Rabla Plus 2020: Ce mașini electrice poți cumpăra cu bonus de 10.000 de euro de la stat
Ca și anul trecut, românii vor putea achiziționa prin programul Rabla Plus 2020 mașini electrice cu un bonus de 10.000 de euro pus la dispoziție de statul român prin Administrația Fondului de Mediu (AFM). Iată ce mașini 100% electrice sunt disponibile acum pe piața românească.
Interesul pentru mașini electrice a crescut semnificativ în ultimii ani în România, iar de anul trecut achizițiile au crescut accelerat. Conform datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), dacă în 2016 erau vândute în România doar 51 de autoturisme electrice, în 2017 numărul acestora creștea la 328, pentru ca, în 2018, să ajungă la 682 de unități. La finalul anului trecut, APIA anunța vânzări de mașini electrice de 1.523 de unități, în creștre cu 123% față de 2018. Cele mai căutate mărci erau Renault (439 unități), Nissan (375 unități) și BMW (229 unități). Cum fiecare dintre aceste mărci au puține automobile 100% electrice în portofoliu este limpede că modelele cele mai căutate au fost Renault Zoe, Nissan Leaf și BMW i3.
Trebuie menționat și faptul că, spre desosebire de Programul Rabla 2019, ediția din 2020 beneficiază de o ofertă mai bogată de vehicule. Astfel, dacă anul trecut, cei interesați de o mașină electrică aveau la dispoziție un grup de 12 vehicule, în primăvara acestui an pe piața din România se află deja 20 de modele 100% electrice, alte câteva fiind anunțate pentru vara sau toamna lui 2020.
Rabla Plus 2020, un program generos
Desigur, în acest context, bonusul substanțial oferit de statul român prin Administrația Fondului de Mediu (AFM) a influențat major piața. Astfel, programul Rabla Plus pune la dispoziția doritorilor de mașini electrice o sumă de circa 10.000 de euro – cel mai mare bonus guvernamental din Europa – pe care aceștia o pot utiliza pentru achiziționarea unui vehicul nou. Și asta fără a fi obligatorie predarea unui autoturism vechi. De altfel, dacă doritorii de mașini electrice predau un vehicul vechi pentru casare, pe lângă suma de 10.000 de euro ei beneficiază și de cea aferentă tichetelor Rabla Clasic în valoare de circa 1.350 de euro (6.500 de lei), reducând astfel și mai mult suma pe care trebuie să o plătească pentru mașina dorită. Mai exact, în acest caz, din prețul total al unui autoturism electric, nu mai puțin de 11.350 de euro ar fi plătiți cu bani de la AFM.
Nu trebuie uitat însă faptul că suma oferită de stat prin Rabla Plus nu poate depăși 50% din valoarea totală a vehiculului. Astfel, în cazul unuie mașini de 19.000 de euro, de exemplu, tichetul primit de participanții la program va fi de 9.500 de euro în loc de 10.000.
În ciuda reducerii importante a costurilor aferente achiziției unei mașini electrice grație programului Rabla Clasic 2020, este de așteptat ca efectele pandemiei de coronavirus să restrângă major numărul celor interesați.
Chiar dacă oficialii AFM fac eforturi majore pentru ca întregul proces de accesare a bonificațiilor oferite de stat să se desfășoare online este limpede că puțini clienți vor cumpăra o mașină, electrică sau nu, fără să se deplaseze la showroom-urile dealerilor. În plus, cum nici perspectivele economice ale României nu sunt deloc faste în acest moment, mulți clienți se tem de viitor și preferă să își restrângă achizițiile. Mai ales pe cele care implică sume importante.
Cu toate acestea, ofertele dealerilor auto care au în portofoliu mașini electrice sunt demne de luat în seamă. Măcar pentru momentul în care criza economică provocată de pandemie se va estompa.
