Share
Cucerirea spațiului, preluată de la guverne de firme private. Compania lui Jeff Bezos a lansat Blue Origin

Cucerirea spațiului, preluată de la guverne de firme private. Compania lui Jeff Bezos a lansat Blue Origin

Pentru că NASA nu reușește să își revină după catastrofele navetelor sale, iar Rusia nu are fonduri pentru un program spațial extins, cucerirea spațiului a ajuns un apanaj al companiilor precum Blue Origin sau Virgin Galactic.

Blue Origin, o companie spaţială privată din Statele Unite, înfiinţată de CEO-ul grupului Amazon, Jeff Bezos, a lansat cu succes racheta sa New Shepard, joi, care a transportat mai multe experimente ale NASA în spaţiul suborbital, ce vor fi testate în condiţii de microgravitaţie.

Racheta a fost lansată joi dimineaţă de la baza Van Horn din statul Texas şi a plasat o capsulă spaţială la altitudinea de 100 de kilometri, traversând frontiera ce delimitează, potrivit convenţiilor internaţionale, atmosfera terestră de spaţiu.

Sistemul New Shepard, denumit după Alan Shepard, primul american ajuns în spaţiu, constă într-o rachetă reutilizabilă şi o capsulă reutilizabilă şi este alimentat de un motor alimentat doar cu hidrogen, potrivit Blue Origin.

Capsula spaţială şi racheta purtătoare s-au separat la câteva minute după lansare. După separarea lor, lansatorul a revenit la locul de lansare, la şapte minute după ce se ridicase de pe rampă. Capsula a atins altitudinea maximală de 106 kilometri şi a revenit apoi pe Terra într-o coborâre lentă, frânată cu ajutorul unor paraşute. Misiunea a avut o durată totală – între lansare şi aterizare – de 10 minute şi 10 secunde.

Printre experimentele aflate la bordul capsulei New Shepard s-a aflat şi o imprimantă 3D construită de cercetătorii de la Universitatea Kentucky ce ar putea contribui la obţinerea unor progrese în manufacturarea spaţială, un element de o importanţă critică pentru viitoarele misiuni îndelungate de pe Lună.

În decembrie 2018, Virgin Galactic, o altă companie spaţială privată, a înregistrat o lansare reuşită a vehiculului său SpaceShipTwo, care a ajuns la limita cu spaţiul.

Ambele companii intenţionează să trimită în viitorul apropiat turişti plătitori în spaţiu la bordul vehiculelor lor suborbitale.

Leave a Comment