Anunț surprinzător al Gabrielei Firea: Posibil referendum local privind vigneta Oxigen
Primarul Capitalei, Gabriela Firea, a declarat astăzi că nu exclude varianta convocării unui referendum local privind vigneta Oxigen. Asta în ciuda faptului că ea a intrat deja în vigoare de la începutul anului.
Gabriela Firea a declarat astăzi că „am văzut că se organizează petiţii, acţiuni, chiar mitinguri împotriva vignetei Oxigen. Nicio problemă! Noi putem să renunţăm şi la program. Dacă asta îşi doresc bucureştenii, dacă asta ne dorim cu toţii, să fim singurul oraş european în care să circulăm cu maşini non-euro, Euro 1, Euro 2… Nicio problemă, eu fac ce spun cetăţenii. Dar ca să vedeţi în ce ipocrizie trăim. Pe de o parte – de ce nu am curajul să iau măsuri şi să eliminăm din trafic autoturismele care ne omoară? Pe de altă parte – atunci când le luăm, de ce le luăm? (…) Feedback-ul a fost pozitiv, în sensul că cei mai mulţi bucureşteni îşi doresc ca din trafic să dispară autoturismele intens poluante. Dar eu îmi iau doar partea negativă. Adică: mitinguri, petiţii, jigniri… Nu ştiu, doriţi? Organizăm un referendum. Dar, este anormal. Noi să organizăm un referendum pentru ceea ce deja europenii la care ne uităm au decis demult şi anume poluatorul plăteşte”.
Gabriela Firea a atras atenţia și asupra faptului că bucureştenii continuă să îşi cumpere autoturisme personale.
„Pe măsură ce construim sau supralărgim, în aceeaşi măsură se şi cumpără autoturisme personale, ceea ce este un lucru bun. Eu înţeleg nevoia tuturor de a avea un autoturism personal – multe familii chiar două, trei. Problema este atunci când dorim în fiecare zi să le folosim. Şi toţi. Aici intervine problema şi trebuie să ne gândim că Bucureştiul este un oraş construit pentru un milion de cetăţeni. Nu este loc unde să construieşti mai multe bulevarde, mai multe poduri, mai multe pasaje. Şi, oricum, ar dura. Oricât de bine intenţionat ar fi un primar, oricât de mulţi bani am avea, oricum ar dura să străbaţi Bucureştiul şi să îl transformi, practic, numai în poduri, în pasaje. Plus că pentru zona centrală nici nu ar fi posibil acest lucru, fiind o zonă istorică”, a explicat ea.
Declarația edilului este cel puțin ciudată dacă avem în vedere faptul că această taxa pentru accesul automobilelor poluante în București este deja în vigoare încă de la 1 ianuarie, doar aplicarea eventualelor amenzi fiind amânată până în luna martie. Mai mult chiar, aceeași Gabriela Firea anunța pe 10 ianuarie că „avem un feedback pozitiv. Chiar și cei afectați au înțeles că nu mai pot să circule într-o capitală europeană cu autoturisme personale cu grad ridicat de poluare și unii dintre ei s-au și conformat”. Tot atunci, directorului Direcției Transporturi din PMB, Mihai Teodorescu, menționa că „până în acest moment s-au vândut 345 de viniete, în perioada de emitere 1 – 10 ianuarie”. Astfel, în total, doar până pe 10 ianuarie fuseseră colectați 60.565 de lei.
Culmea, parcă pentru a dovedi că declarația de astăzi este doar una de politician care își urmărește interesul, Gabriela Firea a anunțat cu câteva zile în urmă, cu ocazia prezentării bugetului Capitalei, că instituția a rezervat 4,7 milioane de euro pentru infrastructura ZACA și sistemul informatic de emitere, gestiune, monitorizare și control al vignetelor.
Prin urmare, declarația de astăzi a primarului pare mai degrabă o bravadă ilogică și fără rost.
Mai mult chiar, Gabriela Firea, omite să vorbească deschis exact despre motivele pentru care implementarea vinietei „Oxigen” este considerată de mulți bucureșteni drept abuzivă și având doar rolul de a majora veniturile bugetului local. De fapt, majoritatea nici nu contestă necesitatea unei astfel de taxe, ci modul în care autoritățile au gasit cu cale să „rezolve” problema poluării excesive din Capitala României.
Printre temele la care PMB încă nu a răspuns, deși chiar și LifeNews.ro a trimis o solicitare în acest sens încă de anul trecut, se numără, de exemplu, existența sau nu a unui studiu de impact și concluziile acestuia. Totodată, având în vedere că parcările de tip Park&Ride (P&R) sunt extrem de puține și prost amplasate, nu este limpede cum au gândit oficialii PMB modul de deplasare al persoanelor care vin în Capitală din afara Bucureștiului. Deși nu intră direct în responsabilitatea primăriei, lipsa unei centuri ocolitoare cu cel puțin două bezni pe sens face, în prezent, extrem de dificilă ocolirea orașului și conexiunea între autostrăzile A1, A2 și A3.
În acest context, până la realizarea unei minime infrastructuri care să permită evitarea intrării mașinilor în București, ideea implemntării unei taxe de acces în Capitală a fost și rămâne o măsură ilogică.