Share
Altă lume: Noul stadion din Tokyo este gata cu o lună mai devreme. Arenele românești pentru EURO 2020 vor întârzia mai multe luni

Altă lume: Noul stadion din Tokyo este gata cu o lună mai devreme. Arenele românești pentru EURO 2020 vor întârzia mai multe luni

În timp ce japonezii anunță că lucrările de construcţie a noului Stadion Naţional din Tokyo au fost finalizate cu o lună mai devreme, oficialii de la București acceptă ca stadioanele pentru EURO 2020 să fie finalizate la luni bune după competiție.

Lucrările de construcţie a noului Stadion Naţional din Tokyo, gazda principală a Jocurilor Olimpice şi Paralimpice din 2020, au fost finalizate cu o lună mai devreme.

Conform Consiliului sporturilor din Japonia (JSC), ultimele lucrări s-au încheiat joia trecută şi urmează să se desfăşoare o inspecţie finală, înaintea evenimentului de inaugurare programat pe 21 decembrie.

Stadionul Naţional, proiectat de arhitectul japonez Kengo Kuma, cu o capacitate de 60.000 locuri, va găzdui ceremoniile de deschidere şi închidere ale Jocurilor 2020, precum şi competiţiile de atletism şi fotbal

Construcţia arenei a debutat în decembrie 2016, cu un an mai târziu decât planificarea iniţială, din cauza design-ului original, conceput de arhitectul anglo-irakian Zaha Hadid, la care s-a renunţat din cauza costurilor excesive.

Costurile noii arene s-au cifrat la 1,25 miliarde euro, iar primul eveniment găzduit de Stadionul Naţional va fi finala Cupei Împăratului, de la 1 ianuarie 2020.

Jocurile Olimpice de la Tokyo au loc în 2020 între 24 iulie şi 9 august, în timp ce Jocurile Paralimpice se desfăşoară între 25 august şi 6 septembrie.

Nici măcar un stadion promis pentru EURO 2020 nu va fi gata la timp

În celălalt capăt al Globului, în România, stadionul Steaua, unul dintre cele patru pe care statul român s-a angajat să le construiască pentru a primi organizarea Campionatului European de fotbal din 2020, este finalizat în proporţie de 65%. Cel puțin asta susține Cristian Erbaşu, reprezentantul constructorului.

„La sfârşitul lunii mai a anului viitor suprafaţa de joc va fi gata. Deci terenul va fi pregătit pentru antrenamente la 1 iunie. Toate facilităţile, hotelul, absolut tot, vor fi gata peste încă trei luni. Noi vom avea recepţia după două luni de la finalul Campionatului European. În momentul de faţă Stadionul Steaua este finalizat în proporţie de 65%, la finalul anului va fi la 75-80%, iar la sfârşitul lunii mai 2020 vom fi la 95%. Dar 95% înseamnă pregătit pentru antrenamentele echipelor care vin pentru EURO 2020. Iar restul de 5% vor fi gata în două luni. Costurile nu au crescut, acelea erau actualizări prevăzute chiar în contractul de bază. Din start s-a ştiut că e un preţ de bază la nivelul studiului de fezabilitate de acum trei ani. Şi era o clauză de actualizare. Şi mai e şi o componentă de spaţii suplimentare solicitată de cerinţele UEFA şi ale beneficiarului, astfel încât suprafaţa stadionului s-a mărit cu 10.000 de metri pătraţi”, a spus Erbaşu.

Acesta a menționat că execuţia Stadionului Steaua se ridică la 85 de milioane de euro în condiţiile în care stadioane similare în Occident se construiesc cu aproximativ 250 de milioane de euro.

„Noi suntem un consorţiu românesc 100% (n.r. – Construcţii Erbaşu SA, Concelex SRL şi Terra Gaz Construct SRL) şi vom finaliza totul fără termene suplimentare. Vom da totul în funcţiune la timp. Valoarea totală a lucrărilor va ajunge undeva la 85 de milioane de euro cu tot cu TVA, pentru acest stadion care va avea 32.000 de locuri. Ca un exemplu, un stadion de aceeaşi dimensiune în Occident se face cu aproximativ 250 milioane de euro. La Budapesta se face un stadion dublu ca şi capacitate, de 67.000 de locuri, cu 500 de milioane de euro. Stadionul Ghencea va fi la standardele cerute pentru EURO 2020”, a precizat Cristian Erbaşu, directorul companiei Construcţii Erbaşu SA.

Manuela Pătrăşcoiu, directorul Companiei Naţionale de Investiţii (CNI), a menţionat că stadioanele Steaua, Rapid şi Arcul de Triumf, cele trei aflate în construcţie în acest moment, vor costa în total aproximativ 160 de milioane de euro. „Valoarea finală a stadionului din Ghencea după încheierea actelor adiţionale va fi în jur de 420 de milioane de lei cu TVA, taxe, cote şi avize. Costurile celor trei stadioane au fost actualizate conform clauzelor contractuale şi prevederilor cu manopera, adică Ordonanţa 114. În total, costul celor trei stadioane se ridică la 160 de milioane de euro”, a spus Pătrăşcoiu.

România a primit organizarea a patru meciuri din cadrul Campionatul European din 2020 pe Arena Naţională din Capitală. UEFA solicită celor 12 ţări organizatoare să pună la dispoziţie alte patru stadioane la standarde internaţionale pentru antrenamentele oficiale ale echipelor naţionale. Cele patru arene pe care România le-a ales pentru a le moderniza sunt Arcul de Triumf, Steaua, Rapid şi Dinamo.

Din motive juridice, lucrările la stadionul Dinamo întârzie să înceapă, noua arenă din Şoseaua Ştefan cel Mare urmând să fie construită pe un alt amplasament, cel mai probabil în locul velodromului. Variante de rezervă sunt arenele din Ploieşti, Giurgiu, Voluntari şi Mogoşoaia.

Prin urmare, dacă stadionul din Ghencea va putea fi utilizat strict pentru antrenamente, celelalte lucrări urmând a fi finalizate după EURO 2020, arenele Arcul de Triumf și Rapid nu vor putea găzdui echipele calificate la Campionatul European, iar Dinamo e greu de crezut că se va afla măcar în formă de proiect vara viitoare.

Citește și:

Leave a Comment