Share

Bugatti Type 59 Sports, învingător la Pebble Beach Concours d’Elegance 2024

214 mașini din 16 țări și 29 de state au intrat anul acesta în concurs la Pebble Beach, iar mașina desemnată Best of Show a fost un Bugatti Type 59 Sports din 1934.

Dacă românii au Concursul de Eleganță de la Sinaia (nu și în acest an din nefericire), iar europenii faimosul Villa d’Este de pe malul lacului Como, americanii se laudă an de an cu Pebble Beach Concours d’Elegance, un eveniment care atrage pasionați de mașini clasice din întreaga lume, dar și companii auto care își prezintă cele mai noi produse.

Ediția din 2024, cea de-a 73-a, desfășurată pe 18 august, a reunit nu mai puțin de 214 mașini clasice din 16 țări și 29 de state. Dintre acestea a fost ales modelul câștigător, un superb Bugatti Type 59 Sports din 1934 prezentat de Fritz Burkard de la The Pearl Collection din Zug, Elveția.

„Acest Bugatti de poveste, primul Type 59 construit, este o mașină de curse rară care a înregistrat mai multe victorii de Grand Prix în mâinile unor mari piloți importanți și care are, de asemenea, legături cu regalitatea. Poate cel mai important, poartă toată istoria sa până în ziua de azi”, a declarat Sandra Button, președinte al Pebble Beach Concours d’Elegance 2024.

La fel de important, este pentru prima dată în istoria acestei competiții când marele premiu este acordat unei mașini aflată în conservare. Deși sunt prezente la aproape fiecare ediție a evenimentului de la Pebble Beach și au fost incluse într-o clasă aparte începând cu 2021, este prima dată când un vehicul din acest segment urcă pe prima treaptă a podiumului.

„Sunt fericit pentru mașină, fericit pentru Bugatti. Această mașină este incredibilă. Are atât de multă istorie – unul dintre cele mai de succes modele Bugatti din istorie – încât să câștig cu ea înseamnă foarte mult pentru mine. Este prima dată când câștigă un elvețian, prima dată când câștigă un european, prima dată când câștigă o mașină conservată (n.n. – la Pebble Beach Concours d’Elegance). Este important ca și mașinile în conservare să fie recunoscute, pentru că o mașină nu poate fi originală decât o singură dată”, a declarat și Fritz Burkard, proprietarul mașinii.

Bugatti a prezentat pentru prima dată Type 59 Sports pe 24 septembrie 1933, la Marele Premiu de la San Sebastian, ca mașină a anului 1934. Sub liniile sale elegante și joase, această minune a ingineriei, deopotrivă puternică și delicată, are un motor cu opt cilindri în linie, supraalimentat.

Roțile cu spițe din sârmă pentru corzile pianelor și noile amortizoare sofisticate, asigurau o manevrabilitate echilibrată, cu un nivel de confort neobișnuit de ridicat pentru o mașină de curse. Type 59 Sports este la fel de elegant pe cât este de rapid. Este dovada luptei constante a lui Ettore Bugatti pentru mai multă performanță și un comportament rutier fără reproș.

Producătorul Bugatti a folosit pentru prima dată acest Type 59 Sports de fabrică cu un motor de 3,3 litri cu opt cilindri în sezonul 1934/1935. Pe atunci, pilotul René Dreyfus a condus direct spre locul al treilea la Marele Premiu de la Monaco. Robert Benoist a trecut linia de sosire pe locul patru atât la Marele Premiu al Franței de la Montlhéry, dar și la cel al Belgiei de la Spa-Francorchamps.

La Marele Premiu al Spaniei din septembrie 1934 Jean-Pierre Wimille a terminat al șaselea. Ettore Bugatti – obișnuit să câștige – se retrage din cursele de Grand Prix cu Type 59 Sports și vinde patru vehicule entuziaștilor britanici. Unul dintre acestea – cel prezent în 2024 la Pebble Beach Concours d’Elegance – a fost transformat într-o mașină de curse chiar de companie, în Molsheim. Rămâne o premieră pentru Bugatti până în ziua de astăzi. Type 59 Sports rămâne singura mașină de Grand Prix care a fost transformată în mașină sport la uzină și există astăzi în stare originală practic nerestaurată, ca o mărturie perfectă a perioadei în care a concurat.

Modificările aduse de fabrică pentru a îi îmbunătăți performanțele au inclus scoaterea sistemului de supraalimentare din compartimentul motorului și integrarea unui nou rezervor de ulei cu două pompe de lubrifiere. De asemenea, mașina a fost dotată cu o transmisie cu patru trepte cu carter uscat, complet sincronizată. Tot atunci au apărut apărători de noroi împrumutate de la o motocicletă, un mic parbriz și faruri poziționate mult în jos. Mașina a primit și o nouă serie de șasiu – 57248.

Ca rezultat, Jean-Pierre Wimille a folosit din ce în ce mai mult mașina Type 59 Sports din 1935 în noua clasă de 750 de kilograme. În 1937 acest Type 59 Sports, cu Wimille la volan, a câștigat, printre altele, Grand Prix de Pau, de Tunis și de Marsilia. Numită cu afecțiune „La Grand Mère” (Bunica) de către mecanicii din Molsheim, mașina a participat la curse în Africa și a câștigat ultima ediție a Marelui Premiu al Algeriei. În iulie 1937, Jean-Pierre Wimille a câștigat pentru ultima dată un Grand Prix cu Type 59 Sports: Grand Prix de la Marne pe pista de curse din Reims – cu peste trei minute avans față de al doilea clasat. La sfârșitul acelui sezon, un vechi client Bugatti a cumpărat mașina: regele Leopold al III-lea al Belgiei.

Ettore Bugatti a revopsit special pentru regele Leopold mașina din albastru în culoarea preferată a monarhului – negru, decorată cu o dungă galbenă. Vândută de fostul rege în 1967, mașina ajunge, pe rând, în garajele mai multor colecționari care, respectând trecutul său glorios, au păstrat-o în stare perfectă fără să intervină asupra ei.

În starea ei naturală, cu mici imperfecțiuni cauzate de timp, Bugatti Type 59 Sports a câștigat în 2024 titlul Best of Show în fața unor concurenți puternici precum Talbot-Lago T26 Grand Sport Saoutchik Fastback Coupé din 1948, Packard 1108 Twelve LeBaron Sport Phaeton din 1934 și, surprinzător, Lancia Stratos HF Zero Bertone Coupe din 1970.

Din nefericire, dacă la Pebble Beach și Villa d’Este spectaculoasele competiții dedicate vehiculelor venerabile continuă an de an, cea de la Sinaia, din România, trece din nou printr-o sincopă. Conform unui anunț al Retromobil, ediția din 2024 a fost anulată din cauza „unor provocări logistice și organizatorice neprevăzute”. Cum în 2024 românii nu se pot bucura de tradiționalul eveniment de pe aleile castelului Peleș de la Sinaia, organizatorii promit că toate eforturile lor „se concentrează din acest moment pentru pregătirea ediției din iunie 2025”.

Citește și:

Leave a Comment