Horse mizează pe nevoia producătorilor auto de motoare cu ardere internă pe măsură ce aceștia investesc în sisteme electrice
Horse, companie fondată de francezii de la Renault și chinezii de la Geely, dar care are în acționariat și Aramco, are ca principală țintă vânzarea de motoare cu ardere internă către producătorii de vehicule care, investind în tehnologia electrică, au nevoie de furnizori de propulsoare clasice în perioada tranziției către mașinile cu emisii zero.
Cu o divizie importantă în România, compania Horse Powetrain își propune să devină cel mai mare producător de motoare cu ardere internă din lume până în 2035, mizând pe faptul că producătorii auto tradiționali care trec la vehicule electrice vor avea în continuare nevoie de furnizori care să le producă motoare clasice în perioada de tranziție. De altfel, aceasta este chiar logica din spatele formării acestui joint-venture în care Renault și Geely dețin fiecare câte 45% dintre acțiuni, iar marele grup petrolier Aramco restul de 10%. Totodată, compania vizează și dezvoltarea de sisteme de propulsie alimentate cu combustibili alternativi.
Într-o perioadă în care toată lumea vorbește despre viitorul electric al mașinilor, ideea de a crea o companie care produce motoare cu ardere internă părea, inițial, cel puțin hazardată. Totuși, pe măsură ce tranziția către mașinile cu motoare electrice pierde din având, înregistrând creșteri marginale, iar unele guverne abandonează țintele ambițioase de depoluare a transportului rutier, logica din spatele companiei Horse pare tot mai bine ancorată în realitățile prezentului.
Deși unii precum Ginny Buckley, CEO al portalului de comerț și consultanță în domeniul vehiculelor electrice Electrifying.com, consideră că „a miza acum pe tehnologia motoarelor tradiționale este ca și cum Kodak ar susține filmul în era digitală. S-ar putea să funcționeze o vreme, dar timpul trece”, alții văd lucrurile diferit.
„Motorul cu ardere internă nu a murit”, este de părere Pierre Loret, analist în domeniul sistemelor de propulsie auto la S&P Global. Iar șeful Horse Powertrain, Matias Giannini, este mai mult decât fericit să audă astfel de opinii care converg cu ideea lansării companiei sale. Mai mult chiar, el dezvăluie „secretul” din spatele traiectoriei ascendente a Horse.
„Producătorii de automobile nu pot face totul. Trebuie să îi ajutăm”, a declarat CEO-ul Horse Powertrain pentru Reuters, arătând că ținta din prezent a companiei sale este aceea de a vinde motoare cu ardere internă și sisteme hibride de propulsie în perioada în care producătorii de mașini își concentrează resursele către dezvoltarea de vehicule cu motoare electrice. Cum tranziția către transportul „verde” pare că se va întinde mult după 2035, Horse are șansa de a produce în această perioadă pentru constructorii de mașini sistemele de propulsie de care aceștia au nevoie, dar în care nu mai sunt dispuși să investească.
E drept că tot mai mulți analiști sunt de părere că, deși a încetinit vizibil, tranziția către vehiculele electrice va atinge la un moment dat un punct de cotitură care va declanșa o schimbare foarte rapidă. Doar că nimeni nu poate estima în prezent când va fi acel moment.
„Să lăsăm producătorii auto să se concentreze pe tranziția către vehiculele electrice… în timp ce noi îi sprijinim cu motoare și transmisii hibride extrem de eficiente”, notează Giannini adăugând și că estimările companiei sale arată că doar 50% dintre mașinile noi vor fi electrice în 2040. Chiar și atunci zeci de milioane de vehicule hibride noi vor avea în continuare nevoie de motoare clasice, iar de componentele acestora chiar mai mult timp.
Deși nu este cunoscută cu exactitate valoarea vânzărilor cumulate ale uzinelor de motoare și transmisii ale Renault și Geely care cum fac parte din Horse, o estimare Reuters arată că unitățile separate au înregistrat vânzări combinate de 8,3 miliarde de euro în 2023. În plus, Matias Giannini spune că Horse este în prezent al treilea producător mondial de motoare, cu 17 fabrici gestionate anterior de Renault, Geely Holding și Volvo (divizie a Geely), dintre care opt în China.
Compania cu o prezență importantă și în România, unde a preluat o parte dintre activitățile de producție de componente ale grupului Renault, produce în prezent, anual, peste opt milioane de motoare și transmisii pentru mai mult de 15 producători auto printre care Renault, Dacia, Volvo, Nissan, Mitsubishi și Mercedes-Benz.
În acest context, Horse se poate baza pe experiența europeană și pe amploarea industriei și pieței chineze pentru a reduce costurile producătorilor auto care nu își permit să investească simultan atât în dezvoltarea tehnologiei electrice, cât și în sisteme hibride de propulsie. De exemplu, grupul Renault se așteaptă să economisească două miliarde de euro în zona de dezvoltare a motoarelor până în 2030 prin externalizarea către Horse, iar Giannini este mai mult decât bucuros să promoveze aceste valori în fața unor potențiali noi clienți ai Horse Powertrain. Unde mai pui că strategia de vânzări a companiei vizează mai mult decât industria auto, țintind, mai nou producători de nave de agrement și chiar de echipamente industriale.
Phil Dunne, director general al companiei de consultanță Grant Thornton Stax, consideră că Horse nu ar funcționa pentru producătorii de automobile precum Ferrari, care au nevoie de propriile motoare specializate pentru a își dota mașinile sport de lux, „dar pentru producătorii «mainstream», este soluția ideală”.
Iar ideile de dezvoltare a gamei de produse a Horse nu se opresc la motoare clasice, transmisii și sisteme hibride de propulsie. La expoziția auto care a avut loc la Munchen în septembrie, compania a prezentat un motor cu ardere internă de dimensiunea unei valize destinat transformării rapide a unui proiect industrial de mașină electrică într-unul cu tehnologie EREV (vehicule electrice cu autonomie extinsă). Acest mic motor furnizează energia necesară pentru a încărca bateriile mașinii electrice și a îi majora substanțial autonomia salvând un proiect care, eventual, din cauza ritmului lent de creștere a pieței mașinilor electrice se poate dovedi neviabil la momentul lansării pe piață.
Sam Fiorani, vicepreședinte al firmei de cercetare AutoForecast Solutions, a declarat că există aproximativ 30 de modele EREV de vânzare în China, iar acest număr se așteaptă să crească la aproximativ 45 până în 2030. El estimează, de asemenea, că vreo 12 modele ale unor mărci americane, cu aceeași tehnologie vor ajunge pe piață până în 2030 și vor fi comercializate în circa 200.000 de exemplare. „De la practic zero în prezent”, notează Fiorani.
Citește și: