Vânzările de vehicule comerciale trădează slăbiciunile economiei românești
Pe parcursul anului 2019 au fost comercializate în România 27.656 de vehicule comerciale noi, în scădere cu 4,6% față de perioada similară din 2018. Doar zona mașinilor între 3,5 și 6 tone pare să fi rămas pe un puternic trend ascendent.
Se spune, pe bună dreptate, că evoluția pieței de vehicule comerciale dintr-un anumit stat este o oglindă fidelă a economiei și, mai ales, a încrederii companiilor în viitor. Atunci când ai speranțe că, în următoarea perioadă, afacerea ta va merge bine, investești în creșterea acesteia cumpărând, printre altele, și vehicule de transport mărfuri sau persoane. Ei bine, dacă privim cu atenție statisticile Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) am putea spune că deținătorii de flote din România s-au temut de evoluția economiei românești din 2020 sau că au așteptat semnale clare care să le redea încrederea într-o creștere. Din nefericire, cum din martie întregul continent european s-a trezit, aproape peste noapte, într-o puternică criză generată de epidemia de coronavirus, este de așteptat ca și vânzările din 2020 să sufere puternic.

Dacia domină clasamentul comercialelor ușoare
Vânzările totale de vehicule comerciale noi s-au oprit în 2019 la 27.656 de unități după ce, cu un an înainte, urcaseră la 29.008 de unități. În 2017 erau vândute doar 26.113 astfel de vehicule. Prin urmare, după creșterea cu 11% de acum doi ani a urmat o scădere cu 4,6% în 2019. În cel mai mare segment al pieței vehiculelor comerciale, cel al mașinilor sub 3,5 tone, vânzările au totalizat în 2019 doar 17.520 de unități, în scădere cu 4,2% față de 2018. Liderul incontestatbil al clasamentului vânzărilor este, așa cum era de așteptat, Dacia Dokker Van cu 2.951 de unități. Vehiculul mărcii autohtone produs în Maroc este urmat de Iveco Daily (1.583 unități) și de Ford Transit (1.569 unități). Aceste trei modele au depășit în Top vehicule precum Fiat Ducato, Renault Master, Mercedes-Benz Sprinter sau Citroen Jumper. Desigur, tot în această zonă a pieței activează și modele derivate din autoturisme cu nume cunoscute precum fiat Doblo, Ford Tourneo, Mercedes-Benz Citan sau Renault Kangoo.
Creștere importantă în segmentul 3,5 T – 6 T
În segmentul mașinilor între 3,5 T și 6 T oferta nu este foarte bogată și, în consecință, nici vânzările nu ating cote ridicate. Totuși, acesta este segmentul care a înregistrat în 2019 cea mai importantă creștere. Astfel, de la 148 de unități în 2018, această zonă a pieței a urcat cu 34,5% până la 199 de unități în 2019. Liderul segmentului este Volkswagen Crafter, model care a acoperit circa 90% din comenzi cu nu mai puțin de 149 de unități.

Nici în zona vehiculelor între 6 T și 16 T nu se remarcă vânzări consistente, fiind comercializate în tot anul 2019 doar 337 de vehicule. E drept însă că segmentul a urcat față de 2018 cu 5,6%. Aici concurența este ceva mai puternică, pe podium aflându-se două modele Iveco, Daily și Eurocargo, cu 138, respectiv, 53 de unități, urmate de Mercedes-Benz Atego cu 45 de unități. Și în cazul acestui segment se observă o ușoară creștere de 5,6%..
Mercedes-Benz Actros liderul segmentului peste 16 T
Una dintre cele mai puternice zone ale pieței vehiculelor comerciale, cea a mașinilor de transport peste 16 T a totalizat în 2019 doar 6.740 de unități. În scădere cu 6,2% față de vânzările din 2018, acest segment de piață îl are ca lider absolut pe Mercedes-Benz Actros, vehicul vândut în 1.297 de exemplare. Pe locul secund se clasează Volvo FH, cu 980 de unități, iar pe trei, DAF XF 480, cu 727 de unități.
Recul și în zona microbuzelor
În zona destinată mașinilor de transport persoane, cele două segmente – sub 22 de locuri și peste 22 de locuri – au rezultate slabe. Astfel, în timp ce vânzările de microbuze s-au redus cu 4,6%, cele de autobuze și autocare au scăzut cu nu mai puțin de 34,8%. Cel mai căutat vehicul din segmentul microbuzelor este Mercedes-Benz Sprinter, urmat de Ford Tourneo Custom și Renault Trafic . În zona mașinilor mari de transport persoane, peste 22 de locuri, clasamentul este dominat tot de Mercedes-Benz Sprinter, pe locul doi fiind Iveco Dyparro, iar pe trei Mercedes-Benz Intouro.
Statistica APIA, în baza căreia au fost întocmite clasamentele de mai sus, are ca sursă raportările vânzărilor făcute de dealeri și, în anumite cazuri, doar estimări ale analiștilor asociației.
