Louis Schweitzer, unul dintre artizanii Dacia „by Renault”, a decedat la vârsta de 83 de ani
Fostul CEO al Renault, Louis Schweitzer, arhitect al contractului de preluare a Automobile Dacia și al alianței grupului francez cu Nissan, a încetat din viață la vârsta de 83 de ani.
Oficialii grupului francez Renault, din care face parte și Dacia, au anunțat astăzi decesul lui Louis Schweitzer, președinte și director general al grupului între 1992 și 2005 și, în ultimii ani, președinte onorific.
„În numele grupului Renault aș dori să aduc un omagiu lui Louis Schweitzer, un lider vizionar și curajos, al cărui angajament și standarde înalte au contribuit la modernizarea și internaționalizarea grupului, prin lansări emblematice precum Twingo și Megane, achiziția Dacia și crearea alianței strategice Renault – Nissan. El a promovat, de asemenea, o viziune umanistă asupra afacerilor, combinând performanța economică cu responsabilitatea socială. Transmitem sincere condoleanțe familiei și celor dragi„ a declarat Jean-Dominique Senard, actual președinte al consiliului de administrație al grupului Renault.
De asemenea, François Provost, CEO al grupului francez, a declarat că a aflat „cu profundă tristețe de trecerea în neființă a lui Louis Schweitzer, cel care a condus compania noastră cu viziune și determinare. Sub conducerea sa grupul Renault a suferit transformări majore. Evoluția companiei poartă amprenta viziunii strategice pe care el a insuflat-o. În numele tuturor angajaților noștri, aș dori să aduc un omagiu memoriei unui om excepțional și să transmit sincere condoleanțe familiei și celor dragi”.
Născut la Geneva, Schweitzer s-a alăturat Renault în 1986, după o carieră în administrația publică franceză, mai întâi ca director financiar, apoi ca director general adjunct. El a fost președinte și director general al Renault între 1992 și 2005.
Sub conducerea lui Schweitzer, grupul francez a decis să participa la privatizarea companiei românești Automobile Dacia, semnând contractul cu guvernul român în 1999. Bun prieten cu Constantin Stroe, fost director al Automobile Dacia, și el decedat în urmă cu zece ani, în decembrie 2016, Louis Schweitzer a avut un rol major în transformarea mărcii Dacia în succesul de astăzi.
„Pe parcursul a două călătorii în Rusia am vizitat reprezentanțe ale unor mărci occidentale și un centru de distribuție care a vândut anual câteva mii de mașini Lada, bine echipate, la un preț de 6.000 de dolari. Aceste modele erau învechite din punct de vedere tehnic, dar satisfăceau cererea locală. La întoarcerea din aceste călătorii s-a născut proiectul pentru mașina de 5.000 de dolari, care urma să fie un vehicul de dimensiuni medii, conceput pentru folosirea de către familii”, explica Schweitzer modul în care a ajuns, mai întâi pe planșetele designerilor și în testele inginerilor de la Technocentre, și, mai apoi, pe șosele, Logan, primul model Dacia „by Renault”.
Contractul semnat pe 2 Iulie 1999 de statul român și grupul Renault prevedea industrializarea sub marca Dacia, la orizontul anului 2004, a unui vehicul de aproximativ 6.000 de dolari (viitorul Logan), destinat piețelor emergente. Tot atunci, Renault cumpăra 51% dintre acțiunile Dacia pentru 50 de milioane de dolari și se angaja să facă investiții de 219 milioane de dolari până în 2003.
Obiectivul de a produce o mașină la prețul de 6 000 de dolari a implicat o restructurare profundă a platformei industriale de la Mioveni. Mai multe șantiere s-au derulat în paralel pentru modernizarea instalațiilor industriale și introducerea sistemului de producție Renault. Și angajații au trecut printr-un amplu proces de pregătire.
Chiar dacă ținta era Logan, primul vehicul Dacia cu tehnologie modernă sub capotă a fost SupeRNova, model care, în 2000, avea motor și cutie de viteze ale grupului francez. SupeRNova s-a impus rapid pe piața din România, în total fiind produse, până în 2003, peste 60 000 de unități. În 2002 gama de vehicule utilitare Dacia este echipată cu motorul diesel F8Q de origine Renault, iar în 2003 apare Solenza, model care a înlocuit SupeRNova.
Modelul care a relansat marca Dacia sub conducerea Renault a fost prezentat presei internaționale pe 2 iunie 2004. Primele livrări Logan u avut loc în România pe 9 septembrie 2004. Obiectivele de vânzări au fost depășite încă din primul an și, tocmai de aceea, Renault, sub conducerea lui Louis Schweitzer, a luat decizia de a vinde modelul și în Europa Occidentală.
Așa a luat naștere noua eră din istoria Dacia, cea de brand al grupului Renault, iar întregul proces de reorientare a mărcii către piețele internaționale – după situația dificilă în care se afla înainte de 1999 – a fost gestionat de Louis Schweitzer, alături de Constantin Stroe.
Citește și:








