Share
Ministerul Mediului: Sumele alocate programelor Rabla nu vor scădea. Nu avem în plan o reducere a valorii ecotichetului

Ministerul Mediului: Sumele alocate programelor Rabla nu vor scădea. Nu avem în plan o reducere a valorii ecotichetului

Atât ministrul Mediului cât și vicepreședintele AFM au confirmat astăzi că pregătesc o nouă strategie pentru programele Rabla Clasic și Plus, însă aceasta nu va implica o reducere a valorii ecotichetelor.

Cum numărul de vehicule 100% electrice sau hibride aflate în portofoliul comercianților de mașini de la noi crește continuu, iar acceptarea acestui nou tip de mobilitate este tot mai vizibilă în rândul clienților, mulți se întreabă dacă Ministerul Mediului, prin Administrația Fondului pentru Mediu, va susține și în viitor achiziția de mașini electrificate prin programul Rabla cu aceleași sume din prezent. Mai mult chiar, cum producătorul autohton Dacia va lansa anul viitor un vehicul 100% electric al cărui preț de bază este estimat sub 19.000 de euro, și, grație ecobonusului oferit de stat, acesta ar putea fi achiziționat cu mai puțin de 10.000 de euro, tema a devenit chiar mai interesantă.

Ei bine, în cadrul evenimentului „Green Energy Virtual Forum” desfășurat astăzi, vicepreședintele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), Ion Vasile, a declarat pentru LifeNews.ro că „sumele alocate nu vor scădea. Nu avem în plan o reducere a valorii ecotichetului”. Totuși, programele Rabla Clasic și Rabla Plus vor fi „regândite”.

Invitat și el la evenimentul desfășurat astăzi, ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat că „din nefericire avem în România un parc auto foarte vechi în comparație cu alte state europene și emisiile sunt pe măsură. (…) Viitorul transportului în orașe nu poate fi reprezentat decât fie de autoturisme care nu poluează deloc, fie care poluează foarte puțin. Subliniez faptul că în România avem cea mai mare primă pentru autoturisme electrice din Uniunea Europeană, fapt care a făcut ca 2020 să poată fi numit anul electricelor. Avem rezervate deja peste 4.000 de autoturisme electrice și plug-in hybrid. Peste 90% dintre acestea sunt 100% electrice. Avem deci rezervate, în 2020, mai multe astfel de mașini decât în toată istoria programului Rabla Plus. Suntem conștienți că existența a 4.000 de vehicule într-un parc auto care însumează câteva milioane de mașini nu ne permite să vorbim de un impact major asupra mediului”.

Ministrul a menționat și că „în cazul Rabla Clasic am avut 60.000 de tichete pentru acest an. Colegii îmi spun că suntem foarte aproape să le epuizăm. Cred că astăzi sunt în jur de 50.000 deja alocate. O să am foarte curând niște întâlniri cu reprezentanții asociațiilor de producători și importatori auto pentru că va trebui să regândim programul Rabla pentru următorii patru ani. Spre deosebire de vechea startegie în care în fiecare an ne pregăteam pentru următorul ne aflăm de această dată în fața unui orizont de timp care să pretindă o strategie pe termen lung. În premieră, Ministerul Mediului, împreună cu AFM, vor propune o strategie pentru patru ani”.

Nouă strategie pentru programul Rabla 2021

În același context, Ion Vasile, vicepreședinte AFM, a detaliat că „din 2016 finanțăm și Rabla Plus pentru vehicule electrificate. Începând din 2017 AFM a mărit valoarea ecotichetului la 45.000 de lei pentru un autoturisme 100% electrice și la 20.000 de lei pentru hibride. Anul acesta, până pe 25 octombrie am aprobat și finanțat 1.138 de autoturisme electrice și hibride, dintre care 940 au fost 100% electrice și 198 hibride. Prin Rabla Plus, în perioada 2016 – 2019 reducerea de CO2 a fost de aproximativ 54.000 de tone”.

La solicitarea LifeNews.ro, oficialul a explicat că „suntem în discuții pentru viitorul program Rabla, însă pot spune cu siguranță că sumele alocate nu vor scădea. Știm că este important să susținem vehiculele nepoluante. Nu avem în plan o reducere a valorii ecotichetului. Nu vă pot spune acum ce modificări va suferi programul Rabla anul viitor. Vom face aceste detalii publice în momentul în care vom avea gata proiectul. Dar va fi un pachet mult mai amplu care va cuprinde atât finanțarea pentru autoturisme cât și partea de infrastructură și multe alte lucruri noi.

Infrastructura de încărcare rămâne o problemă

În privința stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice și plug-in hybrid, tot mai necesare pe măsură ce numărul acestor mașini crește continuu, ministrul Mediului a menționat că „ne dorim în continuare stații de încărcare. Susținem astfel de proiecte și am prelungit programul de finanțare de la Administrația Fondului de Mediu (AFM) pentru ele tocmai pentru ca toate municipiile care nu au aplicat la el să o poată face. E limpede că degeaba îți iei automobil electric dacă nu ai unde să îl încarci”.

Citește și:
– Tot mai mulți români cumpără mașini electrice. Iată clasamentul preferințelor

Ion Vasile, vicepreședinte AFM, a adăugat și că au fost finanțate în acest an „două programe ale unor municipii pentru stații de încărcare. Îmi pare rău să spun că, deși am avut alocată pentru București o sumă de 23 de milioane de lei, nu a fost depusă o cerere de finanțare pentru acești bani și a dezvolta infrastructura de încărcare. Suma ar fi asigurat o infrastructură de 150 de stații. În luna decembrie vom avea în consultare publică încă două ghiduri de finanțare pentru stații de încărcare, unul destinat municipiilor de rang doi, stațiunilor turistice și localităților din zone metropolitane și altul pentru persoane juridice. Tot în decembrie va fi demarată finanțarea pentru autobuze electrice, troleibuze și tramvaie pentru orașele aflate pe lista celor foarte poluate. Valoarea este de 100 de milioane de euro. Sperăm astfel ca orașe mari precum Craiova, Iași, Ploiești, Constanța sau Galați să participe la acest program”.

Citește și:

Leave a Comment