Limitarea vitezei la 30 km/h, o nouă metodă europeană de reducere a traficului și poluării
Autoritățile din mai multe orașe europene au găsit o nouă metodă de a reduce traficul și poluarea. Șoferilor le este impusă în tot mai multe zone din aglomerările urbane o viteză maximă de deplasare de 30 km/h, edilii sperând astfel ca tot mai mulți să renunțe la mașini în favoarea transportului public, bicicletelor sau trotinetelor.
La Bruxelles, autorităţile locale au decis să reducă la 30 km/h viteza maximă autorizată. Măsura se va extinde progresiv până în 2021. Astfel se speră încurajarea deplasării pe două roţi sau pe jos, pe fondul îngrijorărilor legate de climă. Doar că eficiența ideii provoacă dezbateri puternice.
Iar Bruxellesul nu este primul oraș în care autoritățile au luat o astfel de măsură. La Berlin sau Madrid, 80% din reţeaua de transport se află deja în „zona 30”. Până la sfârşitul lunii octombrie și administratorii orașului Lille din nordul Franţei speră să poată implmenta o soluție similară cu scopul de a face aerul „mai respirabil”. Alte orașe europene, mai mari sau mai mici, au deja zone cu limite de viteză de 30 km/h și plănuiesc să le extindă.
La Bruxelles, guvernul regional format în această săptămână (dominat de socialişti şi ecologişti) are la dispoziţie 18 luni pentru a „eneraliza” această limitare la 30 km/h, care acoperă deja 55% din teritoriu, în zone rezidenţiale, comerciale sau în apropierea şcolilor.
De la 1 ianuarie 2021, a afirmat guvernul regional, limitele de 50 km/h şi de 70 km/h vor deveni excepţia rezervată pentru bulevardele mari sau centura din jurul centrului oraşului cu vechile sale tuneluri.
Chiar şi cu acest termen, măsura este considerată „ambiţioasă” de specialişti, deoarece este necesară instalarea limitatoarelor de viteză şi instituirea de controale de viteză fără de care „se discreditează întregul sistem”.
„Studiile noastre arată că 90% dintre şoferi nu vor respecta viteza de 30 km/h”, a declarat Benoît Godart, purtătorul de cuvânt al Vias, agenţia belgiană pentru siguranţă rutieră.
„Dacă e vorba de două panouri care anunţă începutul şi sfârşitul zonei 30, este inutil”, a adăugat el.
Urmează să fie găsiți banii necesari pentru pentru echipamentele necesare, atât în regiune, cât şi în cele 19 comune ale capitalei (răspunderea pentru reţeaua rutieră este împărţită între aceste niveluri de putere), ceea ce a suscitat nemulţumirea opoziţiei de dreapta.