Share

Teodor Brusalis (Hyundai): Avem una dintre cele mai complexe oferte din piața auto

Surprinzător pentru mulți, Hyundai a devenit la finalului lui 2021 liderul mărcilor importate de pe piața auto românească. Iată explicația acestui succes.

Marca Hyundai a devenit, suprinzător pentru mulți, liderul mărcilor importate de pe piața auto românească, depășind nume mari și, altădată, nelipsite din vârful clasamentului. Pentru a înțelege cum a reușit Hyundai o astfel de performanță într-un an marcat de pandemie și de criza semiconductorilor, LifeNews.ro a realizat un interviu cu directorul executiv al importatorului Hyundai Auto România, Teodor Brusalis.

Hyundai a livrat în 2021 mai multe mașini decât Toyota sau Skoda devenind liderul pieței mașinilor din import. Care este secretul acestei reușite?

Răspunsul se află în analiza rezultatului mărcii noastre. Am pariat pe noile tehnologii și am reușit să ajungem liderul pieței autoturismelor importate.

Faptul că Hyundai este o marcă asiatică și că furnizorii de semiconductori se află tot în acea zonă geografică a avut un rol în acest succes?

Cu siguranță această criză de semiconductori, care afectează mai multe industrii nu doar cea auto, a marcat piața. Dar eu nu aș reduce discuția la cine a fost mai bine aprovizionat și cine nu. Până la urmă, mulți dintre producătorii de mașini au o prezență globală. Și atunci contează cum au distribuit resursele, inclusiv semiconductorii.

În cazul Hyundai, atât în 2020 cât și în 2021 am avut cam aceeași cotă de piață în Europa. Important este că, aprovizionați mai bine sau mai slab cu semiconductori, piața românească a fost respectată astfel încât producătorul a livrat ceea ce a promis.

Hyundai este printre puținele mărci de pe piață care au reușit să crească nu doar față de 2020, dar chiar și față de 2019, ultimul an fără pandemie sau criză a semiconductorilor. Ce s-a schimbat la Hyundai în acești doi ani.

În primul rând vorbim despre portofoliul de produse. În ultimii ani noi ne-am schimbat aproape în întregime gama. Și nu vorbesc aici doar despre modele cu totul noi, care se vede că au succes, dar și despre schimbări majore de tehnologie în cazul modelelor deja existente. Suntem, astăzi, una dintre mărcile care comercializează trei modele 100% electrice și alte trei modele plug-in hybrid. Dacă adăugăm și majorarea rețelei de dealeri cu șase noi locații în ciuda pandemiei ajungem la rezultatul cunoscut, de lider al pieței importurilor.

Aveți în gamă doar două modele care nu sunt electrificate, i10 și Elantra.

Da. Tocmai asta spuneam. Că schimbarea tehnologiei a fost binevenită. Apoi, chiar și în cazul modelelor neelectrificate, am vândut foarte bine. Mixul de modele al Hyundai pe piața din România este foarte echilibrat. SUV-ul Tucson reprezintă cam 30% din totalul înmatriculărilor Hyundai. La fel, modelele de clasă C – i30, Elantra și Ioniq – reprezintă circa 25% din vânzări, iar segmentul B, cu i20 și Bayon, vreo 20%.

E important de menționat că, de exemplu, în segmentul C, oferim multe variante de motorizare sau carosare astfel încât clienții să poată alege. De exemplu, în cazul i30 avem atât motoare aspirate cât și sisteme hibrid. În cazul i30 Fastback oferim doar sisteme mild-hibrid, dar echiparea pornește de la un nivel mediu, nu de la cel de bază. Apoi, chiar și în zona wagon, i30 se vinde foarte bine. Cine vrea un model compact (C) sedan poate cumpăra Elantra, iar doritorii de sisteme de propulsie plug-in hybrid sau 100% electrice au la dispoziție Ioniq. Deci, ca să închei, avem una dintre cele mai complexe oferte din piață, una în care orice client se poate regăsi în funcție de nevoile și dorințele sale.

Dar mai este România o piață de sedanuri sau ne orientăm, ca vest-europenii, către hatchback?

Există o tranziție care începe din marile aglomerări urbane, unde contează mai mult dimensiunile mașinii și imaginea. Dar avem o țară mare în care și sedanul are locul său.

Dacă tot vorbim despre sisteme de propulsie și caroserii, haideți să lămurim și o altă temă. Unii nu cunosc Hyundai drept o marcă cu valențe 4X4, dar peste 21% din vânzările mărcii în România sunt modele cu tracțiune integrală.

Hyundai este un producător tradițional de modele cu tracțiune integrală. Să nu uităm modelul Santa Fe, primul așa-numit „baby SUV”. La începutul anilor 2000 acesta nu avea o competiție directă. Concura cu mașini specifice de off-road, cu reductor. Hyundai Santa Fe era mult mai confortabil, fără a avea calități de off-roader extrem. Dar avea tracțiune integrală. E important de menționat și că Santa Fe este printre puținele modele 4×4 care și-au păstrat numele mai bine de 20 de ani. A urmat apoi Tucson, un SUV cu dimensiuni mai mici, dar foarte popular. Deci povestea Hyundai în domeniul 4×4 este foarte lungă și are viitor.

Clienții care cumpără mașini electrificate, fie că vorbim despre 100% electrice, plug-in hybrid sau hibride „simple”, le achiziționează din grijă pentru mediu sau pentru că beneficiază de bonificațiile oferite da stat?

