rexroth să opereze mai eficient pe piața din România.
Unitatea din Blaj este implicată în proiecte educaționale, cum ar fi Centrul de calificare, în cadrul căruia angajații obțin certificate eliberate de Ministerul Educației și Ministerul Muncii. De asemenea, programul de școală duală include o nouă specializare, cea de operator montator subansamble, iar parteneriatul cu Universitatea 1 Decembrie 1918 din Alba Iulia continuă prin programul universitar dual, program esențial pentru piața muncii din regiune.
Fabrica Bosch din Cluj, care produce din 2013 unități de control electronice de înaltă calitate pentru sporirea siguranței în trafic și confortul în timpul șofatului, a livrat clienților săi internaționali peste 500 de milioane de unități de control electronice. Concentrându-se pe eficiența energetică, panourile solare ale fabricii din Cluj au generat în 2024 5.660 MWh, reprezentând aproximativ 11% din cererea totală de energie electrică și contribuind la o reducere anuală a consumului de energie cu 4.672 MWh, în combinație cu o pompă de căldură instalată în 2021. De asemenea, un sistem modern de gestionare a deșeurilor asigură sortarea eficientă a fluxului de deșeuri, optimizând atât logistica, cât și fluxul de lucru al angajaților. Între timp, fabrica continuă să integreze soluții de automatizare de ultimă oră, inclusiv roboți și coboți, pentru a spori eficiența producției și a susține un viitor digitalizat și sustenabil.
În plus, fabrica Bosch din Cluj este un pionier în materie de educație duală în România. De la lansarea sa în 2014, peste 500 de elevi au beneficiat de program, cu o rată medie de retenție de 85 de procente. În plus, programul pilot Bright Students @ Bosch, inspirat din modelele de educație duală din străinătate și dezvoltat în parteneriat cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, va avea anul acesta prima serie de absolvenți specializați în inginerie și Industrie 4.0, cu expertiză avansată.
Centrul de inginerie Bosch din Cluj, înființat în 2013, joacă un rol important în transformarea continuă a sectorului mobilității. Folosind expertiza în materie de software, hardware, inginerie mecanică și fiabilitate și planificarea vânzărilor, centrul contribuie în mod semnificativ la dezvoltarea de produse și servicii de ultimă oră care utilizează inteligența artificială (IA) în cadrul soluțiilor de conducere automatizată, mobilitate electrică și mobilitate conectată.
Cu o forță de muncă de aproximativ 1.700 de angajați, centrul este un element cheie pentru portofoliul de proprietate intelectuală Bosch, generând peste 100 de invenții anual. Printre realizările cheie recente se numără transformarea competențelor în inginerie pe bază de date, responsabilitate crescută în aplicațiile de inginerie bazată pe date și îmbunătățirea vizibilă a eficienței și produselor prin integrarea IA.
În 2024, Centrul de inginerie Bosch din Cluj a inaugurat a doua clădire modernă de birouri la Cluj-Napoca, o investiție care subliniază angajamentul pe termen lung al companiei Bosch față de România. Ca parte a acestui angajament, centrul a dezvoltat trei programe de master și patru cursuri universitare în colaborare cu Universitatea Tehnică și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.
În 2024, Bosch a continuat să consolideze rolul strategic al Centrului de soluții de business si tehnologie din Timișoara, oferind Grupului Bosch și clienților externi servicii de top. Prin investiții continue în tehnologie, oameni și parteneriate locale, centrul, care funcționează prin două entități juridice: Bosch Service Solutions SRL și Bosch Global Business Services SRL, contribuie activ la atingerea obiectivelor globale în materie de digitalizare și excelență operațională. Bosch Service Solutions se concentrează pe automatizarea inteligentă a proceselor prin integrarea tehnologiilor IA și a celor de flux de lucru digital. Divizia urmează două direcții principale: optimizarea serviciilor în materie de software pentru automatizare și eficiență și dezvoltarea de produse proprii adaptate nevoilor pieței. Aceste inovații sporesc performanța operațională și îmbunătățesc experiența utilizatorului.
Bosch Global Business Services din Timișoara, cel mai mare centru de servicii Bosch la nivel mondial, a avut o contribuție semnificativă la creșterea cu 8% a afacerii diviziei. În 2024, divizia a continuat să se bazeze pe capacitățile operaționale și a introdus noi linii de afaceri, cum ar fi Finanțe corporative, Raportare și Trezorerie. Divizia din Timișoara se mândrește cu un rating de satisfacție a clienților de 4,6 din 5. În plus, Bosch Global Business Services a încheiat în 2025 un parteneriat strategic cu Universitatea de Vest din Timișoara, care își propune să facă o punte între mediul academic și industrie, încurajând digitalizarea și inteligența artificială.
În sectorul de activitate Mobilitate, divizia Mobility Aftermarket a înregistrat din nou o creștere de două cifre în România în anul 2024. În sectorul Tehnologie pentru construcții și energie, divizia Bosch Home Comfort din România a reușit să atingă o creștere de peste 70% față de 2023, în ciuda condițiilor incerte de pe piața HVAC și a afacerilor extrem de competitive din domeniul proiectelor. În sectorul Bunuri de larg consum, divizia Scule electrice Bosch a înregistrat în 2024 o creștere moderată a vânzărilor. În plus, BSH Electrocasnice, care a vândut peste 7,5 milioane de electrocasnice pe piața românească începând din 1999, și-a menținut în 2024 poziția de lider în cadrul categoriilor cheie. În sectorul Tehnologie industrială, divizia de vânzări Bosch Rexroth a încheiat anul fiscal 2024 cu rezultate similare cu cele de anul precedent, înregistrând o dezvoltare foarte bună în materie de hidraulică industrială.
Grupul Bosch continuă cu strategia sa ambițioasă 2030 pentru a-și consolida poziția competitivă, chiar dacă mediul de piață a constituit anul trecut o frână semnificativă a creșterii: având o cifră de 90,3 miliarde de euro, furnizorul de tehnologie și servicii a generat în 2024 venituri din vânzări cu 1,4% mai mici decât în anul precedent, sau cu 0,5 procente mai mici după ajustări în funcție de schimbul valutar. Marja EBIT din operațiuni a fost de 3,5%.
„În anul fiscal 2024, am realizat îmbunătățiri importante în ceea ce privește costurile, structurile și portofoliul”, a declarat Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH.
Cu o rată normală a inflației cuprinsă între 2% și 3%, Bosch își propune să atingă până în 2030 o creștere anuală între 6% și 8%, în medie. În primul trimestru al anului, Bosch și-a sporit cifra veniturilor din vânzări cu 4% față de anul precedent. Grupul Bosch urmărește în continuare o marjă țintă de 7% pentru 2026 și consideră că aceasta este o sarcină extrem de dificilă, având în vedere provocările actuale.