Share

Primarul Sectorului 2: Locurile de parcare vor fi mai greu de găsit și mai scumpe

Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2 din București, a avertizat într-o dezbatere că locurile de parcare din București vor fi mai greu de găsit și mai scumpe.

Conform edilului Radu Mihaiu, pentru 1,7 milioane de maşini, Bucureștiul ar trebui să aibăî disponibilă o suprafață de 20 de milioane de metri pătraţi. Totodată, el consideră că „orice loc de parcare creat de către administraţie este o subvenţie pentru deţinerea de maşină”, iar investitorii privați ar putea construi parcări doar dacă ar fi convinși că își pot recupera investițiile.

„Cred că inclusiv eliminarea maşinilor de pe trotuare este, în mică măsură, un proiect de regenerare urbană, pentru că oamenii încearcă să folosească acest spaţiu altfel decât până acum, când trotuarul era o mare parcare. Sigur că asta vine cu o imensă rezistenţă. Toată lumea aşteaptă să existe alte locuri de parcare, nimeni nu îşi pune problema unde, cum se fac aceste locuri de parcare. Şi cred că ne revine cumva ingrata misiune de a spune că nu avem suficiente locuri. (…) O maşină ocupă 12 metri pătraţi şi avem 1,7 milioane de maşini. Asta înseamnă aproape 20 de milioane de metri pătraţi ocupaţi doar de maşini în acest oraş, în loc să fie spaţii verzi, în loc să fie spaţii pietonale. Avem 20 de milioane de metri pătraţi ocupaţi de maşini”, a declarat primarul Sectorului 2.

El a adus în discuţie şi proiecte de regenerare urbană susţinute de Primăria Sectorului 2, precum amenajarea unui „al doilea centru vechi” al Capitalei sau a unei zone pietonale între staţia de metrou Obor şi Piaţa Obor. Pe de altă parte, a subliniat că amenajarea acestora presupune şi o îngreunare a accesului la locuri de parcare.

„Eu îmi doresc foarte mult acest proiect care se numeşte Al doilea centru vechi, în care să avem străduţe pe Negustori, pe zona Sf. Ştefan, în care să fie cafenele, să îţi placă să te plimbi, să fie o zonă pietonală, în care maşinile să fie tolerate, nu acceptate, iar prioritate să aibă pietonii. Să avem şi noi, cum am văzut în străinătate, trotuare la nivel cu carosabilul şi să putem să ne plimbăm pe acolo, să vedem terase pe timpul verii şi să refacem cu totul felul în care gândim oraşul. Asta înseamnă pietonalizare. Avem un proiect şi pentru Obor, în care, tot aşa, vrem să facem zonă pietonală între staţia de metrou Obor şi Piaţa Obor. De ce nu ar fi o zonă pietonală? De ce nu ar fi acolo plin de terase în care lumea să poată să ia masa. E o zonă tranzitată de peste 30.000 de oameni pe săptămână. Trebuie însă să plătim acest preţ, al faptului că va fi mai greu să găsim locuri de parcare şi va fi mai scump să găsim locuri de parcare”, a explicat Radu Mihaiu.

Edipul a menționat și că investitorii privaţi vor crea locuri de parcare în momentul în care aceste proiecte vor fi suficient de avantajoase pentru ei.

„Atunci când este suficient de atractiv, locurile de parcare pot fi create, dacă fiecare investitor îşi poate recupera banii. Altfel, dacă nu există investitori care să facă locuri de parcare pe care să le închirieze, înseamnă că orice loc de parcare creat de către administraţie este o subvenţie pentru deţinerea de maşină. Şi niciun oraş din lumea asta nu cred că şi-a dorit să subvenţioneze păstrarea maşinii în oraş. Nici Bucureştiul nu cred că poate să facă acest lucru”, a încheiat Radu Mihaiu.

În aceeași dezbatere, organizată de GreenCommunity, și viceprimarul Capitalei, Stelian Bujduveanu, a vorbit despre transformarea unor spații ocupate acum de mașini în zone pietonale.

