Share

Renault ar putea fi chemat în instanță de dealerii ruși ai mărcii

Înstrăinarea uzinelor din Rusia cu posibilitatea de a le reprimi în termen de șase ani pare să nu fi fost ultima zbatere a grupului francez în marele stat din est. O asociație a dealerilor ruși ai mărcii Renault se pregătește să solicite despăgubiri și rambursarea investițiilor făcute.

În viziunea dealerilor ruși ai mărcii Renault, pe lângă încălcarea unui contract, acțiunea lor este justificată și de faptul că alte două mărci care au părăsit anterior Rusia le-au rambursat dealerilor proprii investițiile făcute în reprezentarea brandurilor. În acest caz ei fac referire la momentul în care SEAT și GM au părăsit piața rusă în 2015.

Intenția dealerilor ruși este însă întârziată de găsirea adevăratului responsabil, după ce Renault și-a cedat activitățile din Rusia altor entități. Conform avocaților citați de publicația rusă Kommersant, totul depinde de termenii din contractele semnate de dealeri cu Renault.

Publicația menționează un mesaj trimis de Asociația Dealerilor Renault (ADR) către membri săi. În text, președintele acestei asociații, Eduard Markman, menționează că „au loc consultări cu avocați cu experiență în tratarea cu instanțele internaționale pentru a pregăti un proces colectiv împotriva grupului Renault”.

În același mesaj este notat faptul că rețeaua de dealeri Renault are aproximativ 11.000 de angajați „care s-au confruntat cu posibilitatea de a-și pierde locul de muncă, iar proprietarii a 150 de dealership-uri și-au pierdut efectiv afacerea”.

Președintele Favorit Motors, Vladimir Popov, unul dintre dealerii Renault din Rusia consideră în acest context că situația de acum este diferită de cea din 2015 când SEAT și GM au părăsit Rusia. Conform acestuia, la acea vreme, despăgubirile au fost plătite pentru că se estima că investițiile făcute de dealer pentru a dezvolta afacerea pot fi recuperate în cinci ani.

Acum, deși în privința operațiunilor de reparații, serviciile au fost transferate către Lada, cheltuielile de reprezentare, inclusiv brandingul, rămân neacoperite. „Pur și simplu au uitat de noi”, consideră Popov.

Showroom-ul Favorit Motors a trecut printr-un rebranding chiar anul trecut, aceasta fiind o investiție semnificativă care nu a avut timp să fie amortizată. Asta în condițiile în care „nu am putut bate un cui în perete fără acordul Renault”.

Totuși, dealerul se îndoiește de necesitatea și perspectivele unui proces internațional cu Renault, deoarece, după tranzacția cu guvernul rus, producătorul auto „trebuie să aibă un succesor legal în țară, care este obligat să compenseze pierderile”.

Situația nu este însă deloc clară. Ivan Babin, avocat la S&K Vertical, consideră că succesiunea se bazează pe transferul de drepturi și obligații în virtutea unui acord sau în baza legii. „Ca parte a retragerii din Rusia, Renault și-a transferat activele, dar nu și drepturile și obligațiile sale. Pentru îndeplinirea obligațiilor de garanție Renault și AvtoVAZ au semnat un contract. În aceste circumstanțe, în acest moment nu există motive pentru a afirma că Renault are un succesor în anumite privințe”, a explicat Babin, conform Kommersant.

Pe de altă parte, Svetlana Chastnaya, partener principal la firma de avocatură LEKST, este de părere că Renault rămâne obligată în raport cu dealerii săi ruși. Conform acesteia, trebuie avut în vedere faptul că investițiile în dealeri au fost efectuate în conformitate cu cerințele companiei franceze și au vizat în primul rând dezvoltarea mărcii.

„Pe baza acestui fapt se pot fi formulate pretenții atât împotriva diviziei Renault din Rusia sau a succesorului său, cât și împotriva grupului francez. Însă este important să studiem în detaliu prevederile tuturor contractelor, acordurilor și protocoalelor care reglementează activitățile reprezentanțelor și procedurile de investiții ale acestora pentru a determina temeiurile unui proces și pârâtul corespunzător”, a explicat Chastnaya.

Citește și:

Leave a Comment