O mașină chinezească vândută în Europa s-a rupt la testele Euro NCAP, dar a obținut același număr de stele ca Volkswagen T-Cross
Euro NCAP a dat publicității rezultatul celui mai recent test de siguranță. Acesta a grupat nu mai puțin de 20 de modele, dintre care două au obținut doar câte trei stele, alte două câte patru, iar restul de 16 câte câte cinci.
Cel mai recent test al organizației europene independente care testează siguranța oferită de vehicule, Euro NCAP a relevat o surpriză majoră. Două vehicule, unul al mărcii chinezești Dongfeng și altul al europenilor de la Volkswagen au obținut același punctaj mediu de trei stele, deși mașina chinezilor a cedat în zona sudurilor, în timp ce vehiculul german și-a păstrat integritatea dar duce lipsa unor sisteme de securitate.
În ultimii ani, pe măsură ce testele realizate de Euro NCAP au devenit tot mai complexe și mai severe, au apărut tot mai multe discuții legate de modul în care sunt punctate mașinile în urma testelor. Nu trebuie uitat că instituția a clasificat Dacia Jogger cu o singură stea doar pentru că mașinii îi lipsesc unele dintre sistemele de siguranță considerate necesare de inginerii Euro NCAP. La fel, Dacia Duster și Bigster au obținut câte trei stele tot din același motiv
Ei bine, testul realizat în această toamnă scoate la iveală o discrepanță flagrantă între două modele care au primit același număr de stele, trei. Primul dintre acestea, Dongfeng BOX, model produs în China dar comercializat și în unele state europene, a cedat în zona sudurilor caroseriei în timpul testului care reproduce o coliziune frontală între două mașini.
„Dacă sudurile punctuale cedează în timpul unei coliziuni, structura poate pierde integritatea, crescând riscul de deformare în jurul cabinei și reducând protecția ocupanților”, notează oficialii Euro NCAP adăugând și că impactul a avut loc la 50 km/h și iar „caroseria instabilă ridică îngrijorări cu privire la protecția pe care ar oferi-o la viteze mai mari în cazul unui accident similar”.
Totodată, Dongfeng BOX a fost penalizat și pentru că în urma impactului ușile nu s-au deblocat pentru a permite o intervenție rapidă a salvatorilor. Cu toate acestea, modelului „made in China” i-a fost acordat un procentaj de 69% pentru protecția ocupanților adulți, de 81% pentru protecția copiilor din mașină, de 67% pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumului (pietoni, bicicliști, etc) și de 77% pentru echipamentele de siguranță prezente la bord. Rezultat final, trei stele Euro NCAP.
„Vânzările de mașini electrice sunt în creștere în Europa și Marea Britanie, iar odată cu creșterea pieței apar produse noi și accesibile, reducând costurile pentru consumatorii care doresc să treacă la mașini electrice. Cu toate acestea, Dongfeng BOX nu se ridică la nivelul de siguranță al altor vehicule electrice mici testate de Euro NCAP. Alte astfel de mașini accesibile, precum BYD Dolphin Surf, firefly, Mini Cooper e, Lynk & Co 02 sau Renault 4 și 5 au obținut patru sau cinci stele, evidențiind diferențe de siguranță față de Dongfeng BOX. A fost îngrijorător faptul că sudurile punctuale au fost compromise în timpul testelor noastre și ar putea fi compromise și mai mult în cazul accidentelor la viteze mai mari. O astfel de defecțiune trebuie remediată pentru a se alinia la vehiculele concurente într-o zonă a pieței care se dezvoltă rapid”, consideră Aled Williams, director de program Euro NCAP.
Ciudat, tot trei stele Euro NCAP a primit și modelul german Volkswagen T-Cross retestat după standardele din 2025. La testul anterior, cel desfășurat în 2019, mașina a obținut calificativul maxim de cinci stele. Văzând că micul SUV T-Cross a obținut același număr de stele ca și vehiculul chinezesc care s-a rupt în timpul testului am putea crede că mașina europeană are și ea mari probleme de integritate a structurii. Dar, nu.

Volkswagen T-Cross a fost penalizat până la trei stele, sau, mai exact până la 74% pentru protecția oferită ocupanților adulți ai mașinii, 81% pentru protecția copiilor din vehicul, 60% pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor și 57% pentru sistemele de siguranță prezente la bord doar pentru că îi lipsesc din dotarea standard echipamente ca air-bag-ul pentru genunchi (șofer și pasager dreapta) și cel central (între ocupanții din mașină), detectorul pentru prezența copiilor în mașină (avertizează șoferul la părăsirea vehiculului că pe bancheta din spate se află ceva, eventual un copil), capota activă, frânarea automată la mersul cu spatele și sistemul de alertă la trecerea unui biciclist atunci când se încearcă deschiderea ușii.
Citește și:
– Mașinile „made in China” depășesc mulți rivali europeni la testele Euro NCAP
Desigur, este cunoscut modul de acordare al stelelor Euro NCAP în funcție de punctajul cel mai slab obținut la oricare dintre categorii, însă, mai ales în cazul de față, discrepanța pare prea mare.
Dincolo de controversa născută de calificativul acordat modelelor Dongfeng BOX și Volkswagen T-Cross, chiar dacă primul are mai multe echipamente de siguranță punctate de Euro NCAP în varianta standard, cel mai recent test Euro NCAP a arătat că noile DS N8 și Mitsubishi Grandis sunt demne de patru stele, în timp ce toate celelalte, produse în toate colțurile lumii – Audi Q3, Audi BMW X3, Cadillac Optiq, Cherry Tiggo 7, Cherry Tiggo 8, Cupra Born, EBRO s700, EBRO s800, Hongqi EHS5, IM 5, Mazda 6e, MG S6 EV, Skoda Octavia, Volkswagen Golf și Volkswagen ID.4 (acestea diin urmă asamblate pe aceeași platformă cu penalizatul T-Cross), au obținut câte cinci stele.
Citește și: