Share

UPDATE: România și Bulgaria speră să schimbe decizia Volkswagen pentru noua uzină din Europa de Est

Anunțul Volkswagen cu privire la stoparea temporară a investiției într-o nouă uzină în Turcia a dat autorităților române și bulgare noi speranțe cu privire la atragerea marelui contructor german. În timp ce oficialii de la București au revenit cu aceeași ofertă, bulgarii au propus dublarea potențialelor subvenții. Și marile agenții de presă au remarcat fervoarea cu care statele balcanice au preluat inițiativa în atragerea investiției Volkswagen.

Conform agenției BTA, Bulgaria şi-a îmbunătăţit oferta înaintată constructorului auto Volkswagen, în încercarea de a modifica decizia firmei germane referitoare la ţara care va găzdui noua sa uzină din Europa de Est, a declarat fostul preşedinte bulgar Rosen Plevneliev, care în prezent conduce grupul bulgar de negociatori.

Într-un interviu acordat postului public de radio, Rosen Plevneliev a dezvăluit că Bulgaria a propus dublarea subvenţiilor oferite grupului Volkswagen, până la 260 milioane de euro. „Bulgaria a pregătit o propunere minunată, care oferă maximul posibil conform legislaţiei Uniunii Europene”, a spus Plevneliev.

Plevneliev şi-a exprimat speranţa că board-ul Volkswagen va amâna luarea unei decizii finale pentru luna noiembrie şi îşi va revizui planurile privind locul în care va fi construită viitoarea sa uzină. Fostul preşedinte a subliniat că autorităţile de la Sofia au mai multe idei cu privire la modul în care pot sprijini Volkswagen cu măsuri suplimentare în domeniul infrastructurii şi educaţiei.

În România, ministrul demis al Mediului de Afaceri, Ştefan-Radu Oprea, a anunţat marţi că autorităţile au reluat discuţiile cu Grupul Volkswagen pentru a aduce investiţia în România, în contextul în care compania a amânat decizia cu privire la construirea unei fabrici în Turcia.

De asemeneaa, fostul primar al Aradului, Gheorghe Falcă, în prezent europarlamentar, susţine că Volkswagen a analizat municipiul Arad ca variantă pentru amplasarea uzinei în regiune.„Compania Volkswagen a anunţat că întrerupe etapa de negociere cu Turcia pentru realizarea unei fabrici de automobile acolo. Compania analizase mai multe state din Estul Europei, între care şi România. România a făcut două oferte firmei de consultanţă iar Primăria Arad a făcut o ofertă pentru o locaţie. În final, locaţia propusă de Primăria Arad a fost acceptată de consultant şi am fost în procedură de negociere pe patru direcţii la nivelul municipiului Arad, a declarat Gheorghe Falcă.

El a adăugat că municipalitatea avea în plan să acorde 1.100 de hectare pentru această investiţie, care ar fi creat 4.000 de locuri de muncă, şi că speră că Aradul va fi luat din nou în calcul. „În acest moment, sper ca cei de la Volkswagen să reia negocierea cu statele şi, evident, la nivelul României, Aradul este locaţia agreată”, a mai spus fostul primar.

Slabe speranțe

Aceste informaţii vin la câteva zile după ce au apărut informaţii potrivit cărora Consiliul de administraţie de la Volkswagen a amânat decizia finală privind construirea unei fabrici în Turcia, pe fondul criticilor internaţionale la adresa operaţiunilor militare derulate de Ankara în Siria şi al temerilor legate de un eventual embargo sau de efectele potenţiale asupra imaginii Volkswagen.

Totuși, este demn de luat în seamă faptul că, deși oficialii germani nu a dat detalii, Volkswagen doar a amânat demararea investiției până la clarificarea situației din Turcia nefiind vorba despre schimbarea deciziei de a investi acolo. Uzina din Turcia este programată să construiască viitoarele generații Volkswagen Passat și Skoda Superb precum și SUV-uri. Capacitatea anuală maximă de producție este de 300.000 de vehicule. Debutul producției este programat pentru 2022.

Volkswagen a analizat mai multe posibile locaţii pentru noua sa uzină din Europa de Est, inclusiv România, Serbia şi Bulgaria, dar până la urmă grupul german a optat pentru Turcia.

UPDATE:

Și Bloomberg a remarcat fervoarea cu care statele balcanice au preluat inițiativa în atragerea investiției de 1,3 miliarde de euro a grupului Volkswagen.

Agenția de presă scris că decizia Volkswagen de a amâna construirea fabricii în Turcia a declanşat o nouă rivalitate între statele balcanice pentru găzduirea investiţiei de 1,3 miliarde de euro. Volkswagen analizase mai multe posibile locaţii pentru noua sa uzină din Europa de Est, inclusiv România, Serbia şi Bulgaria, dar până la urmă grupul german a optat pentru Turcia.

Bulgaria, România şi Serbia speră că Volkswagen va reveni la lista scurtă discutată anterior pentru noua sa fabrică, care cuprindea state din Balcani şi din Africa de Nord (unde sunt prezenţi producători auto importanţi). Ar fi una dintre cele mai mari investiţii realizate în oricare dintre cele trei ţări, care de mult timp se luptă să combată corupţia şi să-şi îmbunătăţească infrastructura, apreciază Bloomberg.

„Am acoperit toate cerinţele investitorului şi am oferit mai mult decât atât. Suntem percepuţi ca un factor de stabilitate în regiune, ca un partener loial şi aşteptăm decizia finală”, a afirmat Stamen Yanev, directorul Agenţiei InvestBulgaria.

Cel mai mare producător auto din lume nu reuşeşte să țină pasul cu ofensiva rivalilor săi din Asia din cauza costurilor ridicate cu forţa de muncă de la fabricile din Europa Occidentală, ceea ce a determinat o schimbare de direcţie către Europa de Est.

Agenția notează și că Bulgaria, România şi Serbia au încă forţă de muncă disponibilă şi sunt relativ stabile faţă de Turcia, care se confruntă acum cu turbulenţe.

Investiţia VW în Serbia „ar ajuta la stabilizarea întregii regiuni”, pe lângă beneficiile pentru grupul german, în condiţiile în care statul balcanic dispune de forţă de muncă calificată pentru industria auto, a afirmat Marko Cadez, şeful Camerei sârbe de Comerţ.

Spre deosebire de Bulgaria şi România, Serbia nu este însă stat membru al UE, iar angajaţii săi nu au acces la locurile de muncă din blocul comunitar, subliniază Bloomberg. Doar că, tocmai acest detaliu ar putea fi interesant pentru un investitor dat fiid faptul că, nefiind membru al Uniunii, statul poate oferi avantaje și subvenții mult mai mari decât România și Bulgaria. De altfel, o dovadă în acest sens este chiar faptul că prima opțiune a Volkwagen a fost Turcia, tot un stat care nu este parte a UE.

Citește și:

Leave a Comment