Share

ARF vrea să cumpere alte 20 de trenuri electrice inter-regionale după cele comandate Alstom

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) doreşte să achiziţioneze încă 20 de rame electrice inter-regionale (RE-IR), altele decât cele tot 20 care au fost coandate companiei Alstom.

În contextul noii achiziții, ARF a publicat un anunţ de consultare a pieţei cu privire la valoarea estimativă a noilor trenuri electrice RE-IR, precum şi a serviciului de mentenanţă necesar funcţionării acestora pe o perioadă de 15 ani.

„În contextul implementării Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) vizează lansarea unei noi proceduri ce constă în achiziţia unui număr de 20 rame electrice inter-regionale (RE-IR). Precizăm că această procedură este diferită de comanda celor 20 de rame electrice pentru care s-a semnat contractul de achiziţie cu firma Alstom”, a anunţat ARF.

Cele 20 de noi trenuri electrice dorite de ARF ar trebui să aibă o capacitate de transport de aproximativ 160 de persoane, iar achiziția ar trebui însopțită de un serviciu de mentenanţă necesar funcţionării pentru o perioadă de 15 ani cu posibilitatea extinderiila 30 de ani.

Cotaţia de preţ va fi compusă din preţul de achiziţie al ramelor electrice RE-IR, exprimat în lei/ramă; preţul pentru asigurarea întreţinerii/mentenanţei pentru 15 ani, exprimat printr-un preţ mediu în lei/km.

Serviciile de mentenanţă vor fi prevăzute cu o opţiune de suplimentare de până la 30 de ani. Alt aspect solicitat este termenul de livrare al primei rame.

Printre specificaţiile tehnice cerute de ARF se numără: RE-IR va trebui să fie capabilă să circule cu viteze de până la 200 km/h, design aerisit al salonului pentru călători şi facilitarea îmbarcării şi debarcării adaptate nevoilor pasagerilor cu mobilitate redusă, interior modern în format de vagon deschis sau de tip compartimentat, o aşezare clară a zonelor de pasageri care să permită o orientare în siguranţă a pasagerilor; capacitatea estimată a unei garnituri trebuie să fie de minim 160 de locuri pentru pasageri, locuri fixe (clasa întâi şi clasa a doua), construite pentru a asigura confortul pentru deplasări de lung parcurs (7 – 10 h /direcţie) – numărul locurilor de clasa întâi va fi de maxim 20%, dar nu mai puţin de 15%, din numărul total al locurilor pe scaune; minim 10% din locurile pe scaune vor fi locuri destinate utilizării de persoane cu mobilitate redusă, spaţiu pentru bar bistro, spaţiu pentru depozitare bagaje voluminoase; fiecare RE-IR va avea prevăzut un spaţiu pentru amplasarea unui automat de vândut bilete şi/sau aparat pentru validarea titlurilor de călătorie.

„Livrarea automatelor nu intră în obligaţiile furnizorului. Pentru aparatele de validare a biletelor de călătorie se va prevedea câte un spaţiu la fiecare intrare RE-IR”, solicită ARF.

Procedura de consultare a pieţei pentru aceste trenuri electrice se va desfăşura online, iar operatorii economici interesaţi pot transmite preţuri estimative, precum şi orice recomandări şi opinii până la data de 21 aprilie 2022.

Contractul cu Alstom pentru trenuri electrice, semnat pe 25 martie 2022

ARF a semnat pe 25 martie 2022contractul de achiziție pentru rame electrice inter-regionale (RE-IR) cu ALSTOM FERROVIARIA S.P.A. Contractul presupune achiziția a 20 rame electrice de lung parcurs și mentenanța acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de a suplimenta, prin act adițional, comanda inițială. Astfel, se poate ajunge la o achiziție de 37 de unități, cu perioadă de mentenanță de 30 de ani. De asemenea, se vor asigura de către furnizor și servicii de instruire a personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor și utilizarea aplicațiilor software.

Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 20 unități electrice multiple și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la valoarea de 1.309.065.880,00 lei, fără TVA (aproximativ 263 milioane EUR), dintre care 931.065.880 lei reprezintă valoarea ramelor și 378.000.000 lei serviciile de mentenanță.

Suplimentarea comenzii conform celor menționate anterior (alte 17 rame și dublarea mentenanței la 30 de ani) poate duce la un cost total de 3.714.279.851,00 lei, fără TVA (aproximativ 748 milioane EUR). Finanțarea proiectului este asigurată din Fonduri Europene Nerambursabile și din Bugetul de stat.

Livrarea primei rame se va face la finalul anului 2023, pachetul complet de 37 de rame urmând a fi livrat până la finalul anului 2024.

Ramele electrice sunt compuse din șase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere și patru vagoane intermediare) și asigură 351 locuri pe scaune. Unitățile sunt prevăzute cu sistem de semnalizare și siguranță ERTMS nivel 1 și nivel 2, precum și cu sistemul național PZB90.

Din punct de vedere al confortului pasagerilor aceste trenuri electrice sunt dispun de o zonă de bar/bistro, o zonă pentru călători cu dizabilități, cu două amplasamente conform standardelor în vigoare, dar și o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat. Din punct de vedere al confortului, unitățile dispun de sisteme de climatizare, precum și conexiune wi-fi.
Viteza maximă de rulare este 160 km/h.

Ramele electrice RE-IR vor fi folosite pentru a asigura conectarea capitalei cu principalele centre urbane ale țării, dar și facilitarea conexiunilor inter-regionale. Astfel, rutele deservite de noile rame vor fi: București Nord – Constanța, București Nord – Brașov – Arad – Timișoara, București Nord – Brașov – Cluj, București Nord – Brașov – Deda – Cluj, București Nord – Brașov, București Nord – Iași, București Nord – Suceava, București Nord – Galați, București-Nord – Craiova – Târgu Jiu- Petroșani – Simeria, București-Nord-Craiova-Timișoara-Arad, Cluj-Timișoara, Cluj-Suceava-Iași.

Leave a Comment