Mașinile electrice disponibile în România
Unul dintre cele mai interesante modele electrice disponibil în prezent pe piața din România este SUV-ul Audi e-tron. Acesta pune la dispoziția șoferului o putere de 313 CP și are în dotare un pachet de baterii care oferă o autonomie de circa 333 km. Lista de prețuri (fără a lua în calcul bonusurile aferente programului Rabla Plus) pentru acest model electric premium începe de la 70.747 de euro.
Un alt model premium și, din raportările anilor precedenți, foarte căutat de români este BMW i3. Conform reprezentanței BMW în România, acest vehicul a fost cumpărat, din 2015 și până acum, în 530 de unități, nu mai puțin de 229 de unități fiind achiziționate doar anul trecut. Cu o putere de 170 CP și o autonomie medie de aproximativ 300 km, modelul are un preț de bază de 40.282 de euro. Trebuie menționat că există și o variantă mai puternică, de 184 CP, denumită BMW i3s, care costă minimum 43.852 euro.
Alte două vehicule 100% electrice disponibile în prezent pe piața din România aparțin mărcii Hyundai. Modelul Ioniq Electric pune la dispoziția șoferului 136 CP și oferă o autonomie de 311 km având un preț de 39.199 euro, însă pe site-ul importatorului său există o ofertă care reduce prețul la 36.997 euro. SUV-ul Kona Electric oferă o autonomie de 290 km și costă 40.136 de euro. Și în cazul acestuia, importatorul anunță o ofertă care reduce prețul la 35.272 de euro.
Ca și colegii de grup de la Hyundai, coreenii de la Kia încearcă să țină pasul expansiunii propulsiei electrice prin modelul e-Niro. Varianta de bază a acestuia are un motor electric de 136 CP și un pachet de baterii care asigură o autonomie de 290 km. Prețul minim este de 40.460 de euro.
Unul dintre cele mai spectaculoase modele 100% electrice ajuns pe piața autohtonă este Jaguar i-Pace. Acest vehicul premium cu o autonomie WLTP de 470 km are un preț de bază de 77.945 de euro. Tot în categoria mașinilor premium cu propulsie electrică se încadrează și Mercedes- Benz EQC, un SUV cu o putere de 408 CP și o autonomie care depășește 400 km. Acesta are un preț de listă, cu TVA, de 76.190 euro.
Mini Cooper SE este primul model Mini 100% electric care ajunge pentru comercializare pe piața din România. Pe lângă designul său aparte, tipic britanic, vehiculul îi asigură utilizatorului său o putere de 184 CP și o autonomie de 230 km. Toate acestea pentru un preț de bază de 33.082 euro.
Un model electric cunoscut deja în România este Nissan Leaf. Readus în pas cu vremurile, acesta are în prezent o autonomie calculată în ciclul WLTP de 270 km și poate fi comandat fie cu un motor care dezvoltă 150 CP, fie cu unul de 215 CP. Prețul de bază este de 36.700 de euro.
Opel are, începând din primăvara acestui an, o variantă electrică a modelului Corsa, vehicul dezvoltat împreună cu colegii de grup de la PSA Peugeot – Citroen. Noul Corsa-e are o autonomie de 337 km și costă minimum 29.600 euro. Și, dacă tot am vorbit despre Corsa-e, nu putem omite să adăugăm la lista mașinilor electrice disponibile în România varianta franceză a acestuia, Peugeot e-208. Cu caracteristici similare, dar cu un design interior și exterior diferit, acesta are un preț de bază de 29.990 de euro. Și, tot francezii de la Peugeot au inclus de curând în ofertă și micul SUV electric e-2008. Acesta are un preț minim de catalog de 33.490 de euro.
Cel mai sportiv model electric disponibil pe piața autohtonă este noul Taycan produs de Porsche. În cea mai „slabă” versiune a sa, Porsche Taycan are o autonomie de 407 km și o viteză maximă de 250 km/h. Desigur, fiind un vehicul premium de performanță, prețul său este unul destul de piperat. Cel mai ieftin Taycan poate fi achiziționat pentru 110.628 de euro.
