Coloane-record de camioane la frontiera cu Ungaria. Transportatorii acuză autoritățile maghiare
În ultimele zile cozile de la frontiera cu Ungaria au bătut recorduri, obligând transportatorii să aștepte ore bune. Acuzând „exces de zel” din partea vameșilor maghiari, transportatorii amenință cu ample proteste.
Transportatorii trag un semnal de alarmă cu privire la situaţia din ultimele zile de la frontiera cu Ungaria, unde camioanele aşteaptă în coloane care au ajuns la un record de 25 de kilometri.
Reprezentanţii Asociaţiei Patronale a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002) Arad au declarat astăzi pentru Agerpres că se confruntă cu cele mai mari probleme de până acum la tranzitarea frontierei cu Ungaria şi că s-a ajuns „la cozi de camioane record, de 25 kilometri, şi la timpi de aşteptare cum nu s-au mai înregistrat în ultimii ani”.
Ei acuză un „exces de zel” din partea autorităţilor ungare, care, de la 1 noiembrie, fac verificări mai amănunţite asupra automarfarelor, care conduc la timpi mari de aşteptare şi la formarea de coloane la punctele de frontieră.
„Şoferii noştri ne-au spus că trec repede de controlul poliţiştilor de frontieră români, la ieşirea din ţară, însă partea proastă este că poliţiştii maghiari fac exces de zel. Nu neapărat prin a controla marfa sau documentele, ci şi prin a controla dacă sunt plătite toate taxele pentru Ungaria. Cei care sunt găsiţi în sistem cu diverse probleme primesc amenzi drastice, dar toate aceste proceduri cresc exagerat timpii de aşteptare la fiecare camion”, a declarat vicepreşedintele APTE 2002, Dorin Pop.
Asociaţia, care are 250 de firme membre, cu peste 3.800 de camioane, anunță ample proteste în punctele de trecere a frontierei cu Ungaria.
„Noi am fost obişnuiţi să stăm la cozi la graniţă în fiecare luni, pentru că Ungaria nu permite accesul traficului greu duminica, dar acum sunt deja trei zile şi s-a ajuns într-un punct în care s-au depăşit orice limite. Nu ne ajunge marfa la timp, plătim pentru asta penalităţi, iar şoferii nu îşi pot face programul de odihnă prevăzut de legislaţie. În plus, în coloanele kilometrice de la graniţă, şoferii stau multe ore pe marginea drumului, fără toalete sau alte condiţii igienico-sanitare, ceea ce este inuman. Singura soluţie este să recurgem la proteste, pentru a trage un semnal de alarmă eficient, iar noi ne-am consultat deja membrii. Dacă nu se rezolvă urgent problemele de la graniţa cu Ungaria, vom trece la blocarea punctelor de frontieră cu această ţară, inclusiv pe arterele traficului uşor”, a spus Dorin Pop.
6 -7 ore de așteptare la Nădlac
Miercuri este a treia zi în care sunt coloane foarte mari de camioane la frontiera cu Ungaria. La Nădlac II, conform transportatorilor, şirul de autovehicule este de aproximativ zece kilometri, după ce luni seara a ajuns şi la 25 de kilometri.
Aplicaţia online a Poliţiei de Frontieră care monitorizează timpii de aşteptare la graniţe arată că la PTF Nădlac II se aşteaptă 400 de minute pe sensul de ieşire din România, pe cele patru artere deschise pentru traficul greu. La Vărşand se aşteaptă 210 minute, iar la Nădlac I, 60 de minute.
Site-ul Poliţiei de Frontieră menţionează drept cauze pentru timpii mari de aşteptare, respectiv „număr mare de mijloace de transport marfă prezentate la control” şi faptul că „autorităţile de frontieră maghiare efectuează verificări amănunţite asupra fiecărui mijloc de transport”.
Într-un comunicat de presă remis, luni, de Poliţia de Frontieră, se arată că începând cu 1 noiembrie, autorităţile de frontieră maghiare verifică achitarea amenzilor pentru sancţiunile contravenţionale aplicate pe teritoriul Ungariei (exemplu: neplata taxelor de drum), de către conducătorii mijloacelor de transport marfă.