Studiu: Cel puțin o marcă auto ar putea dispărea de pe piață în următorii trei ani
Un studiu realizat de compania de consultanță Longitude, parte a grupului Financial Times, arată că industria auto europeană trece prin cea mai dificilă perioadă din istoria sa, iar 52% dintre cei 300 de respondenți consideră că, în următorii trei ani, cel puțin una dintre mărcile auto emblematice va ieși din afaceri.
Realizat pentru Protolabs, companie producătoare de componente auto personalizate, studiul Longitude a luat în calcul răspunsurile primite de la 300 de directori și a scos în evidență tendințele din industria producătoare de mașini și componente, dar și modul în care firmele sunt pregătite să facă față noilor provocări.
Conform lui Bjoern Klaas, vicepreședinte și director executiv al Protolabs, „concluziile studiului arată că industria se află într-un punct de cotitură. În următorii câțiva ani șefii companiilor anticipează probleme și oportunități fără precedent. Acestea vor fi generate de schimbări radicale în preferințele clienților și de un avans rapid, dar imprevizibil, al tehnologiei.
În cifre, 82% dintre respondenți s-au arătat încrezători că firma lor va putea răspunde dorințelor exprimate de clienți în următoarele 12 luni, în timp ce 77% consideră că sunt bine echipați pentru a face față concurenților. Totodată, 69% sunt de părere că vor putea cuceri noi piețe de desfacere.
Presiuni pentru inovare
O altă concluzie a studiului arată că presiunea pe industrie se află la cote extrem de ridicate. Nu mai puțin de 69% dintre cei chestionați au declarat că nu s-au aflat niciodată sub o presiune mai mare decât acum, iar mai mult de jumătate dintre cei 300 se așteaptă ca un nou competitor, cu un vehicul revoluționar, să perturbe piețele pe care ei sunt prezenți.
Un detaliu mai puțin așteptat de realizatorii studiului dezvăluie că, în timp ce se declară foarte încrezători în succesul propriei afaceri, managerii sunt mult mai pesimiști în privința reușitei competitorilor. Aproape jumătate dintre respondenți, mai exact 49%, consideră că restul industriei nu este bine pregătit pentru viitor.
Mai mult decât atât, la întrebarea dacă una dintre mărcile europene emblematice din lumea automobilului va fi forțată să dispară în următorii trei ani din cauza concurenței acerbe, 52% dintre cei intevievați au răspuns pozitiv.
Direcții de dezvoltare
Una dintre tendințele pe care le iau în calcul executivii din industria auto este schimbarea rapidă a comportamentului clienților. Mai ales în orașe, conducerea unei mașini devine tot mai dificilă, iar spațiile pentru parcare dispar. Totodată, apar noi concurenți în industrie favorizați de trecerea la mașinile electrice și chiar de subvențiile acordate de state pentru start-up-uri.
În plus, modelul tradițional de comercializare a mașinilor devine învechit. Pentru clienți, utilizarea mașinii devine mai importantă decât proprietatea asupra ei, iar asta nu poate însemna decât atât de menționatul „car-sharing”. Circa 56% dintre participanții la studiu consideră că în următorii cinci ani, tot mai mulți consumatori își vor lua rămas bun de la achiziționarea unei mașini și se vor baza mult mai mult pe „împărțirea” ei cu alte persoane.
În privința inovațiilor, există în continuare un deficit de idei în rândul producătorilor tradiționali de mașini. Deși majoritatea respondenților a declarat că propria companie răspunde foarte bine la feedback-ul clienților, doar puțin peste o treime consideră că în firmă există o cultură a inovației bine dezvoltată.
O ultimă concluzie a studiului arată că, în viitor, vehiculele vor fi optimizate mai mult pentru un scop specific – de exemplu, mașina de oraș ca transportator de pasageri. Acest lucru va duce la o scădere a producției de mașini des serie și la creșterea numărului de vehicule specializate.