Surpriză în clasamentul mondial al mărcilor: Amazon a depășit Apple și Google
Publicarea clasamentul mondial al celor mai valoroase mărci, BrandZ, a dezvăluit o surpriză majoră. Cu o creștere spectaculoasă a valorii de piață de 52%, Amazon a depășit giganții Apple și Google.
Conform ediției din 2019 a „Top 100 Most Valuable Global Brands”, valoarea companiei Amazon a crescut cu 52% față de anul trecut, până la 315,5 miliarde de dolari. Fostul lider, Google, a înregistrat o creștere redusă, de doar 2%, atingând în acest an 309 mld. USD. Cum celălalt gigant IT, Apple, aflat anul trecut pe locul doi, a crescut cu 3% până la 309,5 mld. USD, clasamentul din acest an are pe primele trei locuri, în ordine, Amazon, Apple, Google. În total, valoarea cumulată a acestor trei companii cunoscute în întreaga lume se apropie de 100 de miliarde de dolari.
Pe locurile următoare în clasamentul BrandZ se află tot nume mari din tehnologie, IT și retail. Astfel poziția a patra este ocupată în 2019 de Microsoft, cu o valoare de piață de 251,2 mld. USD, iar pe cinci se află VISA cu 177,9 mld. USD.
Facebook, aflat pe locul 6 cu o valoare de 158,9 mld. USD, încheie linia de firme care își au sediul în Statele Unite și este urmat de chinezii de la Alibaba Group cu o valoare de piață de 131,2 mld. USD. Pe locul 8 se găsește o altă firmă chineză, Tencent, care a coborât trei poziții față de anul trecut și înregistrează o valoare de 130,8 mld. USD.
Locul 9 este ocupat de McDonalds (130,3 mld USD), iar pe 10 se află AT&T (108,3 mld. USD.
Revenind la liderul clasamentului, Amazon, este demn de menționat faptul că firma a fost fondată în 1994, cu doar 24 de ani în urmă, pentru a vinde cărți online. Conform realizatorilor BrandZ, prin modul său de a crește, Amazon a schimbat radical felul în care se fac afaceri la nivel mondial. Iar una dintre lecțiile pe care mulți antreprenori ar trebui să o înțeleagă din istoria actualului lider este că „brand building” este o investiție, nu un cost.