Concurența în industria auto trece la nivelul roboților umanoizi
Producătorii auto chinezi nu se mulțumesc cu creșterile impresionante din domeniul producției de mașini. Noua lor țintă pare a fi depășirea BMW și Tesla în domeniul roboților industriali umanoizi.
Producătorii auto chinezi nu se mulțumesc cu creșterile impresionante din domeniul producției de mașini. Noua lor țintă pare a fi depășirea BMW și Tesla în domeniul roboților industriali umanoizi.
Inițial părea că Tesla a reușit încă o dată să se afle în avangarda industriei auto prin includerea în uzinele sale, chiar pe liniile de asamblare, a robotului umanoid Optimus. Doar că, în timp ce americanii de la Tesla se lăudau cu noul lor „coleg” de muncă aflat încă în stadiul de „ucenic”, germanii de la BMW prezentau Figure 02 – tot un robot umanoid – în plină activitate la uzina din Spartanburg (SUA).
În timpul unei probe care a durat câteva săptămâni la uzina BMW Group din Spartanburg, Figure 02, robot dezvoltat de firma californiană Figure, a introdus cu succes părți din tablă în dispozitive specifice, care au fost apoi asamblate ca parte a șasiului automobilelor BMW. Împreună cu Figure, BMW Group testează și evaluează în prezent modul în care roboții umanoizi pot fi utilizați în siguranță în producția de automobile.
„Evoluţiile în domeniul roboticii sunt foarte promiţătoare. Cu o operaţiune de testare timpurie, determinăm acum posibile aplicaţii pentru roboţii umanoizi în producţie. Dorim să însoţim această tehnologie de la dezvoltare până la industrializare”, declara la începutul lunii august Milan Nedeljković, membru al Consiliului de Administraţie BMW AG, responsabil cu producția.
Potrivit producătorului său, Figure 02 este cel mai avansat robot umanoid din lume disponibil în prezent pe piață. Combinaţia dintre mobilitatea bipedă şi dexteritatea avansată arată că acesta este ideal pentru utilizarea în zonele din uzine care presupun procese fizice solicitante, nesigure sau repetitive, îmbunătăţind astfel ergonomia şi siguranţa pentru angajaţi. Figure 02 se mândreşte cu o putere de procesare de trei ori mai mare decât predecesorul său (Figure 01), o comunicare vocală îmbunătăţită, camere, microfoane şi senzori mai performanți, o baterie de de ultimă oră şi brațe aproape identice cu cele umane.
În aceeași lună august a anului 2024, americanii de la Tesla au anunțat că angajează personal care să ajute la „antrenarea” lui Optimus. Conform anunțurilor de angajare de pe LinkedIn, Indeed, dar și de pe site-ul Tesla, compania lui Elon Musk angajează „operatori de colectare a datelor” care să ofere feedback roboților Optimus.
Mai exact, viitorii angajați trebuie să poarte costume cu senzori de captare a mișcărilor și căști de realitate virtuală pentru a simula mișcările și acțiunile necesare în fabrică pentru ca, ulterior, acestea să fie repetate de roboți. Conform anunțurilor Tesla, candidații trebuie să poată sta în picioare mai mult de șapte ore pe zi și să aibă între 1,70 și 1,80 m pentru a putea folosi costumele speciale. Sumele plătite pentru această activitate variază între 25,25 și 48 de dolari pe oră.
Tesla a anunțat proiectul Optimus în 2021 cu scopul de a utiliza robotul pentru a realiza sarcinile „nesigure, repetitive sau plictisitoare” din fabrici. Inițiativa se aliniază cu investițiile mari în automatizare la nivelul întregii industrii, stimulate de penuria de forță de muncă din perioada pandemiei.
În stilul specific Tesla, proiectul înregistrează însă întârzieri majore. La fel ca și celelalte ambiții ale lui Musk, proiectul Optimus a promis mult și a livrat puțin. În 2022, Musk a sugerat că producția Optimus ar putea începe încă din 2023, însă nici în 2024 robotul nu se ridică la nivelul așteptărilor.
În schimb, Elon Musk pare să le fi dat un nou motiv de rivalitate exacerbată competitorilor din China. La World Robot Conference care s-a desfășurat zilele trecute la Beijing, mai bine de 20 de companii chineze au dezvăluit roboți umanoizi concepuți pentru a lucra în fabrici și depozite. Un număr chiar mai mare de companii din China a prezentat componente de mare precizie necesare pentru asamblarea roboților.
„Industria roboților umanoizi din China demonstrează progrese clare în ceea ce privește integrarea lor în lanțul de aprovizionare și în capacitățile de producție”, a declarat Arjen Rao, analist la LeadLeo Research Institute cu sediul în China.
Eforturile în domeniul roboticii sunt susținute de politica președintelui chinez Xi Jinping de a dezvolta „noi forțe productive” în domeniul tehnologiei – un aspect subliniat în broșurile distribuite la World Robot Conference. În acest sens, orașele Beijing și Shanghai pun fiecare la dispoziția companiilor din domeniul roboticii câte un fond susținut de stat de 1,4 miliarde de dolari.
Analiștii Goldman Sachs au prognozat în ianuarie 2024 că piața globală a roboților umanoizi va ajunge la 38 de miliarde de dolari pe an până în 2035, valoare corespunzătoare unor livrări de 1,4 milioane de roboți pentru aplicații de consum și industriale. Deocamdată, cei de la Tesla – care au prezentat și ei o variantă Oprimus la Beijing – susțin că producția robotului lor va începe anul viitor, iar un panou de la standul companiei americane titra că „anul viitor vor fi mai mult de 1.000 de compatrioți de-ai mei în fabrică” referindu-se, fără îndoială, la Optimus.
Tot la peste 1.000 de roboți umanoizi aflați în uzinele auto încă din 2025 se așteaptă și UBTECH Robotics, companie lsitată la bursa din Hong Kong care testează deja un robot propriu în uzinele Geely și tocmai a încheiat un acord cu Audi pentru a testa tehnologia și într-o uzină din China a producătorului german.
Cu astfel de perspective pare tot mai limpede că brațele uriașe de metal deja existente în uzinele auto din întreaga lume – segment dominat de companii precum Fanuc din Japonia, ABB din Elveția și Kuka din Germania – vor fi doar părți dintr-un ansamblu de roboți industriali care vor prelua tot mai multe dintre sarcinile angajaților umani.