Ministrul Mediului: Programul „Rabla” va începe în martie. Valoarea voucherelor pentru „Rabla Plus” poate rămâne 10.000 de euro
Costel Alexe, ministrul Mediului, a anunțat că programul „Rabla” va începe în acest an în martie, chiar dacă nu a fost stabilit încă bugetul acestuia. Componenta dedicată mașinilor electrice ar putea avea vouchere tot de 10.000 de euro.
Ministrul Mediului, a declarat că succesul de până acum al programului „Rabla” îl determină să îl mențină în funcțiune, iar numărul de vouchere va fi de minimum 60.000
„Programul «Rabla» este cel mai vechi program pe care îl derulează Administraţia Fondului pentru Mediu. Acesta este şi cel mai longeviv. Important e că în ultimul an a funcţionat şi ne propunem ca pentru 2020 să creştem numărul de vouchere pe care le acordăm. Am avut discuţii inclusiv cu premierul României şi cu cei din industria auto şi pentru 2020 ne propunem un număr de minim 60.000 de vouchere pentru «Rabla Clasic». Programul va demara în luna martie şi a rămas să stabilim cu colegii din minister şi cu cei din Administraţia Fondului pentru Mediu, săptămâna viitoare, care va fi bugetul şi care vor fi exact etapele prin care va fi demarat. Vreau ca atunci când informăm cetăţenii, care sunt beneficiarii acestui program, să ne ţinem de termene, pentru că au fost programe derulate de Ministerul Mediului care efectiv au avut termene decalate şi de aici pleacă neîncrederea populaţiei în actul guvernamental. Sincer, eu nu-mi doresc acest lucru”, a declarat Costel Alexe.
Conform oficialului, de la demararea programului „Rabla”, mai mult de 600.000 de autovehicule au fost scoase din uz şi au fost achiziţionate circa 550.000 de autovehicule noi”.
10.000 de euro pentru mașini electrice prin Rabla Plus ?
În ceea ce priveşte „Rabla Plus”, oficialul consideră că valoarea voucherului poate rămâne de 10.000 de euro, iar numărul de tichete ar putea creşte cu până la 20% faţă de ediţia anterioară.
„Pentru «Rabla Plus» ne propunem să păstrăm cel puţin acelaşi buget şi vrem o creştere cu 10% – 20% a numărului de vouchere pe care să-l acordăm, astăzi voucherul fiind de 10.000 de euro. Discutăm la nivel de Comisie Europeană de green deal, cum avem ţinte pentru 2030 pe mediu sau de 2050 când ar trebui să avem neutralitate climatică. Noi ne propunem ca, de la an la an, să creştem bugetul şi pentru voucherele privind maşinile electrice şi mai ales să dezvoltăm numărul de staţii de încărcare. Acesta este viitorul. România trebuie să facă eforturi pentru a ajunge statele europene. Nu ştiu dacă suntem neapărat la coadă. Ministerul Mediului din România este ministerul care alocă cred că una dintre cele mai mari, dacă nu cea mai mare, finanţare privind voucherul pentru maşini electrice, de 10.000 de euro”, a explicat Costel Alexe.
Din nefericire, declarația de mai sus nu arată cu exactitate că a fost deja luată decizia ca valoarea voucherelor pentru „Rabla Plus” să rămână de 10.000 de euro. O interpretare mai exactă a celor spuse de ministrul Alexe duce cu ideea la păstrarea bugetului alocat și în 2019, coroborată cu o creștere cu 10% – 20% a numărului de vouchere, rezultând de aici o reducere a valorii bonificației oferite de stat.
Mai multe stații de încărcare
Ministrul Mediului își dorește, de asemenea, ca, de la an la an, să crească finanţarea pentru dezvoltarea staţiilor de încărcare a maşinilor electrice.
„În discuţiile pe care le-am avut cu cei de la Dacia şi înţeleg că şi cei de la Ford au un plan ca în următorii ani să dezvolte maşini care să aibă acest sistem. Degeaba fac producătorii auto, dacă statul nu susţine programul şi degeaba îşi doreşte statul, dacă producătorul nu dezvoltă aceste sisteme de alimentare. De la an la an, ne propunem să creştem finanţarea pentru dezvoltarea acestor staţii. Preţul maşinilor electrice a scăzut faţă de acum câţiva ani, astfel încât astăzi nu mai este restrictiv pentru o persoană să-şi achiziţioneze o maşină electrică. Investind în această reţea de staţii de încărcare, sunt convins că într-un viitor nu foarte îndepărtat în România vom avea un număr din ce în ce mai mare de cetăţeni care vor beneficia şi de programul nostru. Ne dorim foarte mult să achiziţionăm prin Administraţia Fondului pentru Mediu 130 de troleibuze şi 100 de autobuze electrice-hibrid. Nu facem altceva decât să încurajăm mijloacele de transport în comun electrice, nepoluante, astfel încât traficul în Bucureşti şi în marile oraşe să fie cel apreciat”, a menţionat demnitarul.
Ediţia din 2019 a programului „Rabla” a demarat în aprilie și a avut un buget de 350 de milioane de lei pentru 35.000 de prime de casare. Valoarea unui voucher pentru „Rabla Clasic” a fost de 6.500 de lei, acesta putând fi cumulat, în funcţie de motorizare, cu un ecobonus de 1.000 de lei sau de 1.700 lei pentru maşinile hibrid. Totodată, ecobonusul acordat la achiziţionarea unei maşini electrice a fost de 10.000 de euro