Share
Un joc al profitabilității. Cazul BMW

Un joc al profitabilității. Cazul BMW

Grupul german BMW se află în fața unei situații extrem de dificile. Pe deoparte este nevoit să facă investiții amețitoare, iar pe de alta să reducă drastic costurile. Departe de a fi un caz singular în industria auto, cel al BMW arată cât se poate de limpede cât de complicată este ecuația din acest sector într-un moment în care companiile sunt obligate să „reinventeze” modelul de business.

BMW și-a setat obiective de dezvoltare pe termen mediu comunicate transparent ca parte a strategiei NUMBER ONE și, ulterior, NUMBER ONE NEXT, poate mai răspicat ca mulți alți jucatori din piață. Compania s-a mândrit în ultimii ani, după criză, cu respectarea unuia dintre cele mai importante obiective: profitabilitatea pentru business-ul auto în coridorul 8% – 10%, una ridicată pentru industrie. Performanțele financiare constante au adus plata unor dividende tot mai mari pentru acționari și au ajutat compania să dețină lichidități care să-i permită să se împrumute în condiții excelente în contextul unor costuri tot mai mari pentru cercetare și dezvoltare.

Situația s-a schimbat pentru prima oară începând cu 2018. În a doua parte a anului trecut compania se alătura celorlalți jucători din industrie în a face anunțuri de ajustare a profitului. Cauzele erau legate de costurile mari de pregătire pentru WLTP și de provizioanele făcute pentru garanții în contextul unor acțiuni de anvergură de rechemări în service.

La începutul acestui an, Harald Kruger, CEO-ul de la acea vreme al BMW, anunța ajustarea coridorului de profitabilitate la 6% – 8% pe termen nedeterminat, până la stabilizarea companiei. În vară, Kruger anunța că nu își înnoiește contractul cu BMW. După numai lună era înlocuit de Oliver Zipse, mereu în board, responsabil pentru producție. Cu câteva zile în urmă, Zipse prezenta primul raport financiar în calitate de CEO, pentru trimestrul 3. Pe lângă investiții în creștere, profitabilitatea s-a ameliorat la 6,6%, cu 2,2 puncte procentuale față de trimestrul 3 din 2018, la limită pentru încadrarea în obiectiv, totuși într-o creștere importantă. În același timp, într-o declarație amplă despre obiectivele companiei, Zipse vine cu o mențiune importantă: revenirea la obiectivul de profitabilitate 8% – 10%.

Este acesta un semn că acționarii și Consiliul Supervizor vor, chiar și în condițiile unei industrii care se schimba dramatic, să mențină profitabilitatea la nivel foarte mare? Krueger anunțase în martie un plan curajos de eficientizare și reducere de costuri pentru a economisi 12 miliarde de euro până în 2021. Acest plan este amintit și de Zipse în discursul său. Se pare că acesta este noul paradox al industriei auto: invesții la cote amețitoare și reduceri de costuri pe măsură.

Venituri în ușoară creștere

În primul al doilea din 2019, BMW Group a stabilit un nou record pentru vânzările de automobile, cu 647.504 automobile ale mărcilor premium BMW, MINI şi Rolls-Royce (2018: 637.878; +1,5%) livrate. Această evoluţie a fost influenţată în mare de contribuţia avută de joint-venture-ul BMW Brilliance Automotive din China. Veniturile BMW Group au fost la finalul trimestrului de 25,715 miliarde de euro (2018: 24,993 miliarde de euro; +2,9%). Influenţat de cheltuielile în avans pentru mobilitatea viitorului, profitul anterior exerciţiului financiar (EBIT) a fost de 2,201 miliarde de euro, mai mic decât în anul precedent (2018: 2,739 miliarde de euro; -19,6%). Profitul brut (EBT) al BMW Group a totalizat 2,053 miliarde de euro (2018: 2,866 miliarde de euro; -28,4%). Marja EBIT a companiei este de 8,0% (2018: 11,5%) pentru trimestrul al doilea. Profitul net al BMW Group a fost de 1,480 miliarde de euro (2018: 2,076 miliarde de euro; -28,7%).

