Share
Taxa auto, plată pentru incompetență

Taxa auto, plată pentru incompetență

Noul ministru al Mediului, Tanczos Barna, a scos din pălărie la începutul acestui an o nouă discuție despre taxa auto, un bir menit, în teorie, să reducă poluarea provocată de automobile. Nimic nou până aici. Taxe pe poluare am mai avut, împricinații le-au plătit, iar poluarea a continuat să crească. Ceea ce ignoră noul ministru, ca și cei care l-au precedat în această funcție, este existența unor mecanisme prin care se poate reduce nu doar poluarea, ci și importul masiv de vehicule second-hand. Și asta fără ca românii să plătească o nouă taxă.

Pe 11 ianuarie, într-un moment de inspirație, dl. Tanczos Barna a afirmat că „România trebuie să decida, DA sau NU”, în privința unei noi taxe pe poluare. Desigur, conștient de impactul unei astfel de măsuri, ministrul a menționat că va încerca să nu repete greșelile predecesorilor săi care au impus taxa auto doar pentru a pierde apoi procese după procese la Curtea Europeană de Justiţie (CEJ) iar, în final, au fost nevoiți nu doar să renunțe la taxarea poluării, ci și să restituie banii plătitorilor. De la buget, desigur. Cu dobândă!

Realizând că declarația sa a dat naștere unor controverse aprinse, Tanczos Barna a revenit ieri menționând că taxa auto nu va fi introdusă „sub nicio formă” în acest an și „niciodată sub forma în care a existat”. Din nefericire, intervenția sa doar amână inevitabilul și ignoră, așa cum spuneam, mecanismele deja existente pentru reducerea poluării provenită de la mașini.

Pentru a înțelege în ce direcție ar trebui să meargă ministrul Mediului astfel încât să fie sigur că o nouă taxă nu va fi din nou condamnată de justiție trebuie spus că judecătorii de la CEJ nu au acuzat niciodată impunerea taxei ci, foarte clar, discriminarea provocată de aceasta. Prin urmare, singurul mod în care o astfel de taxă ar putea fi acceptată este aplicarea ei tuturor posesorilor de mașini, indiferent dacă acestea sunt noi sau second-hand, sunt deținute de o zi sau de zece ani, circulă zilnic sau doar o dată pe an. În cazul transformării ei în impozit, situația este similară, iar eventuala includere a taxei în prețul carburantului nu va avea deloc efectul dorit ci va însemna doar alimentarea bugetului național.

În același timp însă, dacă tot am vorbit despre mecanisme existente, să ne gândim ce s-ar întâmpla pe șoselele României dacă Registrul Auto Român (RAR), instituție care are printre atribuții controlul stării tehnice a vehiculelor, și-ar face datoria „la sânge”. Și aici e vorba atât de momentul realizării ITP, cât și de controale realizate în trafic în colaborarea cu ARR și Poliția. Cu siguranță o parte dintre mașinile care astăzi poluează cu fumul dens eliminat prin sistemul de evacuare sau prin lichidele care se scurg în sol din cauza îmbătrânirii elementelor de etanșare ar fi rase pe dreapta. Fără discriminare!

Unii pot spune că asta ar fi doar o frecție la un picior de lemn. Dar o instituție deja menționată mai sus, Poliția, poate fi un factor determinant în completarea măsurilor de control ale RAR și atingerea adevăratului scop – reducerea poluării. Ce treabă are poliția cu poluarea? Aparent, niciuna. Dar această instituție-mamut poate reduce major traficul din orașe prin simpla aplicare a legilor existente. Tot fără discriminare!

Știți că, în prezent, mai bine de 90% dintre șoferii care își parchează mașinile în București, de exemplu, nu plătesc nimic pentru asta? Știți că acest procent, în statele cu mai multă experiență în administrație, este redus până la aproape o treime? Dacă ați intuit deja cum poate fi redusă poluarea din marile orașe – acolo unde ea este la un nivel alarmant – și vă pregătiți să combateți soluția trebuie să știți că oricine parchează neregulamentar încalcă legea. Prin urmare, chiar în acest moment, că place sau nu, șoferii cu pricina ar trebui amendați de câte ori pe lângă mașina lor staționată în afara parcărilor trece câte un polițist. Așa spune legea! Și uite așa, cu trei – patru amenzi puse zilnic pe parbrizul mașinilor care nu mai au loc în oraș, se reduce atât traficul cât și poluarea. Unde mai pui că trotuarele le revin pietonilor, adică acelora pentru care au fost create, mijloacele de transport în comun sau bicicletele ar putea circula pe benzile dedicate, iar mașinile nu ar consuma inutil carburant stând în coloane interminabile pentru că prima bandă de circulație, sau chiar a doua, sunt ocupate de vehicule parcate neregulammentar „pentru că se poate”.

Desigur, de aici pornește interminabila discuție despre lipsa unui număr suficient de locuri de parcare în orașe. E drept că primăriile ar fi trebuit și trebuie să facă mai mult în această privință. Ca și în cea a dezvoltării unui transport în comun performant. Dar nicăieri în marile orașe din această lume construcția de parcări nu a putut ține ritmul cu majorarea parcului auto. Fie că vorbim despre Berlin, Frankfurt, Paris, Copenhaga sau chiar Budapesta și Sofia, parcările sunt insuficiente. Dar asta nu înseamnă că polițiștii îi lasă pe șoferi să parcheze unde își doresc. Ba chiar, cei care au experimentat relația cu polițiștii din orașele menționate pentru că au parcat neregulamentar știu foarte exact cât de intransigenți sunt aceștia și ce sume piperate au fost nevoiți să plătească.

Din nefericire ne aflăm într-un moment de genul „capra sau varza”. Impunem taxa auto pentru toți posesorii de mașini, noi sau vechi, scoțând astfel și ultimii bani din buzunarele multor năpăstuiți, sau aplicăm mai întâi legea, cea existentă, și îi împingem în afara orașelor pe cei care nu mai au loc de parcare. Oricât de cinic ar suna, a doua variantă, e mult mai „umană” și normală, iar experiența orașelor din vestul Europei dovedește că este o modalitate cât se poate de bună inclusiv pentru a reduce poluarea.

Abia după ce angajații RAR își vor face datoria, iar Poliția va aplica legea – oare trecerea cu nonșalanță pe lângă mașini parcate neregulamentar nu intră la „neîndeplinirea sarcinilor de serviciu”? – așa cum e ea, plăcută sau nu, ministrul Tanczos Barna ar putea căuta modalități pentru a impunere taxa auto de poluare. Altfel, ca și până acum, românii posesori de mașină ar plăti incompetența. A celor din primărie, de la RAR, sau din Poliție!

Leave a Comment