Share

Primul SUV BMW 100% electric se adaugă familiei X3

Un nou SUV BMW este gata să cucerească șoselele. Și nu unul oarecare. Noul iX3 este primul model 100% electric din gama X a producătorului german.

Bavarezii de la BMW au ajuns mai târziu decât concurenții lor direcți – Mercedes-Benz și Audi – în postura de a lansa un SUV 100% electric. Dar, în spiritul mărcii, au făcut acest lucru cu stil și, mai ales, cu caracteristici demne de invidiat. Noul SUV BMW iX3 are o autonomie de 459 km în regim WLTP (520 km NEDC). În plus, vine cu o mulțime de echipamente de ultimă generație.

Printre cele mai interesante caracteristici ale noului SUV BMW se numără eficiența mult peste medie, modelul consumând doar 19.5 – 18.5 kWh/100 km în ciclu WLTP (17.8 – 17.5 kWh/100 km NEDC). Grație acestui consum redus și bateriei de înaltă densitate (80 kW), mașina poate parcurge distanșțe mai lungi cu o singură încărcare și necesită încărcări mai rare.

La o stație de încărcare de 150 kW, vehiculul poate fi încărcat de la 0 la 80% în doar 34 de minute sau, mai ușor de înțeles, la fiecare minut de încărcare vehiculul adaugă o autonomie de 10 km. Totuși, cum în România cele mai multe stații sunt de doar 50 kW, timpul de încărcare 0 – 80% este de circa o oră și 45 de minute.

Conform oficialilor BMW, iX3 dispune de mai multe inovaţii care vor fi disponiblie şi pe următoarele automobile electrice ale mărcii (BMW i4, BMW i Next) – de la jante aero foarte usoare care combină o structură de aliaj cu elemente de plastic, la trenul de rulare şi bateria de generaţia a 5-a, cu impact asupra reducerii de masă şi creşterea densităţii electrice (30% raportat la volum şi 20% raportat la masa). Motorul electric de ultimă generaţie este unul AC sincron, care, consecvent strategiei de dezvoltare durabilă, nu foloseşte pământuri rare.

Un SUV BMW care susține strategia „Power of choice”

Noul SUV BMW iX3 pune la dispoziția utilizatorilor 286 CP şi 400 Nm, fapt ce asigură o accelerație de la 0 la km/h în 6.8 secunde şi o viteză limitată electronic la 180 km/h. Experienţa dinamică este asigurată şi de suspensia adaptivă disponibilă standard (cu amortizoare controlate electronic).

Trebuie menționat și că sistemul de recuperare adaptivă inteligentă se autoreglează în funcție de stilul de deplasare sau poate fi selectat unul dintre cele trei moduri de operare.

Dincolo de caracteristicile sale cel puțin interesante, noul SUV BMW iX3 demonstrează și angajamentul mărcii bavareze de a respecta strategia sa de a oferi toate sistemele de propulsie posibile pentru fiecare model în parte. Denumită „Power of choice”, această inițiativă BMW se bazează arhitecturi flexibile care permit amplasarea sub caroseria atât a trenurilor de rulare electrice cât și a celor convenționale (benzină, diesel) sau hibride (plug-in hybrid sau mild hybrid).

Cei care își doresc să intre în posesia primului SUV BMW 100% electric trebuie să aștepte finalul acestui an. Asta pentru că mașina va fi disponibilă mai întâi în China și abia apoi pe piața europeană. În privința prețului nu putem spune, deocamdată, decât că, în Germania, acesta este estimat la 58.650 de euro fără TVA.

Designul îmbină caracteristicile familiilor X și i ale BMW

Designul exterior al noului BMW iX3 afişează proporţiile tipice ale unui Sports Activity Vehicle, ceea ce înseamnă că oferă imagine tipică pentru caracterul robust şi talentele versatile ale modelelor BMW X. Designul este influenţat de imaginea tipică unui automobil cu un sistem de propulsie fără emisii locale, fără a dilua în vreun fel acele atribute SAV de bază. Identitatea distinctivă a noului iX3, încapsulată de sistemul său de propulsie complet electric, este evidenţiată prin caracteristicile de design specifice modelului. Modificările adaptate pentru spoilerului faţă şi difuzorului, grila radiatorului în mare parte închisă şi jantele din aliaj uşor nou dezvoltate optimizează aerodinamica maşinii. În plus, accentele albastre în multe detalii ale modelului fac referire la conexiunea sa tehnologică cu marca BMW i.

