Măsuri „comuniste” la New Delhi: mașinile vor circula alternativ în funcție de numărul de înmatriculare
Poluarea excesivă din New Delhi a obligat autoritățile să ia măsuri radicale pe care românii le cunosc deja foarte bine din vremea comunistă. De astăzi accesul mașinilor în oraș este permis alternativ în funcție de numărul de înmatriculare, cu soț sau fără soț.
Autorităţile din capitala Indiei au interzis de astăzi accesul pe străzile oraşului pentru vehiculele ale căror numere de înmatriculare se termină cu numere impare. Mâine vor avea acces doar cele cu numere pare, iar procesul se va relua zilnic.
Pentru cei care nu-și mai amintesc sau nu au cunoscut România anilor 1980, o măsură asemănătoare celei impuse acum în New Delhi era în vigoare în întreaga țară. Tot în acei ani, combustibilul pentru vehicule era raționalizat la 20 de litri în fiecare lună.
Indexul calităţii aerului, care măsoară concentraţia de particule fine în suspensie (PM 2,5) a depăşit la New Delhi pragul de 500, o valoare ce indică o agravare considerabilă a riscului de boli cardiace şi pulmonare şi o mortalitate prematură deosebit de ridicată pentru persoanele în vârstă sau cu afecţiuni preexistente.
O poluare care atinge acest nivel înseamnă totodată riscuri sporite de îmbolnăvire a sistemului respirator în rândul populaţiei generale.
Guvernul local a decretat stare de urgenţă de sănătate publică şi a impus un sistem de trafic rutier bazat pe circulaţia alternativă a vehiculelor cu numere cu soţ şi cu numere fără soţ, cel puţin până pe 15 noiembrie.
Astăzi doar şoferii care conduc vehicule cu numere pare înscrise pe plăcuţele de înmatriculare au dreptul de a circula pe străzile orașului. Traficul matinal a fost relaxat, iar şoferii păreau a respecta noul regulament. Un reporter al agenţiei Reuters a declarat că nu a văzut niciun vehicul cu numere impare pe străzile din metropola indiană.
„Este un inconvenient major, pentru că nu voi ajunge la timp la întâlnirile pe care le am programate”, a declarat Sagar Bajaj, un tânăr indian în vârstă de 29 de ani, care încerca din răsputeri să găsească un taxi în Connaught Place, o piaţă aflată într-un district extrem de aglomerat din centrul oraşului.
Tânărul a spus că se deplasează de obicei cu automobilul personal spre locul de muncă, dar plăcuţele sale de înmatriculare se termină cu un număr impar.
Serviciile de ride-sharing au fost exceptate de la noua regulă şi atât Uber, cât şi Ola au anunţat că nu vor impune creşteri ale tarifelor pe durata acestui regulament de trafic.
Gazele de eşapament, alături de emisiile generate de activităţile industriale, contribuie cu peste 50% la poluarea aerului din New Delhi în cele mai multe zile ale anului, potrivit estimărilor oficiale.
Pe lângă această măsură de tristă amintire pentru români, municipalitatea din New Delhi a ordonat închiderea şcolilor pe durata întregii zile de luni. Simultan, autorităţile indiene au ordonat încetarea tuturor activităţilor pe şantierele de construcţii.
Duminică, un buletin guvernamental a anunţat că indexul calităţii aerului a atins cel mai grav nivel din anul 2019, urcând până la 494 unităţi pe o scală de 500. Luni dimineaţă, nivelul poluării coborâse sub valoarea de 400 de unităţi.
Potrivit unui organism independent de măsurare a calităţii aerului, AirVisual, New Delhi a fost cel mai poluat oraş major din lume, luni, depăşind de două ori nivelurile măsurate în Lahore, un oraş din Pakistan, clasat la mare distanţă pe locul al doilea în acest clasament.