Share
Câți bani câștigă cei mai puternici importatori de mașini din România

Câți bani câștigă cei mai puternici importatori de mașini din România

Primii zece importatori de mașini din România au realizat anul trecut o cifră de afaceri cumulată de 12,16 miliarde de lei, în scădere cu 21% față de 2019. Toyota și Honda au raportat creșteri ale profitului net în plină criză cauzată de pandemie.

Anul 2020 a fost marcat de o criză profundă a vânzărilor de mașini cauzată de pandemie care a afectat toți cei zece importatori de mașini aflați în vârful clasamentului. Scăderea medie a înmatriculărilor de autoturisme cu 21,79% a dus piața foarte aproape de nivelul din 2018. Mai exact, dacă în 2018 erau înmatriculate circa 130.000 de mașini, în 2019 numărul acestora a crescut până la peste 160.000 pentru ca anul trecut să revină la 126.000 de unități.

Așa cum era de așteptat, reducerea vânzărilor a însemnat și o scădere a cifrelor de afaceri ale importatorilor. Una care s-a menținut tot în jurul a 21%. Datele având ca sursă Ministerul Finanțelor, agregate de LifeNews.ro, arată că cifra de afaceri cumulată a celor mai puternici zece importatori a fost de 12,16 miliarde de lei, în scădere de la 15,41 miliarde în 2019. Este interesant de observat că reculul din 2020 (-20,99%) a fost foarte aproape de creștere înregistrată în 2019 față de 2018 (19,81%).

Declin generalizat al cifrelor de afaceri

În timp ce majoritatea importatorilor, reprezentanţelor şi dealerilor preferă să prezinte presei şi publicului larg doar cifrele aferente vânzărilor, bilanţurile financiare rămân, de cele mai multe ori, un subiect tabu. Asta în ciuda faptului că reflectă cel mai bine evoluţia unei companii. O privire atentă asupra valorilor aferente cifrelor de afaceri din 2020 relevă însă că toate companiile din Top 10 au avut o scădere a afacerilor, pentru majoritatea asta însemnând și un recul al profiturilor.

În privința cifrelor de afaceri, liderul pieței auto a rămas Renault Commercial Roumanie, divizia de vânzări a grupului francez. Compania a înregistrat în 2020 afaceri de 3,57 miliarde de lei, în scădere cu circa 20% față de rezultatul din 2019. Pe locul secund, dar mai aproape de lider grație unei scăderi de doar 14,7%, Porsche România – importatorul care aduce la noi mărcile Audi, Seat, Skoda, Volkswagen și Volkswagen Vehicule Comerciale – a realizat în 2020 o cifră de afaceri de 3,09 miliarde de lei.

Locul al treilea în clasamentul cifrelor de afaceri este ocupat, surprinzător, de Toyota România, companie care importă mărcile Lexus și Toyota. Aceasta a avut afaceri de 1,38 mld. lei, în scădere de la 1,61 mld. lei. Reprezentatul mărcilor nipone a depășit în Top 10 reprezentanța Mercedes-Benz care a scăzut de la 2,49 mld. lei în 2019 până la doar 1,27 mld. lei în 2020.

Locul cinci în acest clasament este ocupat de o altă reprezentanță a unui grup german. BMW România a raportat Ministerului Finanțelor pentru 2020 o cifră de afaceri de 0,81 mld. lei, în scădere de la 0,88 mld. lei în 2019. Pe locurile următoare se află, în ordine, Trust Motors – importatorul Citroen, DS și Peugeot – cu 0,58 mld. lei, Hyundai Auto România, cu 0,51 mld.lei, Auto Italia Impex (Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional, Maserati și Jeep), cu 0,48 mld. lei, Kia Rom Auto cu 0,22 mld. lei și Premium Auto – importatorul Jaguar și Land Rover – cu 0,21 mld. lei.

Este demn de remarcat că în 2020 a avut loc o trecere a reprezentanței Opel în România în portofoliul celor de la Trust Motors, însă noua companie care a preluat importul mărcii germane, Trust Motors Import Autovehicule, nu a raportat încă date către Ministerul Finanțelor.

Tabel CA importatori

Deși clasamentul realizat ia în calcul strict companiile importatoare, nu și marile grupări de dealeri, trebuie menționat că printre aceștia din urmă se află firme cu afaceri majore care, în unele cazuri, le depășesc chiar pe cele ale unor importatori. Astfel, Țiriac Auto a înregistrat în 2020 o cifră de afaceri de 1,18 mld. lei, mai mare decât cea a BMW România, de exemplu. La fel, afacerile Automobile Bavaria sau AutoKlass Center, de 0,69 mld. lei, respectiv, 0,68 mld. lei sunt mai mari decât cele ale Trust Motors sau Hyundai Auto România.

Importatori mari de mașini, profituri pe măsură

Un alt clasament, realizat după profitul net de această dată, arată că în plină criză unele companii importatoare de autovehicule au reușit să își majoreze acest indicator. E drept că vorbim doar despre două companii din zece, dar acestea confirmă faptul că pentru unii importatori criza nu a fost atât de dramatică pe cât s-a crezut inițial.

Cel mai puternic importator auto român în privința profitului generat din afacere rămâne și în 2020 Porsche România. Compania a raportat un profit net de 170,21 milioane de lei, mai mic decât cel din 2019 cu doar 1% și mult mai mare decât cel din 2018! Pe locul secund din acest punct de vedere se află, la fel de surprinzător ca și în cazul cifrelor de afacewri, Toyota România, importator care a raportat 41,97 mil. lei, un profit mult mai mare decât cel din 2019 (34,52 mil. lei) și la o distanță apreciabilă de reultatul net din 2018 (19,83 mil. lei).

În ciuda scăderilor așteptate ale profitului net, locurile următoare sunt ocupate de Trust Motors (21,66 mil. lei), Hyundai Auto România (20,71 mil. lei), Kia Romauto (10,21 mil. lei), BMW România (8,43 mil. lei) și Renault Commercial Roumanie. În acest ultim caz se observă o adevărată prăbușire a profitului, de la 75,52 mil. lei în 2019 la doar 8,28 mil. lei în 2020.

O altă companie care a reușit să își crească profitul net în plină criză a fost Honda Trading România, importator care a raportat 1,77 mil. lei în 2020 față de 1,65 mil. lei în 2019.

Singurele companii din Top 10 al celor mai puternici importatori de mașini care au trecut de la profit la pierdere în 2020 sunt Premium Auto (-1.66 mil. lei) și reprezentanța Mercedes-Benz care pare a se afla într-un declin important. Dacă în 2018 această firmă avea un profit net de 27,85 mil. lei, în 2019 acesta a scăzut la 5,19 mil. lei pentru ca 2020 să se încheie cu o pierdere de 7,49 mil. lei. O pierdere chiar mai mare este cea a AutoItalia Impex, care a raportat -24,34 mil. lei.

Având în vedere că în 2021 piața mașinilor noi din România pare să fi intrat pe o direcție ascendentă este de așteptat ca și bilanțurile aferente anului în curs să fie pozitive, însă acest lucru îl vom afla abia în primăvara anului viitor când companiile au obligația de a raporta datele financiare la Ministerul Finanțelor.

Citește și:

Leave a Comment