Designul părţii frontale, specific modelului, este un studiu de caz în ceea ce priveşte eficienţa funcţională. Cea mai atrăgătoare caracteristică de aici este designul în mare parte închis al grilei BMW şi al spoilerului frontal. Contururile cromate încadrează cele două elemente ale grilei, ale căror suprafeţe interioare au o structură tip mesh, aşa cum anterior nu se vedea decât la grilele modelelor sport de la BMW M. La BMW iX3, designul mesh este completat de un accent albastru BMW i tipic, de-a lungul marginilor interioare ale grilei.

Suprafeţele închise din grilă reduc rezistenţa la aer şi reflectă necesarul mai redus de aer de răcire al sistemului de propulsie electrică al maşinii. Cu toate acestea, componentele propulsiei şi sistemului de frânare ale unei maşini electrice necesită un control precis al temperaturii, astfel încât priza de aer mai mică şi deschiderea din grilă (nu este vizibilă din exterior) beneficiază de control activ în 10 etape al clapetei de aer. Acest lucru permite aerului de răcire să curgă către componentele relevante în cantităţile necesare.

Şi interiorul automobilului conţine accente albastre ca referinţă la sistemul de propulsie full electrică. Acestea pot fi găsite atât pe butonul Start/Stop, cât şi pe maneta selectorului de viteze. Alte indicii specifice modelului includ inscripţionarea modelului de pe consola centrală, plăcile pragurilor uşilor care poartă logo-ul BMW i, ecranele din cockpit şi displayul central adaptat prezenţei unui sistem de propulsie electrică, precum şi iluminatul ambiental disponibil standard, care oferă iluminare albastră în setările de bază.

Controalele clar structurate, cu aplicaţii galvanizate standard, suprafeţele cu design elegant şi materialele de înaltă calitate generează şi o atmosferă premium inconfundabilă în interiorul variantei full electrice a BMW X3. Opţiunile de personalizare includ cinci opţiuni de benzi decorative pentru interior, dintre care trei sunt din lemn fin. Scaunele standard sunt oferite în două culori de echipare, iar scaunele sport opţionale în patru nuanţe.

Bateria de înaltă tensiune disponibilă la noul BMW iX3 este foarte subțire, ceea ce îi permite să fie încorporată în arhitectura flexibilă a SAV şi să fie poziţionată jos, în partea inferioară a şasiului. Aceasta coboară centrul de greutate al maşinii cu aproximativ 7,5 centimetri în comparaţie cu versiunile BMW X3 cu propulsie convenţională, îmbunătăţind vizibil dinamica în viraje.

Noul BMW iX3 este echipat standard cu suspensie adaptivă cu amortizoare controlate electronic. Ajustarea răspunsului amortizorului la condiţiile predominante de drum şi la situaţia de condus permite optimizarea cu atenţie a confortului maşinii şi a caracteristicilor de manevrabilitate sportivă. Suspensia M adaptivă, care este adaptată pentru a oferi o reacţie foarte sporgtivă a amortizorului, poate fi adăugată ulterior ca actualizare OTA (over-the-air).

Interiorul noului BMW iX3 are un design extrem de versatil. Conducătorul, pasagerul din faţă şi cei trei din spate se bucură de aproape exact aceleaşi niveluri de spaţiu ca în variantele BMW X3 cu propulsie convenţională. Şi nu există diferenţe majore nici în ceea ce priveşte flexibilitatea portbagajului. Capacitatea de încărcare primară este aceeaşi ca a modelelor BMW X3 cu motor termic, în timp ce podeaua portbagajului se ridică pentru a dezvălui un spaţiu de depozitare pentru cablul de încărcare sau husa portbagajului. Datorită spătarului scaunelor spate divizat/rabatabil în raport 40:20:40, spaţiul de încărcare poate fi extins după cum se doreşte. Capacitatea de încărcare a noului BMW iX3 este cuprinsă între 510 şi 1.560 litri. Un cârlig de tractare poate fi comandat ca opţiune pentru noul SAV electric, având o sarcină maximă a remorcii de 750 de kilograme.

Citește și:

BMW iX3

Leave a Comment