Share
Volkswagen e-Up! și Skoda Citigo-e iV sosesc în România cu prețuri surprinzătoare pentru piața mașinilor electrice

Volkswagen e-Up! și Skoda Citigo-e iV sosesc în România cu prețuri surprinzătoare pentru piața mașinilor electrice

Volkswagen prezintă în acest week-end la București un exemplar electric ID.3 1ST, model care va ajunge la clienți anul viitor. Totuși un alt nou vehicul al mărcii germane, alături de „fratele” său de la Skoda, ar putea deveni best-seller-ul pieței de mașini electrice din România. Prețul acestora ar putea da mari bătăi de cap chiar și comercianților cu mașini convenționale în portofoliu.

Românii par tot mai interesați de achiziționarea unui vehicul electric. Datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată că în primele nouă luni ale acestui an au fost vândute în România 1.010 de autoturisme 100% electrice, mai mult decât dublu față de aceeași perioadă a anului anterior. Desigur, raportat la piața totală, procentul de mașini electrice intrate în circulație rămâne foarte mic, însă este limpede că bonificațiile de 10.000 de euro obținute prin programul Rabla Plus i-au făcut pe destul de mulți să ia în calcul achiziționarea unor vehicule cu emisii poluante zero.

În acest context ar fi de spus că, în acest an, cel mai vândut model electric de pe piața autohtonă a fost Renault Zoe, cu 287 de unități în primele nouă luni, urmat de Nissan Leaf cu 277 unități și BMW i3 cu 128 de unități. De altfel, în total, în România sunt comercializate oficial doar 12 modele 100% electrice, în afara celor trei deja menționate mai existând Volkswagen e-Golf, Volkswagen e-Up!, smart forfour electric, smart fortwo electric, Jaguar i-Pace, Audi e-tron, Mercedes-Benz Clasa B electric, Mercedes-Benz EQC și Kia e-Soul. În curând este așteptat și noul Hyundai Kona electric, însă importatorul nu a dezvăluit încă data exactă a sosirii acestui model. Tot anul viitor, în vară, vor ajunge în România și primele unități Volkswagen ID.3, însă acestea sunt aferente unor rezervări deja făcute și prin urmare, doritorii nu vor putea decât să se înscrie pe o lungă listă de așteptare.

Și în zona vehiculelor utilitare ușoare avem trei modele electrice, acestea fiind Renault Kangoo ZE, Nissan NV200 și Volkswagen e-Crafter. Dintre acestea, doar modelul Renault a înregistrat vânzări notabile în primele nouă luni din acest an, 22 de unități.

Prețul și autonomia, piedici în calea achiziției

Printre motivele pe care clienții români le oferă atunci când sunt întrebați de ce preferă modelele cu motoare convenționale celor electrice se numără prețul încă prohibitiv, autonomia redusă și posibilitățile limitate de încărcare a bateriilor. Dacă temele privind autonomia și încărcarea sunt discutabile având în vedere că deja există vehicule electrice cu autonomii care depășesc 300 km și că prize rapide există la majoritatea centrelor comerciale majore, prețul rămâne o piedică importantă. De exemplu, pentru cel mai ieftin model disponibil în prezent, smart fortwo electric, chiar și cu bonusul de 10.000 de euro din programul Rabla Plus, clienții trebuie să plătească minimum 12.078 euro, iar pentru fratele său ceva mai mare, forfour, nu mai puțin de 12.738 de euro (tot cu bonusul de la stat). În același timp, cele mai vândute trei modele electrice din România, Zoe, Leaf și i3 au prețuri de bază care încep de la 33.550 de euro în cazul modelului Renault, 36.700 euro pentru vehiculul Nissan și 39.806 pentru BMW. Desigur, din sumele menționate pot fi scăzuți cei 10.000 de euro aferenți Rabla Plus. Sau, mai degrabă, puteau fi scăzuți pentru că, în acest moment, nimeni nu știe dacă programul de stimulare a vânzărilor de mașini electrice va continua și în 2020 și nici ce valoare ar putea avea subvențiile oferite de stat. Asta în ciuda faptului că atât comercianții cât și clienții interesați de o mașină electrică au solicitat implementarea unui program multianual astfel încât achizițiile să poată fi gândite din timp, iar piața să nu aibă fluctuații generate de existența sau nu a subvențiilor.

