Share

Sorin Grindeanu: Comisia Europeană a aprobat ajutorul de restructurare pentru Tarom

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că oficialii Comisiei Europene au aprobat astăzi ajutorul financiar pentru restructurarea operatorului aerian Tarom.

Conform ministrului Sorin Grindeanu, valoarea ajutorului aprobat de Comisia Europeană (CE) este de „maximum 95,26 milioane de euro dintre care 49,53 milioane de euro reprezintă ajutorul individual de salvare acordat în anul 2020 (la care se adaugă dobânzile aferente)”,

Tarom va trebui să utilizeze sumele primite pentru cinci obiective majore. Acestea sunt înnoirea flotei de aeronave, optimizarea destinațiilor și politicii comerciale, aplicarea unor soluții pentru eficientizarea activităților de mentenanță a aeronavelor, digitalizarea companiei și îmbunătățirea mediului IT, inclusiv a programelor de distribuție bilete și acoperirea deficitului de lichiditate pentru anul 2024.

Comisia Europeană a ajuns la concluzia că măsura va permite companiei să îşi restabilească viabilitatea pe termen lung, reducând în acelaşi timp la minimum denaturările concurenţei.

„Ajutorul de restructurare acordat de România care a fost aprobat astăzi (luni, n.r.) va contribui la menţinerea conectivităţii regionale a cetăţenilor şi a întreprinderilor din România. În urma investigaţiei noastre aprofundate, am concluzionat că planul de restructurare al TAROM va asigura viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene. Pentru a limita eventualele denaturări ale concurenţei generate de sprijinul public, TAROM îşi va reduce semnificativ numărul de rute şi de aeronave”, a declarat vicepreşedinta Margrethe Vestager.

Pe 28 mai 2021, România a notificat Comisia Europeană în privința unui plan de restructurare a companiei TAROM care stabilea un pachet de măsuri de raţionalizare a operaţiunilor operatorului aerian, de reînnoire a flotei sale învechite şi de reducere a costurilor.

Ulterior, în iulie 2021, CE a deschis o investigaţie aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de restructurare adoptate de România în favoarea TAROM ar fi în concordanţă cu normele UE privind ajutoarele de stat. În cursul investigaţiei aprofundate, România a actualizat planul de restructurare pentru a răspunde preocupărilor exprimate în decizia de iniţiere a procedurii.

CE a evaluat măsurile în temeiul Orientărilor sale pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate şi a constatat, în special, că ajutorul contribuie la obiectivul de interes comun de a asigura conectivitatea regională pentru cetăţenii şi întreprinderile din România, permiţând Tarom să îşi restabilească viabilitatea prin punerea în aplicare a planului său de restructurare, se precizează în comunicatul citat.

De asemenea, măsurile de restructurare abordează problemele care au cauzat dificultăţile financiare ale Tarom, mai ales prin reînnoirea flotei sale învechite şi prin reducerea costurilor.

Potrivit CE, măsurile sunt proporţionale, deoarece compania aduce o contribuţie proprie semnificativă de aproximativ 77,66 milioane euro (381,12 milioane lei) sub formă de venituri din vânzarea de aeronave şi dintr-un contract de leasing financiar încheiat în condiţiile pieţei, iar ajutorul este însoţit de garanţii pentru a limita denaturarea concurenţei pe piaţa unică.

Printre aceste garanţii se numără reducerea numărului de rute pe care Tarom operează, precum şi a numărului de aeronave şi menţinerea unei astfel de capacităţi reduse, limitând astfel prezenţa sa pe piaţă pe întreaga durată a perioadei de restructurare, respectiv până la 31 decembrie 2026.

„Pe această bază, Comisia a concluzionat că măsurile aplicate de România respectă normele UE privind ajutoarele de stat”, menționează Comisia Europeană.

Anterior, pe 24 aprilie, Sorin Grindeanu, declara că Tarom va primi până la finele lunii ajutor din partea Comisiei Europene şi apoi va intra într-o etapă de reorganizare economică.

„Odată cu primirea acestui ajutor de la Comisia Europeană noi trebuie să intrăm într-o etapă de reorganizare şi suntem deschişi la orice fel de propunere care să ducă la aşezarea TAROM pe nişte principii economice solide. (…) Nu intră în discuţie dorinţa noastră de a salva această companie, dorinţa de a găsi orice fel de soluţii, inclusiv parteneriate care să ducă la acest scenariu fericit. Am căutat acest lucru, inclusiv săptămâna trecută, când am fost cu premierul în zona Golfului”, menționa Grindeanu.

De asemenea, el a susținut că „o companie de mărimea Tarom, care e aşezată pe baze economice corecte, are în mod normal în jur de 500, 600 de angajaţi, 90% dintre ei fiind personal navigant. Noi avem dublu”.

Citește și:

Leave a Comment