Pe parcursul primelor şase luni din 2019, BMW Group a livrat 1.252.837 de automobile (2018: 1.242.507; +0,8%). Situate la 48,177 miliarde de euro, veniturile BMW Group au fost uşor mai mari decât anul trecut (2018: 47,658 miliarde de euro; +1,1%). Câştigurile din prima jumătate a anului fiscal 2019 au fost afectat de provizionul de aproximativ 1,4 miliarde de euro acceptat în primul trimestru în legătură cu Declaraţia de Obiecţii primită din partea Comisiei UE cu privire la cercetările antitrust în desfăşurare.

Corespunzător, profitul anterior rezultatului financiar (EBIT) raportat pentru semestru a fost de 2,790 miliarde de euro, semnificativ mai mic decât anul precedent (2018: 5,446 miliarde de euro; -48,8%). Profitul brut al BMW Group (EBT) a urcat la 2,815 miliarde de euro (2018: 6,005 miliarde de euro; -53,1%), ceea ce corespunde unei marje EBT de 5,8% (2018: 12,6%). BMW Group a raportat un profit net semestrial de 2,068 miliarde de euro (2018: 4,358 miliarde de euro; -52,5%).

Marjă de 6,5%

Veniturile segmentului auto în perioada aprilie-iunie au totalizat 22,624 de miliarde de euro şi au fost uşor peste cele ale anului anterior (2018: 22,192 miliarde €; +1,9%). Pe fondul unor cheltuieli în avans ridicate, EBIT a urcat la 1,469 miliarde de euro (2018: 1,919 miliarde de euro; -23,4%). Marja EBIT a trimestrului al doilea a fost de 6,5% (2018: 8,6%). Profitul brut a totalizat 1,483 miliarde de euro (2018: 2,062 miliarde de euro; -28,1%).

Veniturile segmentului pentru perioada de şase luni au totalizat 41,837 de miliarde de euro, la nivel similar cu rezultatul anului precedent (2018: 41,518 miliarde €; +0,8%). Aşa cum este descris anterior, EBIT pentru prima jumătate a anului a fost influenţată de provizionul (aproximativ 1,4 miliarde de euro) acceptat în primul trimestru prin Declaraţia de Obiecţii primită din partea Comisiei Uniunii Europene cu privire la cercetările antitrust în desfăşurare şi crescută corespunzător la 1,159 miliarde de euro (2018: 3,800 miliarde de euro; -69,5%). O marjă EBIT de 2,8% (2018: 9,2%) a fost înregistrată pentru primul semestru al anului. Profitul brut a urcat la 1,456 miliarde de euro (2018: 4,343 miliarde de euro; -66,5%).

La nivel mondial, marca BMW a livrat 1.075.959 de unităţi (2018: 1.059.296; +1,6%) către clienţi, cel mai bun prim semestru din istorie. Modelele BMW X au fost foarte populare, în special BMW X3 care este produs local în China din vara anului 2018. Numărul de livrări ale acestui model sunt mai mari cu peste 90% în comparaţie cu primul semestru al anului anterior. Pe baza acestei performanţe puternice, marca BMW a obţinut un avantaj clar în segmentul premium în iunie.

Într-un segmentul foarte competitiv şi în condiţiile în care compania îşi menţine accentul pe rentabilitate, vânzările mărcii MINI în primul semestru al anului au scăzut uşor. Per total, 177.344 de automobile au fost livrate în perioada ianuarie-iunie (2018: 181.430; -3.9%).

Creşterea puternică a vânzărilor a continuat la Rolls-Royce, 2,534 de automobile Rolls-Royce Motor Cars fiind livrate clienţilor de pe glob (+42,3%) în prima jumătate a anului. Creştere a fost obţinută în fiecare regiune a mapamondului, cu o cerere susţinută pentru toate familiile de modele. Continuă cererea excepţională a clienţilor pentru Cullinan, cu o listă de comenzi foarte bogată, care acoperă deja şi primul trimestru din 2020. Marca rămâne pe drumul spre un an puternic în 2019.

Record de vînzări

În pofida tendinţei generale a pieţei, BMW Group a livrat către clienţi, în prima jumătate a anului, mai multe automobile decât oricând alt dată, reuşind astfel să-şi extindă cota de segment pe pieţe importante. Prin gama sa de modele revizuită şi atractivă, marca BMW a încheiat luna iunie cu un avantaj clar în segmentul premium.

