Roxana Capătă (Ford): Întârzierea Rabla are efecte majore
Roxana Capătă, directorul reprezentanței Ford în România, consideră că, în special în zona mașinilor electrice, întârzierea programului Rabla are un impact major asupra comercianților de mașini, dar și asupra clienților.
În contextul intrării pe piață a variantei electrice a Ford Puma, dar și al debutului întârziat al programului Rabla 2025, Roxana Capătă, Managing Director al Ford Romania, este de părere că efectele financiare asupra dealerilor sunt importante.
„Întârzierea Rabla ne afectează foarte mult. Deja, de câteva luni, cererea prin program s-a activat. Sunt multe comenzi de la clienți, însă aceștia așteaptă debutul Rabla pentru a cumpăra. Sunt mașini care stau în stocurile dealerilor cu efecte financiare majore pe zona de dobânzi, credite și așa mai departe. Deci, întârzierea Rabla are un impact financiar major”, declară Roxana Capătă.
Declarațiile șefei Ford în România sunt susținute clar de evoluția pieței din ultimele luni. Conform datelor GGPCI, în aprilie 2025, înmatriculările de autoturisme noi s-au redus cu 24,7% față de aceeași lună din anul anterior. În mai, scăderea a fost și mai pronunțată, de 32,74%.
Ea explică și că, spre deosebire de segmentul mașinilor termice, acolo unde au mai existat achiziții și fără programul Rabla, cel al electricelor este încă dependent de programul guvernamental de subvenții.
„În cazul mașinilor cu motoare termice am reușit, prin campanii proprii, să ieșim din dependența față de programul Rabla. În această zonă lucrurile au mers în direcția pozitivă. E oarecum neașteptat pentru că anii trecuți ne-au arătat că există o dependență aproape totală în privința achizițiilor, inclusiv pe acest segment. În zona electricelor este clar că toți clienții așteaptă ecotichetul de aproximativ 7.400 de euro. Aici vorbim despre un blocaj. Se semnează contracte cu clienții persoane fizice, dar livrarea și încasarea banilor are loc doar după activarea bugetului Rabla. La persoane juridice companiile mici și mijlocii așteaptă programul, în timp ce companiile mari nu așteaptă neapărat Rabla pentru că unele nu sunt eligibile. Numărul de clienți care așteaptă acest program este mult mai mare decât a celor care achiziționează mașini electrice fără Rabla”, notează directorul Ford România care adaugă și că „persoanele interesate de mașini electrice sunt deja obișnuite cu această evoluție a programului Rabla și sunt în așteptare. Ei știu foarte bine acest «joc» și așteaptă. În zona mașinilor termice pot fi oportunități pierdute în cazul în care potențialul nostru client nu poate accesa programul din cauza epuizării fondurilor”.
Șefa reprezentanței Ford în România adaugă și că „odată cu schimbarea platformei de accesare a Rabla (n.n. – din acest an clientul este cel care introduce datele în sistem) am decis împreună cu dealerii să consiliem clienții care, din motive obiective, nu își pot face singuri înscrierea. Vorbim despre o platformă nouă și, până acum, înscrierea era în responsabilitatea dealerului. Vom vedea cum funcționează și cât este de greoaie noua platformă. Este ceva nou și e normal”.
„Din discuțiile noastre cu Administrația Fondului pentru Mediu și cu Ministerul Mediului am înțeles că, deși vorbim despre o împărțire clară a bugetelor între persoanele fizice și juridice, există disponibilitatea ca, în funcție de cererea pe un anumit canal – fizice sau juridice – bugetul să fie redistribuit”, mai declară Roxana Capătă.
Ea menționează că „se observă un interes tot mai crescut pentru Rabla din zona persoanelor juridice. Sunt companii mari care vor să achiziționeze mașini „verzi”, PHEV sau BEV. Experiența anilor trecuți ne-a arătat că bugetul pentru persoane juridice se termină mult mai rapid decât cel pentru persoane fizice”.
În acest context, managerul general al Ford în România, evidențiază importanța lansării pe piață a modelului electric Puma Gen-E. „Avem din acest an și electricul Ford Puma Gen-E, model produs în România, și avem ca obiectiv pentru 2025 să impunem acest model pe locul 1 în segmentul său. Se vede deja un apetit al clienților pentru versiunea electrică. E un avantaj că această variantă vine pe un teren bine format prin versiunea termică. Modelul trebuie să fie un vector de forță, dar e greu de estimat acum cererea. Prin iulie – august vom vedea primele efecte ale programului Rabla la nivel de piață”.
Citește și: