Ultima reprezentație. 15 vehicule dispar de pe piața europeană în acest an
Nu mai puțin de 15 modele de autoturisme cunoscute clienților din Europa vor fi retrase de pe piață de producătorii lor până la finalul lui 2019. Printre ele, câteva surprize.
De fiecare dată când lansează un nou produs, constructorii de automobile încearcă să facă o vâlvă cât mai mare pentru a atrage potențiali clienți. Prezentări grandioase, comunicate de presă sforăitoare, poze scăpate mai mult sau mai puțin voit înaintea lansării, discursuri bombastice, toate acestea dispar odată cu apropierea acestor vehicule de sfârșitul carierei pe piață. Iar despre scoaterea completă din gamă publicul nu află de nicăieri.
Ei bine, analiștii JATO au întocmit, surprinzător, o listă cu nu mai puțin de 15 modele cunoscute despre care, cu siguranță, ați auzit tot mai puține în ultima perioadă. Asta pentru că 2019 este anul în care acestea sunt retrase de la vânzare. De cele mai multe ori, lipsa unui anunț privind ieșirea de pe piață a unui model are de-a face și cu lipsa unui succesor în gama producătorului respectiv.
Vehicule sortite pieirii
Deciziile privind scoaterea unui produs din gamă nu se iau pe ultima sută de metri. Ele sunt discutate și negociate de oficialii firmei cu luni sau chiar ani înaintea ieșirii din producție tocmai pentru a calibra producție astfel încât, la final de carieră, stocurile acestora să fie cât mai mici.
Un prim exemplu în privința celor detaliate mai sus este Alfa Romeo MiTo. Având la bază modelul Fiat Punto, primul vehicul subcompact al mărcii premium italiene a fost lansat în 2008. Lipsa unei versiuni cu cinci uși, precum și neimplicarea celor de la Alfa în actualizarea modelului au dus MiTo către un destin implacabil. Dacă în 2008, cel mai bun an al său, erau comercializate în Europa circa 62.000 de unități, în ultimul său an de viață, 2019, o singură unitate a mai fost înmatriculată pe întregul continent.
Un alt model care se află în acest an la ultima reprezentație pe piață este Citroen C4. Cea de-a doua generație a succesorului lui Xsara a fost prezentată în septembrie 2010 și nu a primit niciodată un facelift. Întrucât marca franceză s-a concentrat pe SUV-uri, iar C4 Cactus a fost poziționat foarte aproape în privința dotărilor și prețului, C4 nu mai putea juca un rol important pe piață. Dacă în 2011 erau comercializate în UE 108.000 de unități, anul acesta s-au mai vândut doar circa 300.
Citroen DS 4, sau, mai exact, DS 4 dacă respectăm dorința francezilor de a separa cele două mărci de vehicule, este al treilea model care părăsește piața în acest an. Vărul mai arătos al lui Citroen C4 a avut cea mai dificilă sarcină din întreaga gamă DS: fiind printre primele produse purtând marca DS trebuia să atragă clienți din zona premium fără a fi, în esență, un model premium.
Iar DS 4 nu este singurul DS care părăsește scena în 2019. Este urmat de fratele mai mare DS 5. Deși a fost una dintre cele mai interesante lansări ale anului 2011, iar designul său exterior original și interiorul futurist l-au plasat pe coperta multor reviste auto, modelul nu a reușit să atragă suficienți clienți pentru își justifica existența.
Unul dintre cele mai vândute modele din Europa, Fiat Punto, se pregătește și el să dispară de pe piață la finalul acestui an. Prima generație Fiat Punto a ajuns la clienți în 1993, iar ultima a fost lansată în 2005 împărțind platforma cu Opel Corsa. În ciuda restilizărilor minore din 2009 și 2012, Punto a îmbătrânit rapid în comparație cu rivalii săi astfel că, după anul de glorie 2006 când era comercializat în 312.000 de exemplare, a ajuns în 2019 la doar 500 de unități.
Alături de Opel Meriva, Nissan Note și Citroen C3 Picasso, Ford B-Max reprezintă o altă victimă a „curentului SUV”. Producția a început în iunie 2012 la uzina din Craiova, România, și pe atunci era prezentat drept un adevărat „game-changer” în zona monovolumelor. Este printre puținele modele de serie care au avut o singură generație.
Nici Seat Toledo nu scapă de finalul fatidic din 2019. În acest moment nu există indicii că spaniolii ar pregăti un urmaș al acestui model care, în 2014, prelua o parte dintre componentele mai vizibilei game Audi și reușea să atragă 14.000 de clienți. Anul acesta doar o unitate a ajuns la proprietarul său.
Toyota Avensis este unul dintre modelele care păreau a avea un viitor strălucit în 2009, atunci când era comercializat în 75.000 de exemplare. Numai că, în loc să lucreze la o nouă generație, Toyota a decis să economisească niște bani și să aducă Camry în Europa.
Tot o victimă a deciziilor manageriale este și Volkswagen Jetta. Pentru că nu a reușit să se ridice la înălțimea standardelor impuse de liderul autoritar al pieței europene, Golf (model din care este derivat), și pentru că tot mai puțini clienți par să-și dorească un model compact în trei volume, șefii mărcii germane au decis să oprească producția. Asta în ciuda faptului că, în America, vânzările merg încă foarte bine.
În ciuda statutului său de mașină istorică și cu o poveste spectaculoasă, Volkswagen Beetle se vede nevoit să renunțe la a mai întineri printr-o nouă generație. Spre deosebire de alte modele cu statut asemănător, precum Fiat 500 sau Mini, Beetle nu a reușit să-și găsească un loc clar pe piața de vehicule din cauza prețului ridicat și a performanțelor slabe. Pe 13 septembrie 2018, Volkswagen anunța deja că producția Beetle va înceta în iulie 2019.
Pe lângă cunoscutele modele deja menționate, alte vehicule care au ajuns în 2019 la finalul carierei sunt Kia Carens, MG GS, Mitsubishi Pajero, Nissan Pulsar sau Toyota Verso.