Share

Uzina Ford Otosan din Craiova va produce primul vehicul cu deplasare autonomă „made in Romania”

După ce a devenit prima uzină din România care a asamblat un autoturism electric – E-Tourneo Courier – uzina Ford Otosan din Craiova va marca în curând o nouă premieră. Modelul Ford Puma, atât în versiunea cu sistem de propulsie cu ardere internă, cât și în cea complet electrică, va avea în dotare BlueCruise, tehnologia de deplasare autonomă de nivel 2+ a companiei americane.

În 2025, uzina Ford Otosan din Craiova a devenit pionier al României pe drumul mașinilor complet electrice. Prin E-Tourneo Courier, E-Transit Courier și, mai ales, Puma Gen-E, modele care au intrat în producția de serie la finalul lui 2024 și au ajuns la primii clienți în martie 2025, fabrica din Bănie a deschis drumul industriei auto din România către asamblarea mașinilor complet electrice.

Acum, la mai puțin de un an de la această premieră divizia Ford din Europa a anunțat că Puma Gen-E nu va fi doar primul model electric asamblat în România, ci și primul care va avea sistem de deplasare autonomă. Mai exact, la Craiova – singura uzină din lume în care este asamblat modelul Puma – va fi inclus în procesul de producție sistemul Ford BlueCruise care permite deplasarea pe anumite segmente de autostradă fără ca șoferul să fie obligat să țină mâinile pe volan.

Ford a anunțat astăzi extinderea disponibilității sistemului BlueCruise, oferindu-le astfel posibilitatea clienților europeni să opteze pentru o nouă experiență de conducere pe autostradă „fără mâini, dar cu ochii pe drum”. După ce a fost disponibil pentru prima dată în Europa strict pe modelul Mustang Mach-E, sistemul avansat de asistență la conducere va fi introdus pe alte patru modele – Puma, Puma Gen-E, Kuga și Ranger PHEV, începând din primăvara anului 2026.

La nivel global, proprietarii de mașini Ford au parcurs peste 888 de milioane de kilometri pe autostradă folosind această tehnologie. Extinderea disponibilității sale la o gamă largă de vehicule Ford oferă și mai multor clienți posibilitatea de a se accesa acest sistem.

BlueCruise a fost primul sistem de acest tip care a primit aprobarea autorităților de reglementare din Europa în 2023, odată cu lansarea sa în Marea Britanie. De atunci, BlueCruise a fost aprobat pentru utilizare în 16 țări europene, devenind astfel cel mai răspândit sistem de acest gen din Europa. Acest lucru le permite șoferilor care conduc mașini cu BlueCruise să se deplaseze fără a manevra volanul pe 135.000 de kilometri de autostrăzi, în așa-numite Blue Zone.

Din nefericire, România nu este parte a grupului e state în care sistemul poate fi utilizat, însă deplasarea autonomă cu BlueCruise este permisă pe segmente de autostrăzi din Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Franța, Marea Britanie (exceptând Irlanda de Nord), Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Olanda, Norvegia, Polonia, Spania și Suedia.

Ford BlueCruise hands-free highway driving technology launches on Puma, Puma Gen-E, Kuga and Ranger PHEV, expanding access to thousands of new customers

„Ne-am angajat să punem tehnologia de ultimă generație la dispoziția unui număr cât mai mare de șoferi. Cu BlueCruise disponibil acum în Europa pe cinci linii de vehicule contribuim la accesibilizarea conducerii hands – free pe autostradă pentru o gamă mai largă de clienți. Fiecare linie de vehicule este unică, iar echipa noastră de ingineri ADAS a lucrat pentru a extinde BlueCruise dincolo de Mustang Mach-E pentru a asigura o experiență de conducere hands-free pe autostradă de calitate, indiferent de vehiculul ales de client”, a declarat Torsten Wey, manager al diviziei de funcții și software ADAS la Ford Europa.

Sistemul BlueCruise se bazează pe capacitățile Intelligent Adaptive Cruise Control (IACC) de la Ford și ajută la controlul direcției, accelerației, frânării, poziționării pe bandă și distanțelor de siguranță față de vehiculul din față, monitorizând în același timp marcajele rutiere, restricțiile de viteză și condițiile de trafic în schimbare, de la viteze de autostradă până la deplasarea cu opriri și porniri frecvente.

Când BlueCruise este activat în ariile Blue Zone de pe o autostradă, acesta permite șoferului să ia mâinile de pe volan cu condiția să acorde în continuare atenție drumului din față. Înainte de a trece la conducerea hand-free, vehiculele echipate cu BlueCruise verifică și confirmă că marcajele benzilor de circulație sunt vizibile, că șoferul este atent la drum și că alte condiții obligatorii unt îndeplinite.

BlueCruise utilizează o combinație de radare și camere pentru a detecta și urmări poziția și viteza altor vehicule de pe șosea. O cameră orientată spre față detectează marcajele benzii de circulație și semnele de crculație. Pentru a se asigura că șoferii își mențin privirea pe șosea în timp ce au mâinile luate de pe volan, o cameră orientată spre șofer verifică privirea și poziția capului șoferului. Poate detecta eventuala lipsă de atenție chiar și atunci când șoferul poartă ochelari de soare.

BlueCruise va fi disponibil pe anumite versiuni Puma, Puma Gen-E, Kuga și Ranger PHEV începând din primăvara anului 2026, atunci când vor aceste modele vor fi echipate cu Driver Assistance Pack.

Citește și:

Leave a Comment