Share
Industria auto românească în anul pandemiei: Scădere cu mai mult de 15% a cifrei de afaceri

Industria auto românească în anul pandemiei: Scădere cu mai mult de 15% a cifrei de afaceri

Pandemia din 2020 a afectat puternic industria auto din România, fie că vorbim de producători de mașini și componente sau de comercianți de vehicule. În 2020 cifra de afaceri scade către 25 – 26 miliarde de euro.

Anul 2020 nu a fost deloc fast pentru industria auto românească. Afectate de problemele cauzate de pandemie – care au inclus stoparea temporară a producției și reculul piețelor de desfacere – dar și de reglementările tot mai drastice în privința poluării, multe dintre companiile care produc sau comercializaează mașini și componente auto au înregistrat scăderi ale afacerilor. La solicitarea LifeNews.ro, oficialii Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) au estimat că reculul cifrei de afaceri totale va fi de circa 15% – 17%.

Acest recul, pe care oficiali ai unor mari companii din sector îl văd chiar mai drastic, către 20%, înseamnă că, după depășirea pragului de 30 de miliarde de euro în 2019, grație unei creșteri cu 5% față de 2018, cifra de afaceri a industriei auto în 2020 va coboră la circa 25 de miliarde de euro. Cu un astfel de rezultat putem considera că pandemia a readus afacerile auto din România la un nivel apropiat de cel din 2017, anulând aproape complet creșterile din utlimii trei ani.

Mai puține mașini produse de industria auto din România

Una dintre cauzele scăderii cifrei de afaceri din industria auti este, desigur, reducerea producției de la Automobile Dacia și Ford. Astfel conform ACAROM, după primele 11 luni din 2020, producția totală de autoturisme a României a fost de 404.699 unități, în scădere cu 10,52% față de perioada similară din 2019. Dacă avem în vedere tendința, la finalul anului 2020 întreaga producție de mașini a țării se va situa la circa 450.000 de unități, mult sub valoarea înregistrată anul trecut (490.412 unități). Ba chiar și sub producția din 2018 (476.769 unități).

Citește și:
– Asociaţia Industriei Auto Germane estimează că piaţa auto europeană va scădea cu 25%
– Cote de piață auto: Cine a câștigat și cine a pierdut bătălia din 2019
– Piața auto românească a crescut cu 23,4% în 2019, la peste 161.000 de autoturisme

În acest context, modelul cu cea mai mare producție rămâne Dacia Duster, cu 170.970 de unități asamblate în primele 11 luni. Uzina Ford din Craiova, cu cele două modele ale sale – Puma și EcoSport – a totalizat în perioada ianuarie – noiembrie a acestui an 164.404 unități, însă, din cauza raportărilor deficitare ale acestui producător, nu putem ști valorile exacte pentru fiecare dintre vehicule. Dacia Logan a fost produs în 38.511 unități, iar Dacia Sandero, model care, din această toamnă, este produs la Mioveni doar în versiunea Stepway, a fost asamblat în 30.814 unități.

Piață auto în recul

Odată cu industria auto scad și vânzările de mașini noi. Astfel, conform datelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în primele 11 luni din 2020 au fost înmatriulate în România 110.377 autoturisme noi, în scădere cu 25,31% față de perioada similară din 2019. Având în vedere această tendință, ne putem aștepta ca finalul de an să consfințească un volum total de doar 125.000 de mașini, mult sub valoarea de 161.562 de autoturisme raportată la finalul lui 2019.

În același timp, piața autoturismelor de ocazie a înregistrat și ea un recul de 9,6%, mult mai mic decât cel al pieței de vehicule noi. Astfel, în perioada ianuarie – noiembrie 2020 au fost înmatriculate la noi 370.871 de vehicule second-hand, iar volumul total estimat pentru anul 2020 este de circa 405.000 de unități. Sub valoarea de 444.601 unități raportată la finalul lui 2019.

Citește și:

Leave a Comment