Share

UMB Spedition amenință cu oprirea lucrului pe șantierele de infrastructură. CNAIR vine cu explicații fără rost

Unul dintre cei mai mari constructori români de drumuri, UMB Spedition, a anunțat că va opri activitatea pe toate șantierele, acuzând neacoperirea creșterilor de prețuri de către CNAIR. Este oare normală o astfel de abordare?

Pe 30 iunie, UMB Spedition a cerut rezilierea contractelor de construire de drumuri pe care le-a încheiat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru că dorește să se înscrie în termenul legal oferit de OUG 64/2022, care permite ca în cazul în care ambele părți sunt de acord, constructorul să nu suporte consecințele unei rezilieri obișnuite.

Constructorul a precizat că în condițiile actuale de creștere a prețurilor la materiale și utilități se află în imposibilitatea finalizării contractelor. UMB Spedition a dat asigurări că nu intenționează să renunțe la contractele încheiate cu CNAIR, ci doar să se asigure că firma sa va beneficia de prevederile noilor modificări legislative privind formulele de ajustare a prețurilor.

Astăzi, Asociația Pro Infrastructura a anunțat că „UMB oprește lucrul pe toate șantierele!”.

Conform Asociației, începând de luni, 11 iulie 2022, UMB nu își va mai chema oamenii la muncă. Săptămâna curentă este una de odihnă, conform procedurilor interne, angajații UMB lucrând 14 ore pe zi plus sâmbetele.

Sunt în pericol șapte proiecte care împreună depășesc 140 de kilometri, adică 36% din totalul de 391 kilometri de autostradă și drum expres pentru care România are în prezent contracte de execuție semnate.

Excepție face doar DEx12 Centura Slatina, acolo unde cei de la UMB sunt foarte aproape de final și au confirmat că vor continua astfel încât să dea drumul la trafic în jurul datei de 28 iulie.

Cei de la Pro Infrastructura menționeză ca motiv al solicitării UMB faptul că oficialii CNAIR nu și-au îndeplinit promisiunea de a ajusta prețul contractelor negociate și aflate ăn derulare

Cei de la Pro Infrastructura consideră că „una este să promiți, alta este să faci. Așa că, până la noi ordine, cei de la UMB joacă tare și intră într-un soi de «grevă», asumându-și niște riscuri contractuale semnificative: penalități de întârziere sau, în caz extrem, pierderea garanției de bună execuție”.

În acest context, tot astăzi, CNAIR a dat publicității un comunicat în care menționează că „UMB este un partener pe care CNAIR îl consideră serios. Compania a luat permament măsuri pentru a sprijini toți constructorii care au contracte în derulare”.

În cazul particular al UMB, dovadă sunt întâlnirile periodice cu managementul acestui constructor, pentru găsirea celor mai bune soluții privind acoperirea costurilor suplimentare provocate de creșterea prețurilor la materialele de construcție.

„CNAIR a făcut inclusiv propuneri care au dus la aprobarea de către Guvernul României a OUG 64/2022, tocmai pentru a diminua impactul acestor costuri suplimentare. După publicarea acestei OUG, CNAIR a continuat să propună măsuri de îmbunătațire. Rezultatul este acela că MIPE la randul său a inițiat o Ordonanța de Guvern care va îmbunatăti aplicarea acestor corectii de pret. Documentul elaborat de MIPE este în procesul de avizare și avem încredere că în următoarea perioadă acest document va fi aprobat în ședință de Guvern, în acord cu propunerile noastre”, notează oficialii CNAIR.

Ei adaugă și că „este adevărat că prețurile la materialele de construcții au crescut constant în ultimele luni, dar CNAIR aplică doar măsuri care sunt în concordanță cu legea, cu prevederile contractuale și cu normativele europene”.

La final, tot CNAIR dezvăluie un detaliu extrem de important care arată cât de găunoase sunt contractele de infrastructură încheiate de oficialitățile statului. „Este important să precizăm că o astfel de abordare pentru sprijinirea constructorilor care au în derulare contracte, reprezintă o premieră în rândul statelor Uniunii Europene”, notează CNAIR.

Prin urmare, doar în România un contract deja încheiat, cu o sumă certă, poate fi modificat la cererea antreprenorului pentru că, eventual, au crescut prețurile. Pentru oricine a semnat un contract cu un terț este greu de înțeles cum este posibil ca un acesta să poată modifica sumele deja stabilite din cauza creșterii prețurilor. Extrapolând, ați reușit să convingeți pe cineva să vă plătească o sumă mai mare pentru că s-a scumppit, de exemplu, energia electrică? Sau carburantul?

Este la fel de greu de înțeles de ce o companie din domeniul infrastructurii – e drept, majoră, și cu un istoric bun în relația cu Guvernul – trebuie tratată altfel decât cele din oricare alt domeniu. În acest context, nu devine oare normal ca orice companie din România, sau chiar persoană fizică, să solicite statului copmpensații pentru majorările de preț? Nu se deschide astfel o cutie a Pandorei?

În plus, oare când prețurile materialelor au scăzut în anii anteriori, UMB, sau o altă companie care a încheiat contracte finanțate din bani publici cu Statul, a solicitat reducerea sumelor încasate?

Fără a lua partea CNAIR, companie a statului cunoscută pentru modul defectuos în care a reușit până acum să dezvolte infrastructura rutieră din România, acceptarea pretențiilor utimative ale UMB deși există un contract semnat, poate însemna o nouă „destrăbălare” pe bani publici.

Citește și:

Leave a Comment