Share

Hyundai, de la „kukmincha” la un loc între cele mai importante mărci auto

Hyundai a reușit, în doar două decenii, să devină un rival demn de luat în seamă pentru producătorii europeni chiar la ei acasă. Cota de piață a mărcii a urcat vertiginos.

Marca Hyundai pare a se afla dintotdeauna pe piața europeană, însă, deși fondată aproape odată cu Dacia, ea a devenit un competitor puternic în Europa abia în ultimii 20 de ani.

Istoria Hyundai începe în 1947, odată cu crearea Hyundai Engineering and Construction Company. Mai puțin cunoscut, numele Hyundai înseamnă „vremuri moderne”, o legătură între cuvintele coreene Hyun (modern) și Dai (eră). Grație contractelor postbelice, compania care la vremea respectivă avea ca obiect de activitate construcția de infrastructură, a crescut rapid.

În 1967 este fondată Hyundai Motor Company (cu doar 1 an înaintea Dacia) și, un an mai târziu, abia finalizata uzină din Ulsan demarează producția modelului Cortina sub licență Ford Motor Co. Ca idee, uzina din Ulsan încă deține recordul de rapiditate pentru ridicarea unei facilități de producție de la piatra de temelie la demararea producției – șase luni!

Cum ambițiile coreenilor nu se puteau opri la asamblarea unui model sub licență, în 1974 este angajat un anume George Turnbull, fost director al Austin Morris în cadrul British Leyland, companie care avea să fie naționalizată de guvernul londonez în 1975. Văzând forța financiară a Hyundai și ambițiile acestei mărci, Turnbull recrutează imediat ingineri europeni specializați în șasiuri, caroserii, linii de asamblare și testare de vehicule și dezvoltă împreună proiectul Pony, vehicul Hyundai care avea să fie prezentat în chiar același an la expoziția auto de la Torino. În decembrie 1975, Hyundai Pony este lansat pe piața din Coreea.

Hyundai Pony 1975

Primul vehicul care aparținea cu adevărat mărcii Hyundai a fost supranumit de coreeni – mândri de primul automobil național produs în serie largă – „Kukmincha”, ceea ce, oricât de similar cu o marcă europeană ar suna, înseamnă „mașina poporului”.

Hyundai debutează pe tot mai multe piețe

Succesul Hyundai Pony în Coreea aduce și dorința de extindere. După lansarea mașinii în Chile, Argentina, Columbia și Egipt, două state europene încep importul în 1976 – Belgia și Olanda. În 1982 marca debutează și pe piața britanică, iar patru ani mai târziu, versiunea Pony Excel intră pe piața americană. În același timp, inginerii Hyundai dezvăluie și un al doilea model al cărui nume rezonează până în zilele noastre, Sonata.

Trebuie punctat faptul că debutul Pony pe piața americană a fost unul cu răsunet. În chiar primul an de comercializare, mașina este cumpărată de 168.000 de americani, fapt care le dă jurnaliștilor celebrei reviste Fortune un bun motiv pentru a plasa Hyundai Pony pe locul 10 într-un clasament „Best Product”.

Surprinzător pentru mulți, în 1990 Hyundai deja livrase pe plan mondial patru milioane de mașini, tot atunci compania a primind un nou avânt odată cu dezvoltarea primului motor propriu, Alpha, cu patru cilindri. Acest imbold are ca rezultat apariția altor vehicule precum Accent, Dynasty sau Tiburon.

Cu ochii pe Europa

Conștienți încă de la debutul proiectului, în 1967, că o marcă demnă de respect trebuie să țintească piața europeană, cea mai pretențioasă din întreaga lume, cei de la Hyundai deschid în 1994 un mic centru de cercetare-dezvoltare Germania. Acesta avea ca scop o mai bună ancorare a mașinilor Hyundai în tendințele de pe piața europeană. În anii următori acest centru devine un rival pentru facilitățile similare ale majorității mărcilor de pe Bătrânul Continent, iar în 1997 este deschisă prima uzină care avea ca principală țintă piața europeană, cea de la Izmit, din Turcia.

Tot în anii `90, dar la începutul acestora, Hyundai începe să cerceteze și să dezvolte mașini electrice și hibride. Detaliu mai puțin cunoscut, în 1991 este prezentat proptotipul unui astfel de model, Sonata Electric Vehicle. În 1995 este prezentat la Seoul Motor Show și hibridul FGV-1.

Cu pretenții tot mai mari ca urmare a investițiilor majore, Hyundai țintește și mai direct piața europeană. Pe lângă lansarea SUV-ului Santa Fe în 2000, compania deschide un an mai târziu Hyundai European Design Center și, după doar doi ani, Hyundai Motor Europe Technical Center. Un alt SUV al mărcii ia cu asalt piețele în 2004, Tucson.

Primul vehicul pe care coreenii își permit să îl numească „european” bazându-se pe dezvoltarea completă a acestuia pe continent este i30. Lansat pe piață în 2007, acesta este și primul produs al uzinei Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) de la Nošovice. Rând pe rând apar noi modele și sunt depășite praguri tot mai ridicate în vânzările de pe piața europeană.

Pe măsură ce modele precum Accent, i20, i10, sau Kona se adaugă gamei de produse, iar marca de vehicule electrificate Ioniq este lansată (2013), Hyundai crește deranjant de mult pentru concurenții europeni. Unii chiar își iau măsuri de protecție în fața acestui nou-venit asemănătoare cu cele aferente anterior doar mărcilor europene.

De la nou-venit până la rivalitate cu Opel sau Fiat

Cea mai bună dovadă că Hyundai a reușit să se impună pe piața europeană mult mai repede decât se așteptau concurenții cu ștate vechi pe Bătrânul Continent este statistica Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Conform Datelor ACEA, marca Hyundai mai mult decât și-a dublat cota de piață de la 1,54% în 2000 până la 3,29% în 2015, iar în 2020 a ajuns chiar la 3,52%. Pentru comparație, o marcă europeană aflată mult mai sus în 2000, Seat, a scăzut mai întâi de la 2,91% până la 2,38% în 2015, pentru ca în 2020 să dețină doar 3,13% din piața din Europa. Și asta în condițiile în care Seat este o marcă a celui mai puternic grup european, Volkswagen.

Pentru un tablou cât mai exact, trebuie menționat că o altă marcă apreciată în Europa, dar venită din Japonia cu mult înainte ca Hyundai să privească spre această zonă, avea în 2000 o cotă de piață de 1,23% pentru ca în 2015 să dețină doar 0,93%, iar în 2020 să ajungă la 0.68%. Este vorba de Honda.

Rapiditatea cu care Hyundai a urcat în preferințele clienților și, astfel, în clasamentul vânzărilor se vede clar și din numărul de vehicule noi înmatriculate. Dacă în 2000 erau înmatriculate în statele UE și EFTA 227.210 autoturisme Hyundai, în 2020 numărul acestora a ajuns la 467.837 după ce, cu un an în urmă (fără pandemie și criză a semiconductorilor) urcase chiar la 558.834 unități. Departe de a se fi încheiat, ofensiva Hyundai în Europa se anunță de lungă durată și cu toate armele. Pe lângă noi mașini cu propulsie convențională, Hyundai se bazează acum pe multe vehicule hibride și, mai ales, pe modele complet electrice precum Kona Electric și foarte noul Ioniq 5. Unde mai pui că, de ani buni, există și așa-numita divizie „N” dedicată modelelor sportive ale mărcii.

Leave a Comment