Taxa „Oxigen”: Întrebări la care Primăria București nu are răspuns
Intenția Primăriei Municipiului București (PMB) de a taxa accesul în București pentru deținătorii de mașini Euro 3 și Euro 4 și chiar de a interzice accesul posesorilor de autoturisme cu norma de poluare sub Euro 3 a dat naștere unor controverse. LifeNews.ro a încercat să afle de la sursă – PMB – răspunsul la câteva întrebări care ar putea justifica sau, dimpotrivă, ar dovedi inutilitatea taxei „Oxigen”.
Convinși că orice măsură menită să îmbunătățească viața locuitorilor unui oraș este demnă de toată atenția și chiar lăudabilă, cu condiția ca inițiatorii proiectului să se asigure că știu cu exactitate ce efecte va genera acesta, am încercat să află chiar de la PMB pe ce se bazează atunci când consideră că simpla impunere a unei taxe va duce la un trai mai bun pentru cetățenii pe care îi reprezintă.
După ce am contestat, cu date și fapte, nu impunerea taxei „Oxigen”, ci modul în care autoritățile au gasit cu cale să „rezolve” problema poluării excesive din Capitala României, am încercat să aflăm și cât de informați au fost angajații din primăria condusă de Gabriela Firea atunci când au stabilit că taxarea este cea mai bună soluție.
Printr-o solictare trimisă către biroul de presă al PMB, LifeNews.ro a cerut câteva lămuriri „pe care le considerăm necesare pentru ca locuitorii Capitalei, dar și cei din restul țării, să poată înțelege mai bine rolul vinietei Oxigen (B și C)”. Din nefericire, angajații primăriei condusă de Gabriela Firea nu au reușit să răspundă întrebărilor noastre, în ciuda faptului că am revenit de mai multe ori amintind biroului de presă că așteptăm poziția oficială a PMB.
Iată, mai jos, câteva întrebări ale căror răspunsuri le considerăm esențiale pentru a justifica, sau nu, impunerea taxei „Oxigen”. Cum răspunsurile au întârziat să apară ne permitem să considerăm că întregul proiect a fost făcut „pe genunchi” și în total dispreț pentru plătitorii de taxe și impozite din întreaga țară. Mai mult chiar, sperăm că lipsa de reacție a autorităților îi va lămuri și pe cei care încă mai cred că taxarea accesului în București le va aduce o viață mai bună că, de fapt, banii plătiți pentru taxa „Oxigen” nu vor face decât să susțină salariile celor care, ani de-a rândul, au ignorat proiectele necesare de infrastructură și măsurile cu adevărat utile care ar fi justificat acum taxarea accesului în București:
- A fost elaborat un studiu de impact al taxării sau eliminării din traficul din București a mașinilor în funcție de norma de poluare, sau, mai exact, al instituirii vinietelor Oxigen?
- Dacă există un studiu de impact, care sunt concluziile acestuia (estimări, desigur)? Cu cât se vor reduce concentrațiile de gaze cu efect de seră și pulberile din Capitală odată cu intrarea în vigoare a Proiectului? Câte mașini vor mai intra în zonele B și C acoperite de vinieta Oxigen?
- Câte camere de luat vederi sunt necesare pentru a acoperi zonele de acces în București și, apoi, în „ZACA”?
- Care este valoarea fondurilor necesare pentru implementarea programului (camere video, infrastructură, etc)? De unde provin aceste fonduri și în cât timp vor fi amortizate (conform studiului de impact)?
- Având în vedere că parcările P&R existente sau aflate în faza de proiect se află în interiorul Bucureștiului și nu în afară, cum vor putea ajunge în Capitală utilizatorii de mașini din provincie fără să fie nevoiți să achite vinieta?
- Cum vor ajunge vinietele la posesorii de mașini care trebuie să le cumpere? Cum vor putea plăti aceștia și cum vor intra în posesia unui document (eventual sticker) care să poată fi verificat de camerele de luat vederi sau de polițiști?
- Este posibil ca, în viitor, interdicția de acces în centru și taxele pentru accesul la periferie să se aplice și mașinilor cu norme de poluare mai mari (peste Euro 3)?
- De ce e nevoie de implementarea atât de rapidă a vinietei (2 luni)?
Fără răspunsuri la aceste întrebări, continuăm să considerăm că taxa dorită de angajații doamnei Firea este utilă doar pentru plata incompetenței dovedite a unor autorități, nicidecum pentru îmbunătățirea vieții în București.
Citește și:
- Vinieta Oxigen: Toți posesorii de vehicule sub Euro 5, buni de plată
- Taxa „Oxigen” a doamnei Firea: Românii, obligați să plătească incompetența
- EXCLUSIV: Costul segmentului de Centură a Bucureștiului dintre A2 și și DN 2 aproape s-a dublat
- UPDATE Buvinieta revine! Taxă pentru acces în centrul Capitalei. Autoturismele sub Euro 3 vor fi interzise! VIDEO
- O primă urmare a ideii doamnei Firea de a taxa accesul mașinilor în București
- Deranjată de reacțiile adverse la taxa de acces în București, Firea dă vina pe toată lumea
- Cum poți afla norma de poluare a mașinii