Cererea pe care o înregistrăm noi în prezent arată că oamenii se îndepărtează de motorizarea diesel. Pentru a fi 100% corect trebuie să spun că achiziționarea mașinilor electrificate are o motivație mixtă. Cei care cumpără mașini cu tehnologii noi sunt așa-numiții „early adopters”, apoi sunt cei care savurează capabilitățile acestor tehnologii – vorbim de cuplul mare, de puteri mari, de deplasarea silențioasă. Unii sunt foarte dornici să protejeze mediul, dar nu aș spune așa, la modul general, că astfel salvează planeta. Mai degrabă mulți observă că atunci când stau la semafor lângă un refugiu de tramvai pe care se află o mamă cu doi copii, de exemplu, obligă familia respectivă să înghită noxele eliminate de mașina pe care o conduc. O astfel de imagine face mai mult decât discuțiile legate de salvarea mediului. La fel, în parcările subterane de la mall, câteodată aerul devine irespirabil. E limpede că asta se întâmplă din cauza mulțimii de mașini poluante și, atunci, unii preferă să nu fie parte a problemei, ci a soluției.

Deci, în primul rând, oamenii se bucură de tot acest complex de senzații noi pe care le oferă o mașină electrică. Apoi, unii dintre ei, vor să își protejeze semenii. Dar contează, desigur, și avantajele oferite de autorități.

Citește și:
TEST Hyundai Tucson: Estetică îndrăzneață, tehnologie de top
– TEST Hyundai Bayon: Atac la clasa SUV B

Cu ani în urmă, unii clienți se fereau să cumpere mașini ale unor mărci precum Hyundai pentru că aveau o valoare de revânzare redusă. Cum a evoluat marca din acest punct de vedere?

În momentul de față nu mai avem nimic de recuperat din punctul de vedere al valorii de revânzare față de concurenți. În unele cazuri stăm chiar mai bine decât mărci europene cu vechime. Posesorii de Hyundai sunt foarte atașați de mașinile lor și, tocmai de aceea, sunt greu de găsit pe piață vehicule second-hand cu vechimi reduse. Știu și că dealerii de mașini de ocazie fac cu greu față cererii de modele Hyundai. De exemplu, dacă îmi cereți acum un Tucson cu o vechime de 1 an sau 1 an și jumătate, nu am unde să găsesc o astfel de mașină pentru a o pune pe piață.

Dar piața second-hand crește constant și, acum, pare avantajată de perioadele mari de așteptare pentru livrarea mașinilor noi. În cazul Hyundai cât au de așteptat clienții?

Perioada de livrare diferă de la un model la altul. Cred că, în medie, așteptarea este cuprinsă între trei și nouă luni. Asta pentru clienții care nu acceptă compromisuri. Pentru cei care sunt dispuși să renunțe la o anumită culoare, sau la un anumit echipament, putem încerca optimizări astfel încât livrarea să fie făcută mult mai repede.

Este o parte din succesul Hyundai în România datorată și faptului că ați mizat mai degrabă pe echipări foarte atent gândite în loc să oferiți clientului zeci de dotări opționale așa cum fac alte mărci?

Echipările sunt adaptate pe cerințele pieței. Deci, am putea spune, că tot clienții le stabilesc. Ele satisfac, din datele noastre, undeva la 97% dintre clienți. Apoi, oricine face un calcul poate vedea că aceste niveluri predefinite de echipare avantajează clientul. Între nivelul de bază și cel mediu avem, de exemplu, o diferență de preț de 7% – 9%. Dacă pui aceleași dotări, separat, pe varianta de bază, prețul final va fi mult mai mare. Faptul că putem crea niște pachete de dotări clare ne ajută să obținem prețuri mai bune de la producător. În cazul nostru merită adăugat că importăm mașini de la fabrici aflate în Europa, dar și în Coreea. În acest context, dacă am lucra foarte mult cu comenzi individuale, timpul de așteptare pentru livrare ar crește simțitor.

Cum vedeți evoluția Hyundai în acest an?

2022 este un an de consolidare pentru Hyundai. Așa cum spuneam, am schimbat foarte recent întreaga gamă de produse. Cel mai recent model, Ioniq, 5 a fost lansat în toamnă. În acest context, în 2022 ne dorim să reușim să onorăm comenzile într-un timp cât mai redus și să fim aproape de clienți. Ca noutăți, vom pregăti în toamnă lansarea modelului Ioniq 6.

Ioniq 5, cel mai nou model Hyundai este, nu doar electric, ci și foarte lăudat. Ați început să îl livrați în România?

Da. Am livrat anul trecut circa 30 de unități. E o mașină „icon”. Am înregistrat pentru ea 200 de comenzi încă înainte de a ajunge prima unitate în România pentru a fi văzută de public. Acum vrem să le livrăm, dar, pentru că este un produs foarte nou și apreciat, comenzile din toată Europa sunt mari și durează între șase și nouă luni până ce clientul intră în posesia mașinii. Cu timpul perioada de livrare se va reduce, desigur.

Să întreb și câte mașini v-ați propus să vindeți în 2022? Știu că e aproape imposibil de răspuns.

Cred că nimeni din industrie nu își permite să avanseze acum cifre cu privire la rezultatul așteptat în 2022. La fel, nimeni nu poate spune că știe la ce să se aștepte în următoarele 12 luni în industria auto. Sunt prea mulți factori pe care nu îi putem lua în calcul, de la livrările de semiconductori, până la eventualele probleme cauzate de pandemie și așa mai departe.

Citește și:

Leave a Comment