Suflu nou pe piața mașinilor electrice cu e-Up! și Citigo-e iV

Dacă tot am vorbit despre influența prețului asupra achizițiilor de mașini electrice e important de menționat că în luna februarie a anului viitor – dacă importatorii se vor ține de cuvânt – vor ajunge în România două modele care ar putea schimba radical viziunea clienților asupra acestui segment de piață.

Mașini electrice - Volkswagen e-Up!

Este vorba, mai întâi, despre modelul Volkswagen e-Up! care, deși nu este decât un derivat al micului model Up! și un urmaș al actualului model cu același nume, rezolvă două dintre problemele clienților: prețul și autonomia. Deși prețurile pentru noua versiune a acestui model de oraș nu au fost încă anunțate oficial este de așteptat, conform oficialilor Volkswagen, ca ele să se mențină în limita celor de până acum. Asta înseamnă un preț de bază de circa 23.000 de euro. În Spania, de exemplu, prețul anunțat deja este de 22.585 de euro pentru versiunea de bază și de 23.505 euro pentru cea superioară, Style. Asta pentru un vehicul a cărui autonomie a crescut la 260 km, mai mult decât suficientă pentru scopul unui astfel de vehicul – deplasarea în oraș. Vehiculul cu cinci uși are o baterie de 36,8 kW (din care sunt utilizabili 32,3 kW) și un motor electric care pune la dispoziția șoferului 61 kW (83 CP). Conform producătorului, încărcarea de la o priză casnică (2.3 kW) depășește 12 ore pentru 80% din capacitate, însă la un wall-box (care poate fi amplasat tot acasă) de 7.2 kW același lucru poate fi făcut în 4 ore și 15 minute, iar în cazul utilizării unei prize publice rapide de 40 kW timpul scade la mai puțin de o oră. Atenție, însă, vorbim despre o încărcare până la 80% și este cunoscut faptul că ultimii 20% iau cel mai mult timp pentru încărcare. Chiar și în acest caz, cu o autonomie de – să spunem – 200 km (80%), mașina poate fi utilizată fără grijă în oraș o întreagă zi sau chiar mai multe în funcție de numărul de kilometri parcurși. În concluzie, în cazul în care programul Rabla Plus va continua ca și până acum, Volkswagen e-Up! va putea fi achiziționat în 2020 cu doar 13.000 de euro (mai mic decât al multor vehicule din clasele A sau B cu motoare convenționale și va oferi suficientă autonomie pentru a nu crea probleme celor care se deplasează în oraș sau în afara acestuia pe distanțe nu mai mari de 250 – 260 km.

Chiar mai interesant decât e-Up! se anunță fratele ceh al acestuia, Skoda Citogo-e iV. Cu aceleași caracteristici tehnice, dar cu o echipare diferită, este de așteptat ca acesta să ajungă în România cu un preț de bază de circa 19.000 de euro (fără scăderea bonusurilor oferite de stat). Pe piața spaniolă de exemplu, modelul a ajuns cu un preț minim de 19.850 de euro. Prin urmare, acesta ar putea fi primul model electric care ar putea fi achiziționat în România, grație Rabla Plus, cu doar 10.000 de euro.

Nu ne rămâne decât să sperăm că Guvernul va continua derularea programului Rabla Plus în anii următori și că tot mai mulți constructori auto vor produce vehicule electrice cu prețuri rezonabile.

Mașini electrice - Skoda Citigo-e iV

Citește și:

Leave a Comment