„După şase luni, suntem pe drumul de a ne îndeplini obiectivele pentru întregul an. Inspirăm clienţii prin produse noi şi am reuşit din nou să ne extindem livrările de automobile la un nou nivel-record pentru primul semestru”, a declarat Harald Krüger, preşedintele Consiliului de Administraţie al BMW AG, la München. „Ne respectăm promisiunile – chiar şi în perioade cu schimbări rapide. În mod constant am utilizat noi tehnologii pentru a gestiona cu succes provocările enorme cu care se confruntă industria noastră în actuala fază a transformării.”

Goana către mobilitatea electrică

Aşa cum s-a anunţat, BMW Group îşi măreşte semnificativ ritmul atunci când vorbim de mobilitate electrică: cele 25 de modele electrificate anunţate iniţial pentru 2025 vor fi disponibile din 2023, cu doi ani înainte de planul iniţial. Peste jumătate din acest 25 de modele vor fi integral electrice. Baza pentru aceste modele o reprezintă arhitecturile de automobil flexibile pentru modele integral electrice, plug-in hybrid şi cu motoare termice, precum şi sistemul de producţie foarte flexibil care permite companiei să reacţioneze uşor la cerinţele fluctuante ale pieţei. În 2021, livrările de automobile electrificate se presupune că se vor dubla în comparaţie cu 2019. De acolo, BMW Group se aşteaptă să vadă o curbă abruptă de creştere până în 2025, volumul de automobile electrificate livrate urmând a avea o creştere medie de peste 30% per an.

BMW Group Munchen

Ca pionier în domeniul mobilităţii electrice, BMW Group este deja un furnizor principal de automobile electrificate. Până la finalul lui 2019, compania intenţionează să aibă peste jumătate de milion de automobile electrice sau plug-in hybrid pe şosele. În doi ani, BMW Group va oferi cinci modele de serie cu propulsie electrică. Pe lângă BMW i3 – pentru care cererea a crescut cu peste 20% în primele şase luni din 2019 -, producţia Mini electric va începe la uzina din Oxford în noiembrie. Când automobilul a fost prezentat în iulie, peste 40.000 de clienţi şi-au exprimat interesul faţă de Mini Electric. În 2020, producţia modelului BMW iX3 electric va începe la Shenyang (China), urmată în 2021 de BMW iNEXT, care va fi produs la uzina BMW Group din Dingolfing. În acelaşi an, BMW i4 va intra în producţia de serie la uzina din München.

Poziționare flexibilă

Cerinţele de reglementare şi clienţi pot diferi de la o piaţă la alta. Tehnologiile de trenuri de rulare alternative au fost introduse în ritmuri diferite în regiuni diferite. Prin urmare, BMW Group se concentrează pe următoarele: „În mod constant extindem mobilitatea electrică cu automobile electrice şi plug-in hybrid şi continuăm să ne optimizăm motoarele termice economice. Mai mult, investim şi în tehnologii noi precum pilele de combustie”, a comentat Krüger.

Pe drumul spre mobilitatea viitorului, BMW Group a suportat cheltuieli în avans substanţiale şi în al doilea trimestru şi, aşa cum era de aşteptat, au depăşit din nou nivelul ridicat de anul trecut. Cheltuielile de cercetare şi dezvoltare din al doilea trimestru au totalizat 1,400 miliarde de euro, o creştere de 5,9% faţă de anul precedent. Investiţiile în proprietăţi, uzine şi echipamente au crescut cu peste o treime, la 1,176 miliarde de euro (2018: 846 milioane de euro; +39,0%), în principal datorită actualei iniţiative de modele noi şi modernizării structurilor uzinelor noastre. Proporţia ridicată de automobile electrificate contribuie şi ea la costurile de producţie mai mari. Factorii nefavorabili ai cursului de schimb şi preţurile mai mari ale materiilor prime au avut şi ele un efect de atenuare asupra câştigurilor în perioada aprilie-iunie 2019, iar competiţia rămâne una acerbă pe multe pieţe.

Citește și:

Leave a Comment