Conform lui Stelian Bujduveanu, zona din jurul Ateneului Român, care cuprinde Piaţa George Enescu, Piaţa Revoluţiei şi parcarea din faţa Ministerului Afacerilor Interne ar putea deveni pietonală. Proiectul implică transformarea în sens a unic a străzii Ion Câmpineanu, astfel încât să poată prelua fluxul de pe Calea Victoriei. Viceprimarul a menţionat că a avut o discuţie pe această temă cu specialiştii de la Comisia Tehnică de Circulaţie. Totodată, s-a declarat convins că proiectul va fi implementat, în contextul succesului pe care l-a avut iniţiativa de „pietonalizare” a Căii Victoriei, în week-end-uri.

„Avem un proiect, şi îl vom lansa. E faimos proiectul, toată lumea a discutat, dar nimeni nu l-a pus pe hârtie. Ştiţi toată zona de la parcarea George Enescu, din fața Ateneului? Din analizele noastre şi din punctul nostru de vedere – şi al meu personal – este singura zonă care se pretează pentru a fi o veritabilă zonă pietonală, de «leisure» pentru Municipiul Bucureşti. (…) Avem şi proiectul PIDU – pietonalizarea din faţa Comitetului Central. Dar hai să fim mult mai curajoşi. Şi proiectul pe care noi îl avem astăzi la nivelul Direcţiei Transporturi şi pe care îl vom lansa în perioada următoare este o sistematizare a traficului, încât să împingi traficul de pe Calea Victoriei, de la intrarea în piaţă, pe Ion Câmpineanu, iese în faimoasa intersecţie care dă în sus, spre Magheru. Adică reușim să fluidizăm toată zona de acolo. Şi vom avea, în sfârşit, în Bucureşti o piaţetă care poate fi amenajată”, a declarat viceprimarul Capitalei.

Stelian Bujduveanu a subliniat că acest proiect nu necesită o exproprieri, nici plan urbanistic zonal şi poate fi implementat în timp foarte scurt.

„Sensurile de mers şi închiderea spaţiului se pot face peste noapte. Implicaţiile ulterioare, de excavare şi creare a unui parcaj subteran, aşa cum s-a dorit – care să fie extins pe toată porţiunea aceasta – evident, va dura mulţi ani. (…) De ce l-am gândit? Putem salva spaţiul verde din spate, de la Sala Palatului. Ştiţi acele două mari parcări, care au fost mult dezbătute în PIDU. Fiecare parcare, dreapta şi stânga, cele două alveole, presupun câte 500 de locuri de parcare. E o crimă să distrugi tot spaţiul acela verde, ca să pui parcare. Ca să pui maşinile subteran – indiferent ce o să spună specialiştii, că ai sol de doi metri – ai pomi, ai verdeaţă. Du-te, domnule peste drum, că e bulevard, fă acolo parcare subterană”, a spus el.

Oficialul a menţionat că Bucureştiul este în prezent un oraş „neprietenos cu oamenii” șoi că în ultima perioadă nu a existat o viziune de a trece de la un oraş „gândit pentru maşini şi pentru trafic” la un oraş „pentru oameni”.

„Fiecare are un oraş preferat. De ce ne place Milano? Pentru că vedem piaţeta mare din faţa Domului? De ce ne place enorm Trafalgar Square? Dacă facem un exerciţiu foarte simplu şi fiecare numeşte oraşul lui preferat sau zona lui preferată, unde a fost în vizită, o să vedeţi că avem un singur punct comun cu toţii. Un spaţiu comun, care adună diferite activităţi, de la faimosul Times Square, în New York… Asta ne atrage la un oraş în străinătate şi asta ar trebui se ne dea de gândit. Pentru că niciun proiect din ultimii zece ani nu a luat în calcul cetăţeanul, ci s-a axat prea mult pe a rezolva o problemă – traficul, termoficarea, curăţenia – dar nu s-a gândit la cetăţeanul care este în centrul acestor probleme”, a spus Stelian Bujduveanu.

Leave a Comment