Noi negocieri UE – China pe fondul disputelor comerciale și crizei Nexperia
Uniunea Europeană și China vor purta noi negocieri în această săptămână pentru a aborda disputele comerciale, întrucât restricțiile impuse de Beijing asupra exporturilor de minerale rare și cipuri riscă să perturbe industria auto europeană.
Comisia Europeană va primi în următoarele zile o delegație chineză pentru a discuta restricțiile privind mineralele rare, care au alarmat guvernele și firmele din întreaga Uniune. Conform lui Olof Gill, purtător de cuvânt al executivului UE, luni au avut loc discuții preliminare pentru a pregăti sosirea unei delegații tehnice chineze la nivel înalt, care este așteptată joi.
China a anunțat la începutul acestei luni că intenționează să înăsprească semnificativ controlul asupra exporturilor de pământuri rare și alte materiale critice. Conform noilor măsuri, companiile străine care exportă chiar și cantități extrem de mici de minerale provenite din China vor avea nevoie de o licență de export.
Totodată, Beijingul blochează exportul de produse ale filialei Nexperia din China, companie controlată de Wingtech Technology Co. Măsura a fost luată ca represalii după ce guvernul olandez a preluat controlul asupra diviziei Nexperia din Nijmegen.
Deși majoritatea producătorilor europeni de mașini au anunțat fie că au stocuri suficiente de cipuri Nexperia, fie că au găsit alți furnizori, aceste soluții sunt, cel mult, temporare, lipsa de astfel de componente amenințând, pe termen lung, întreaga industrie auto.
Discuțiile de la Bruxelles vor coincide cu o întâlnire între președintele american Donald Trump și președintele chinez Xi Jinping în Coreea de Sud, menită să detensioneze relațiile comerciale bilaterale. Secretarul Trezoreriei SUA, Scott Bessent, a declarat că statul chinez va amâna cu un an impunerea unui nou regim de acordare a licențelor pentru minerale. Ca și industria auto europeană, cea americană este dependentă de materii prime și componente din China.
Oficialii europeni de la Bruxelles au discutat despre opțiuni pentru evitarea crizei de materiale și componente pentru industria auto cu reprezentați ai statelor europene, însă soluțiile sunt greu identificat în prezent. Oficialii europeni au recunoscut și că nu există soluții rapide, întrucât relațiile cu China continuă să se deterioreze. În plus, turbulențele survin în contextul în care industria europeană se străduiește să-și sporească competitivitatea.
UE lucrează la un plan de urgență care include stimularea producției de minerale pe teritoriul său, diversificarea rețelei de furnizori și reutilizarea unor materiale. Comisia dorește să înființeze chiar și un centru comun de achiziții și stocare de materiale și componente indispensabile pentru industriile strategice.
Conform Bloomberg, oficialii europeni și chinezi discută deja despre permiterea exporturilor temporare de cipuri Nexperia pentru a menține fluxul de aprovizionare în timp ce se negociază o soluție pe termen lung. O astfel de măsură este considerată de industria auto ca fiind cea mai plauzibilă modalitate de a evita întreruperile generalizate ale producției.
„Luăm foarte în serios situația cu care se confruntă companiile și suntem în contact cu cei afectați. Privim cu îngrijorare potențialele dificultăți ale lanțului de aprovizionare și colaborăm cu China pentru a promova interesele economiei germane”, a declarat luni Luisa-Maria Spoo, purtătoarea de cuvânt a ministerului german al economiei, în cadrul unei conferințe de presă periodice a guvernului la Berlin. Ea a adăugat că administrația cancelarului Friedrich Merz este în contact cu UE.
În timp ce Comisia caută o soluție prin negocieri cu China, executivul UE a pregătit și opțiuni comerciale pentru a riposta la restricțiile impuse de China, în încercarea de a avea noi pârghii în cadrul negocierilor.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat în weekend că toate opțiunile sunt pe masă, după ce săptămâna trecută, președintele francez Emmanuel Macron a cerut utilizarea instrumentului anticoerciție, cel mai puternic instrument comercial al UE, în disputa cu China.







