Share

Dacia Hipster, un concept care amintește de Lăstunul comunist, prezentat în premieră mondială la Paris

Dacia a dezvăluit un nou concept, pe cât de mic, pe atât de interesant, al unui vehicul al viitorului. Dacia Hipster „întruchipează viziunea Dacia de a face mobilitatea electrică accesibilă cât mai multor oameni”.

Deși, dacă ai lua în calcul doar numele și dimensiunile, ai putea crede că suntem în 1 aprilie, realitatea este că ne aflăm la începutul lui octombrie, iar Dacia tocmai a prezentat în premieră mondială, conceptul Hipster. Nu, nu e nici păcăleală și nici glumă. În cadrul unui eveniment desfășurat la Paris la finalul lunii septembrie, la care a luat parte și LifeNews.ro – dar ale cărui detalii s-au aflat sub embargo până astăzi – marca românească, parte a grupului Renault, a dezvăluit un concept care poartă oficial numele Hipster și care, prin dimensiunile sale, aduce aminte de o ciudățenie care a uimit românii în 1989.

Probabil sunt destul de puțini cei care își amintesc că, în vremuri apuse, Dacia a avut în gamă un model numit Lăstun sau 500. Modelul asamblat la Timișoara are o istorie aparte, cât se poate de interesantă și edificatoare pentru modul în care funcționa industria românească în anii `80, la apusul epocii comuniste. Trecând peste istoria tumultoasă a dezvoltării, producției, comercializării și dispariției modelului Dacia Lăstun, în contextul noii premiere mondiale a conceptului Hipster merită menționat că, în timp ce majoritatea celor interesați se așteptau ca oficialii mărcii românești să prezinte un urmaș al modelului electric Spring, conceptul prezentat la Paris se apropie mai degrabă – prin dimensiuni, formă și spațiu interior – de defunctul Lăstun decât de singurul model electric al brandului.

Chiar dacă nu este susținută de oficialii mărcii, justificarea afirmației de mai sus, este simplă. Conceptul Hipster are o lungime de 3 metri, în timp ce Spring are 3,70 m, iar Lăstun avea 2,95 m. Vehiculul are o lățime de 1,55 m, mai mică decât cea a lui Spring cu 21 cm și mai mare decât cea a Lăstunului cu doar 14 cm. În cazul înălțimii Hipster are 1,52 m, adică exact cât Spring și cu 17 cm mai puțin decât Lăstun. Apropierea de Lăstun nu se rezumă la aceste detalii. Așa cum partidul unic își dorea să împace necesitatea deținerii unui mijloc de transport de către fiecare familie de oameni ai muncii, cu prețul accesibil, consumul redus de carburant și întreținerea cât mai puțin costisitoare, cei de la Dacia țintesc aceleași idealuri, însă din cu totul alte motive.

Într-o perioadă în care se vorbește tot mai des în Europa despre competitivitate, necesitatea impunerii transportului nepoluant și descongestionarea traficului din marile aglomerări urbane, Dacia a urmat rapid și întocmai drumul arătat în ultimii ani Comisiei Europene de fostul CEO al grupului Renault, Luca de Meo. Încă din 2023 acesta menționa necesitatea ca europenii să se unească și, dacă tot nu au fost în stare să-și mențină avantajul tehnologic în fața chinezilor, măcar să copieze rețetele câștigătoare ale altora – japonezii!

„Luați exemplu de la japonezi și de la «kei cars». Acesta este exemplul perfect al lucrurilor pe care ar trebui să le putem face și noi în Europa”, nota în decembrie 2023 Luca de Meo, care pe atunci deținea și funcția de președinte al ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile), într-un mesaj transmis industriei auto și politicienilor de la Bruxelles. Ideea a revenit de mai multe ori în ultimele luni și a fost îmbrățișată și de alți șefi din industria auto. Unul dintre aceștia, John Elkann, CEO-ul grupului Stellantis, menționa la începutul lunii iunie a acestui an că Europa trebuie să dezvolte vehicule mai mici și mai ieftine, în stilul așa-numitelor „kei cars” din Japonia.

În acest context, prezentarea unui vehicul cu dimensiuni atât de reduse nu mai pare atât de trăsnită, așa-i? Mai ales dacă la nivelul Comisiei Europene se ia decizia ca astfel de mașini să fie avantajate prin subvenții, taxe și impozite reduse, și chiar locuri de parcare gratuite în zonele centrale ale orașelor, acolo unde mașinile mai mari fie nu au deloc acces, fie plătesc taxe majore așa cum fac japonezii cu amintitele „kei cars”.

Dacia Hipster, un vehicul pentru ziua de mâine

„Acesta este cel mai reprezentativ proiect Dacia la care am lucrat vreodată. Are același impact social ca Logan acum 20 de ani. Și implică inventarea a ceva ce nu exista până astăzi”, consideră Romain Gauvin, șef al departamentelor de Advanced Design și Exterior Design la Dacia.

De ce e „cel mai reprezentativ”? Pentru că, la fel ca Logan în 2004, țintește intrarea pe piață ca mijloc de transport dotat doar cu echipamentele strict necesare și cu un preț imbatabil pentru piața europeană. Care va fi acest preț rămâne de văzut pentru că, deocamdată, Dacia Hipster rămâne doar un concept a cărui apariție pe piață depinde de un cumul complex de factori, nu toți controlați de producător.

„De la începutul secolului XXI, piața auto a evoluat – în special sub impactul reglementărilor și electrificării – către mașini din ce în ce mai mari, mai grele, mai sofisticate… și, prin urmare, din ce în ce mai scumpe. În acest context care promovează către «mai mult și mai mult», Dacia și-a urmărit cu determinare și succes obiectivul timp de două decenii: să permită cât mai multor oameni accesul la mobilitate esențială. (…) Aceasta este provocarea pe care și-a asumat-o Dacia: reinventarea mașinii poporului”, notează cei de la Dacia în prezentarea conceptului Hipster.

La ținta de a produce și comercializa un vehicul cu un preț cât mai redus se adaugă, în viziunea Dacia, dezvoltarea inteligentă a acestuia prin soluții și materiale care să necesite cât mai puțină energie în procesul de fabricație. În plus, o masă mai mică înseamnă o autonomie mai mare și dovada că Hipster va putea parcurge o distanță apreciabilă chiar și cu o baterie mai mică decât cea a lui Spring este dată de faptul că acest concept este mai ușor cu 20% decât singurul model electric al mărcii românești aflat în acest moment pe piață.

Deși nu au oferit încă detalii despre baza tehnică ascunsă sub caroseria conceptului Dacia Hipster, oficialii mărcii au demonstrat că vehiculul funcționează, permite deplasarea având patru persoane – e drept, cu o înălțime medie – la bord și chiar poate transporta obiecte voluminoase atunci când îi este pliată bancheta din spate.

Dacia Hipster Concept a fost dezvoltat pentru viața de zi cu zi, oferind „o autonomie suficientă” pentru deplasările zilnice, cu două reîncărcări pe săptămână, zic oficialii francezi fără a prezenta valori exacte, dar notând că, de exemplu, în Franța, 94% dintre șoferi parcurg mai puțin de 40 km pe zi.

Odată cu Spring, Dacia este primul producător european care a făcut mobilitatea electrică accesibilă. Cu Dacia Hipster Concept, marca românească dorește să meargă și mai departe, vizând un public larg care, în prezent, nu găsește nimic potrivit bugetului său. Asta pentru că prețul mediu al vehiculelor noi în Europa a crescut cu 77% între 2010 și 2024, depășind cu mult puterea de cumpărare a multor potențiali clienți

Dacia Hipster Concept se remarcă prin designul său foarte simplu și robust – un bloc așezat ferm pe patru roți la cele patru colțuri. Nu există console în față sau în spate. Această simplitate se reflectă în designul ascet al părții frontale care încorporează faruri elegante menite să asigure un aspect serios, dar prietenos. În partea din spate, prioritatea a fost acordată funcționalității – hayonul acoperă întreaga lățime a mașinii și se deschide în două părți pentru a oferi un acces practic la portbagaj.

Citește și:
– Revoluție la Dacia. Schimbări ample în echiparea Sandero, Logan și Jogger
– Dacia Spring, facelift amplu care include baterie LFP și motoare de 70 CP și 100 CP

Fideli experienței lor în materie de „design to cost”, cei de la Dacia au găsit o soluție inovatoare și pentru stopuri. Poziționate în spatele lunetei, acestea nu necesită un panou de sticlă propriu. În conformitate cu această abordare, Dacia Hipster Concept este proiectat cu o singură culoare a caroseriei și doar trei părți vopsite: zona frontală a mașinii și elementele laterale ale ușilor. Totodată, mânerul exterior al ușii a fost înlocuit cu o curea, mai ușoară și mult mai ieftină decât un sistem de deschidere convențional.

Interiorul urmează îndeaproape formele cubice ale caroseriei – cu geamuri laterale, parbriz și lunetă verticale – pentru a profita la maximum de spațiul disponibil. Secțiunea frontală vitrată a plafonului oferă lumină, contribuind la senzația de spațiu., iar geamurile laterale glisează în lateral în loc să coboare în interiorul ușilor pentru a reduce costurile și greutatea. Datorită banchetei spate rabatabile, capacitatea portbagajului poate varia de la 70 de litri cu patru pasageri la 500 de litri cu doi pasageri. Deși poate părea o utopie, grație formei sale, Dacia Hipster permite chiar transportul unei mașini de spălat cu dimensiuni normale atunci când bancheta din spate este rabatată.

Conectivitatea și tehnologia digitală sunt caracteristici esențiale care contribuie la simplificarea și eficientizarea utilizării zilnice a vehiculului. Tocmai de aceea, inginerii Dacia au dotat vehiculul cu o stație de andocare pentru smartphone, care rămâne fidelă filosofiei „Bring Your Own Device” a Dacia. Astfel, telefonul inteligent asigură informațiile necesare și poate chiar deveni o cheie digitală pentru deblocarea și pornirea mașinii. Odată ce șoferul este așezat, stația de andocare funcționează ca un ecran multimedia pentru afișarea aplicației de navigație preferate. De asemenea, servește ca sistem audio al vehiculului dacă este conectată la un difuzor portabil cu Bluetooth.

Tocmai pentru că multe dintre detaliile de mai sus le pot părea unora extrem de ascete și deloc compatibile cu dotările unui vehicul de ultimă generație, trebuie menționat că Dacia Hipster este, deocamdată, un concept, adică o bază de plecare pentru eventuale mașini ale viitorului.

Pe lângă conceptul Hipster, Dacia a prezentat la Paris , în cadrul unui eveniment major care a vizat dezvăluirea de modificări pentru toate modelele din gamă, și un facelift amplu al actualului model electric Spring, unul ceva mai puțin complex pentru Sandero, Sandero Stepway, Logan și Jogger, precum și noile variante de motorizare Hybrid 150 4×4 și Hybrid-G 4×4, ambele cu cutie automată, pentru Duster și Bigster. Găsiți detalii despre fiecare pe LifeNews.ro.

Citește și:

Leave a Comment