Share

Noile uzine din Ungaria și Turcia vor conduce asaltul BYD în Europa

În timp ce atenția europenilor este captată de investiția BYD din Ungaria, producătorul chinez accelerează proiectul său din Turcia pentru a putea oferi pe piața din UE atât mașini electrice cât și hibride cu încărcare la priză ocolind taxele impuse produselor „made in China”.

De luni bune atenția europenilor pasionați de mașini este captată de investiția chinezilor de la BYD în Ungaria, acolo unde, în doar câteva săptămâni, ar trebui să demareze producția micului model electric Dolphin Surf.

Fabrica din Szeged va avea inițial o capacitate de 150.000 de vehicule pe an, care va fi ulterior extinsă până la 300.000 de unități. Lansat în Europa în primăvara acestui an, Dolphin Surf este al cincilea model complet electric de clasă mică în clasamentul vânzărilor din Europa. Cu 8.064 de unități înmatriculate în primele nouă luni din 2025, acesta a fost depășit de Renault 5, liderul clasamentului, care a fost înmatriculat în 50.519 exemplare, Citroen C3 (29.077 unități) și Peugeot 208 (14.138 unități). Dar avantajul europenilor se diminuează. În septembrie, BYD Dolphin Surf, cu 2.597 de unități intrate în circulație, a ocupat poziția a doua fiind depășit doar de Renault 5 (6.665 unități).

Ei bine, doar un an mai târziu, uzinei din Ungaria a BYD i se va adăuga și cea din Turcia, aceasta fiind adevărata lovitură dată de marca din China concurenților europeni. Pe deoparte pentru că, odată cu inaugurarea acesteia „până la finalul lui 2026”, capacitatea de producție a BYD se va dubla – uzina din Turcia are și ea o capacitate inițială de 150.000 de unități – și, pe de alta, pentru că asemeni proiectului Renault – Dacia din Maroc, uzina din Turcia va putea exporta în Europa fără a fi condiționată de costurile majore ale uzinelor din Blocul Comunitar, fără restricțiile privind ajutoarele de stat i, mai ales, fără taxele impuse de UE mașinilor BEV și PHEV produse în China. Dacă adăugăm și costurile mai mici cu forța de muncă, avantajele uzinei din Turcia sunt evidente.

Un element extrem de important care majorează importanța uzinei BYD din Turcia este posibilitatea ca, prin aceasta compania chineză să evite chiar și așteptatele noi reglementări ale Comisiei Europene cu privire la investițiile chineze în statele din Blocul Comunitar. Nu trebuie uitat că, nu mai departe de săptămâna trecută, vicepreședintele Comisiei Europene, responsabil cu strategia industrială, Stephane Sejourne declara că „în prezent, există producători care asamblează mașini chinezești în Europa cu componente și personal chinezesc: acest lucru se întâmplă în Spania și în Ungaria. Este inacceptabil”.  Oficialul a adăugat și că „este necesar să se introducă condiții pentru investițiile străine în Europa”.

În acest context, în Turcia, stat care nu se supune reglementărilor de la Bruxelles, BYD are în plan să asambleze modelul Seal U DM-i, un SUV cu sistem hibrid de propulsie și baterie care poate fi încărcată la priză (PHEV) care a fost cel mai bine vândut hibrid plug-in din Europa în perioada ianuarie – septembrie 2025.

Beneficiind de o creștere abruptă a vânzărilor în septembrie, BYD Seal U DM-i a urcat la finalul primelor nouă luni din acest an pe poziția de lider al vânzărilor de vehicule PHEV cu 55.504 unități, depășind astfel liderul anterior, Volkswagen Tiguan.

Tot la uzina din Turcia ar putea fi asamblată ulterior și o variantă PHEV a modelului Atto 3 acre este disponibil în prezent în Europa doar în versiunea sa complet electrică.

Potrivit ultimelor informații, BYD va investi aproximativ un miliard de dolari americani în fabrica sa din provincia Manisa, situată în vestul Turciei, la aproximativ 40 de kilometri nord-est de Izmir. Fabrica va include și un centru de cercetare – dezvoltare.

Leave a Comment