Qatar 2022 – Romania 2020: De ce la Doha e simplu și la București dificil
Mai sunt trei ani până la ediția din 2022 a Campionatului Mondial de Fotbal din Qatar, iar organizatorii deja anunță finalizarea unor importante lucrări de infrastructură. În același timp, într-un univers parcă paralel, România se zbate să îndeplinească măcar condițiile minime pentru a nu rata organizarea Campionatului European din 2020.
Orice comparație între puterea financiară a emiratului Qatar și cea a României este din start exclusă, însă este greu de înțeles de ce oficialitățile de la Doha reușesc să țină sub control ritmul lucrărilor necesare pentru infrastructura de desfășurare a Cupei Mondiale, în timp ce la București amânările și soluțiile „de avarie” se țin lanț.
Cum e la noi..
Oficialitățile de la București știu încă din septembrie 2014 că România va fi gazda a patru meciuri ale Campionatului European de Fotbal din 2020. În primii trei ani nu a părut a se întâmpla nimic din ceea ce ar fi trebuit să însemne dezvoltarea infrastructurii promise UEFA pentru a primi dreptul de a ne alătura celorlalte celorlalte 12 orașe din Europa în care se va desfășura evenimentul. Abia din 2018 lucrurile au părut a se mișca din loc, iar stadioanele Steaua și Rapid au intrat în faze demolării. Tot anul trecut au început să apară și primele soluții pentru transportul spectatorilor străini de la aeroport la stadioane și hoteluri. Doar că totul pare făcut pe genunchi și cu soluții „de avarie”. Știm deja că linia rapidă de metrou promisă pentru Campionatului European s-a transformat într-o cale ferată care va ajunge la Gara de Nord, dar nu avem certitudinea că până și acest proiect va fi dus la bun sfârșit în termen. Mai știm și că stadionul Dinamo nu poate fi modernizat în timpul rămas, cel din Giulești abia a fost pus la pământ, iar în Ghencea ar putea fi finalizată doar partea imperios necesară antrenamentelor. Și mai este doar un an până la startul competiției!
Cum e la ei…
În același timp, chiar dacă mai sunt trei ani până la Campionatul Mondial din 2022, Ministerul Transporturilor din Qatar a anunțat că mâine va fi deschisă prima linie de metrou dintre cele trei care vor susține transportul fanilor între aeroport, hoteluri și stadioane.
Un număr de 13 staţii (din 18) de pe linia roşie sud, care va face legătura cu stadioanele Al-Wakrah şi Lusail, două dintre arenele care vor găzdui meciuri de la Cupa Mondială, vor fi funcționale de duminică până joi, între orele 8:00 şi 23:00, în această primă etapă de lansare, au anunțat oficialitățile din Qatar. Această linie, lungă de 40 km, trece şi pe la aeroportul internaţional Hamad din centrul oraşului. Reţeaua completă de metrou, aşteptată pentru 2020, va fi compusă din trei linii şi va deservi 37 de staţii.
Unde mai pui că primul stadion promis pentru a primi organizarea Cupei Mondiale din 2022 este gata din 2017, iar în acest an va găzdui o competiție majoră din domeniul atletismului. Khalifa International Stadium are 40.000 de locuri și arată cât se poate de bine. În faza avansată de construcție se află și impresionantul stadion Lusail, de 80.000 de locuri, care va găzdui meciul de deschidere şi finala Campionatului Mondial. Acesta face parte dintr-un proiect faraonic de construcţie a unui viitor oraş ce va fi ridicat la 15 km distanţă de Doha, pentru suma de 45 de miliarde dolari.
Pentru a se convinge că lucrurile se mișcă la Doha, orașul a fost vizitat în iarnă de președintele FIFA Gianni Infantino. Acesta a putut vedea stadionul Al Wakrah (40.000 de locuri) aproape de finalizare, dar a fost și unul dintre primii oameni care au văzut linia de metrou. „Stadionul este foarte impresionant. Când intri simți imediat cât de impozant este și poți vedea progresul făcut cu patru ani înainte de lansare”, a declarat Infantino. Tot în 2019, odată cu stadionul vizitat de șeful FIFA, va fi finalizată și arena de 60.000 de locuri Al Khor, pentru ca, în 2021, cu doi ani înainte de Cupa Mondială, să fie programate pentru deschidere și stadioanele Qatar Foundation și Al Rayyan. Investiția totală promisă de autoritățile de la Doha în infrastructura necesară pentru Campionatul Mondial din 2022 este estimată la peste 6,5 miliarde de dolari, bani care nu acoperă și liniile de metrou.
Desigur, nici evenimentul din Qatar nu este lipsit de controverse – de la banii cheltuiți, până la folosirea unor muncitori fără documente legale, datele impuse pentru desfășurarea evenimentului, posibilitatea de a crește numărul echipelor participante de la 32 la 48 sau zonele în care turiștii străini vor putea consuma băuturi alcoolice – însă este cert că oficialii de la București sunt depășiți net de cei din Qatar în privința organizării și, mai ales, competenței.