Francezii de la Renault, pionieri în domeniul propulsiei electrice, au în portofoliu două modele electrice cât se poate de interesante. Este vorba, în primul rând, de noua versiune a lui Zoe, autoturisme care oferă acum o autonomie de 395 km. Acesta are un preț minim de 30.350 de euro. Apoi, pentru cei care au nevoie de un vehicul de transport marfă, francezii oferă Kangoo Z.E., vehicul comercial care costă, în varianta de bază, 31.500 de euro.
Cele mai accesibile mașini electrice disponibile prin Rabla Plus 2020
Un capitol aparte trebuie rezervat celor două modele ale grupului Volkswagen care se pot lăuda cu cel mai mic preț de achiziție. Ba chiar, prin Rabla Plus, unul dintre ele poate fi achziționat cu circa 10.000 de euro. Este vorba desigur despre gemenii Skoda Citigo e-iV și Volkswagen e-Up!.
Ajunse la începutul acestui an pe piața de la noi, cele două modele se laudă cu o autonomie WLTP de 260 km, mai mult decât suficientă pentru scopul unui astfel de vehicul – deplasarea în oraș. Având cinci uși, o baterie de 36,8 kW (din care sunt utilizabili 32,3 kW) și un motor electric care pune la dispoziția șoferului 61 kW (83 CP) ambele modele candidează la titlul de best-seller al piețelor în care prețul contează mai mult decât performanțele.
Conform producătorului, încărcarea de la o priză casnică (2.3 kW) depășește 12 ore pentru 80% din capacitate, însă la un wall-box (care poate fi amplasat tot acasă) de 7.2 kW același lucru poate fi făcut în 4 ore și 15 minute, iar în cazul utilizării unei prize publice rapide de 40 kW timpul scade la mai puțin de o oră. Atenție, însă, vorbim despre o încărcare până la 80% și este cunoscut faptul că ultimii 20% iau cel mai mult timp pentru încărcare. Chiar și în acest caz, cu o autonomie de – să spunem – 200 km (80%), oricare dintre cele două poate fi utilizată fără grijă în oraș o întreagă zi sau chiar mai multe în funcție de numărul de kilometri parcurși.
Volkswagen e-Up! are, teoretic, un preț de bază de 22.471 de euro, în timp ce Skoda Citigo e-iV costă, tot teoretic, minimum 19.990 de euro. Am scris „teoretic”, pentru că ambele modele au dispărut de câteva zile de pe site-urile importatorilor. Asta pentru că, potrivit oficialilor celor două mărci, întreaga cotă rezervată României a fost deja epuizată.
În schimb, producătorul german din Wolfsburg are disponibil cu siguranță modelul e-Golf!, vehicul care are un preț de bază de 33.142 de euro.
Un alt producător care pune la dispoziția clienților două modele electrice este smart, marcă deținută de grupul german Daimler. Atât smart EQ fortwo cât și smart EQ forfour au o autonomie WLTP de circa 133 km, însă, în timp ce primul asigură loc pentru doar două persoane, cel de-al doilea poate găzdui patru. Prețul pentru fortwo este de circa 24.000 de euro, în timp ce forfour costă minimum 25.150 de euro.
Pe lângă cele 20 de modele 100% electrice prezentate mai sus, pe piața din România ar trebui să sosească în acest an și alte vehicule cu propulsie „verde”. Printre acestea se numără Volkswagen ID.3, Mazda MX-30 și Fiat 500 electric.
În plus, trebuie menționat că, de anul viitor, acestei liste ar trebui să i se adauge primul modele electric Dacia, vehicul derivat din showcar-ului Spring prezentat la începutul lunii martie. Cum comercializarea primului model 100% electric Dacia, care se anunță a fi și cel mai accesibil model electric comercializat în Europa, va începe în 2021, acesta nu face încă parte din oferta pentru care puteți accesa bousul oferit de statul român prin Rabla Plus.
Amintim că, în cazul în care accesați programul Rabla Plus 2020, din prețurile anunțate mai sus pentru fiecare model în parte puteți reduce 10.000 de euro sau chiar 11.350 de euro dacă predați pentru casare o mașină veche.