Nouă din zece mașini vândute în 2024 în Norvegia au fost complet electrice
În Norvegia, aproape toate mașinile noi vândute în 2024 au fost complet electrice. Țara are ca obiectiv atingerea procentului de 100% în 2025.
Datele serviciului de înmatriculări din Norvegia arată că 88,9% dintre mașinile noi vândute în 2024 au fost complet electrice, plasând țara în apropierea obiectivului său de a înmatricula doar mașini electrice noi în 2025. În 2023 procentul de mașini electrice urcase deja la 82,4%.
Conform datelor Opplysningsrådet For Veitrafikken (OFV), cele mai vândute mărci au fost Tesla, urmată de Volkswagen și Toyota.
„Norvegia va fi prima țară din lume care va exclude practic mașinile cu motoare pe benzină și diesel de pe piața mașinilor noi”, a declarat Christina Bu, CEO al Norsk Elbilforening (Asociația Norvegiană pentru Mașini Electrice).
Norvegia, stat cu o mare producție de petrol, penalizează deținătorii de mașini alimentate cu benzină sau motorină prin taxe ridicate, în timp ce scutește vehiculele electrice de taxe de import și taxe pe valoarea adăugată pentru a le face mai atractive. Totuși, încă din 2023, unele taxe au fost impuse și deținătorilor de mașini complet electrice. Potrivit analiștilor norvegieni, această politică a funcționat tocmai pentru că a fost consecventă în timp, fiind menținută de guverne cu diferite orientări politice.
„Foarte des vedem în alte țări că cineva introduce stimulente fiscale sau scutiri și apoi le retrage”, a explicat Christina Bu diferența dintre succesul electricelor în Norvegia și reculul din ale state europene.
De asemenea, acordarea de stimulente, în loc de interzicerea mașinilor pe benzină și diesel, a fost esențială, consideră Bu. „Asta i-ar fi înfuriat pe șoferi. Oamenilor nu le place să li se impună ce să facă”, notează ea.
În opinia lui Ulf Tore Hekneby, directorul celui mai mare importator de mașini din Norvegia, la fel de util este și faptul că Norvegia nu are un grup de lobby al producătorilor auto care să apere interese neconforme cu programele economice ale statului: „Nu suntem o țară producătoare de mașini… așa că a fost simplu să impozităm mașinile foarte mult în trecut”.
În ciuda climei reci, care nu se împacă foarte bine cu mașinile pe baterii, Norvegia este lider mondial în privința ponderii vehiculelor complet electrice în totalul vânzărilor de mașini noi.
Politicile consecvente ale Norvegiei în domeniul depoluării și mobilității au făcut ca anul trecut numărul mașinilor complet electrice să îl depășească pe cel al vehiculelor alimentate cu benzină în parcul auto național.
„Aceasta este marea lecție: puneți la punct un pachet larg (n.n – de stimulente) și faceți-l previzibil pe termen lung”, a declarat ministrul adjunct al transporturilor din Norvegia, Cecilie Knibe Kroglund.
Desigur, chiar dacă aproape toți noii cumpărători de mașini din Norvegia au trecut la electricitate, există în continuare persoane reticente la nou. „Principalii cumpărători de mașini ICE (cu motor cu ardere internă) din Norvegia sunt companiile de închiriere, deoarece mulți turiști nu sunt familiarizați cu vehiculele electrice”, a explicat Ulf Tore Hekneby.
Odată cu expansiunea mașinilor electrice, și alte sectoare de activitate din Norvegia au fost nevoite să și modifice modul de lucru pentru a se adapta. La stațiile de alimentare, de exemplu, tot mai multe pompe de benzină sunt înlocuite cu încărcătoare electrice rapide (DC).
„În următorii trei ani vom avea cel puțin la fel de multe stații de încărcare ca și pompe pentru combustibili fosili”, a declarat pentru Reuters Anders Kleve Svela, senior manager la Circle K, cel mai mare retailer de combustibil din Norvegia.
„În doar câțiva ani, mai mult de 50% dintre toate mașinile din Norvegia vor fi electrice … Trebuie să ne mărim parcul de stații de încărcare în funcție de acest lucru”, a adăugat el.
Citește și: