Share

Comisia Europeană pregătește un nou răspuns la avalanșa de mașini din China. De la condiționarea investițiilor chineze la mașini de tipul Dacia Hipster

În ciuda taxelor impuse mașinilor electrice din China producătorii auto europeni fac cu greu față avalanșei de vehicule chinezești. În acest context, Comisia Europeană pregătește noi măsuri pentru a susține industria auto de pe continent.

Conștienți că măsuri menite să apere Europa de avalanșa de mașini „made in China” nu au făcut decât să oblige companiile asiatice să se adapteze, efectele fiind minime, oficialii Comisiei Europene par gata să anunțe un nou val de decizii prin care să ajute producătorii auto europeni să țin pasul cu concurenții.

Uniunea Europeană trebuie să-și apere industria auto de concurența chineză, inclusiv prin reevaluarea obiectivului său de emisii zero pentru mașinile și camionetele noi până în 2035, a declarat într-un interviu vicepreședintele Comisiei Europene, responsabil cu strategia industrială, Stephane Sejourne. Conform acestuia, UE ar trebui, de asemenea, să ia în considerare diversificarea exporturilor sale și să stabilească noi reguli pentru a proteja producția în Europa.

„Trebuie să fim mai puțin naivi și să ne întoarcem la standardele tuturor marilor economii mondiale. Suntem singurul continent care nu are o gândire strategică în materie de politică industrială”, a declarat fostul ministru francez de externe pentru cotidianul italian La Stampa. El a avertizat că „dacă nu intervenim, în zece ani numărul de autovehicule produse și vândute în Europa va scădea de la 13 milioane la nouă milioane”.

„Trebuie să dăm dovadă de flexibilitate în ceea ce privește obiectivul de a renunța complet la mașinile cu motor cu ardere internă până în 2035”, a afirmat Sejourne.

Declarațiile sale vin în contextul în care, până la finalul anului, este așteptată o revizuire a obiectivului de oprire a comercializării de mașini cu motoare cu ardere internă în Europa.

La începutul săptămânii trecute, oficialul declarase și că executivul european intenționează să anunțe crearea unei noi categorii de mașini electrice mici și accesibile pentru a contracara concurența chineză și a revigora piața internă, ca parte a unei strategii mai ample care va fi prezentată pe 10 decembrie 2025.

Această din urmă măsură explică motivele pentru care grupul Renault, prin marca sa Dacia, a decis să prezinte în această toamnă conceptul Hipster, un vehicul electric cu o lungime de numai trei metri. De altfel, unul dintre cei care au susținut ideea de a crea acest nou segment de mașini electrice, mici și accesibile, este chiar Luca de Meo, fostul CEO al grupului francez. „Luați exemplu de la japonezi și de la «kei cars». Acesta este exemplul perfect al lucrurilor pe care ar trebui să le putem face și noi în Europa”, îndemna acesta în decembrie 2023.

Și actualul CEO al grupului Renault, Francois Provost, este un susținător al ideii de a fi creată această nouă clasă de mașini. Săptămâna trecută el a explicat și ce ar putea însemna această nouă clasă de mașini în viziunea sa, precum și cum ar putea fi acestea vândute la prețuri reduse. Conform lui Provost, vehiculele de mici dimensiuni care ar putea intra în segmentul favorizat de Comisia Europeană ar trebuie să aibă o lungime mai mică de 4,1 m, să elibereze în atmosferă mai puțin de 15 tone de CO2 pe întreaga durată de viață și să fie construite folosind „conținut local”, inclusiv baterii.

Citește și:
– Peste 10 mărci auto din China au sosit oficial, în ultimele luni, pe piața din România
– România, încă sub media europeană în privința cotei de piață a mărcilor auto chinezești

Dacă opinia lui Provost este corectă – trebuie avut în vedere faptul că mai mulți producători auto europeni au fost consultați deja de Comisia Europeană în acest sens – printre mașinile eligibile s-ar putea afla inclusiv Dacia Spring, Renault 4, Renault 5 și, mai ales, noul Renault Twingo care va ajunge pe piață la începutul anului viitor.

„Obiectivul este de a reduce prețul” acestor mașini, a spus Provost, nu de a crea mașini noi pentru această categorie. Acest lucru se datorează faptului că, în conformitate cu aceste criterii, se vizează deja „nucleul pieței europene” din segmentele A și B.

Din declarațiile lui Francois Provost lipsește însă un detaliu esențial: modul în care producătorii mașinilor din nou categorie vor fi ajutați de Comisia Europeană să reducă prețurile pentru acestea. Totuși, printre rânduri, oficialul a lăsat să se înțeleagă că, pentru acest tip de mașini, oficialii de la Bruxelles ar putea opri sau, măcar, amâna necesitatea integrării unor noi măsuri de siguranță, dincolo de cele deja existente.

Conform CEO-ului Renault Group, dacă legiuitorii vor suspenda necesitatea integrării de noi măsuri de siguranță și depoluare pentru o perioadă de 10 – 15 ani „ne putem aloca inginerii îmbunătățirii mașinilor actuale și reducerii costurilor, (n.n. – ceea ce ar duce la) un preț mai mic pentru client. (…) Nu cer eliminarea reglementărilor. Cer doar să avem 10 sau 15 ani fără noi reglementări. Pentru că astăzi, Europa are în plan 107 noi reglementări în domeniul auto până în 2030”.

Revenind de măsurile deja enunțate ca fiind potențiale părți ale noului pachet de măsuri de susținere a industriei auto europene al Comisiei Europene – renunțarea sau amânarea interzicerii comercializării de mașini cu motoare cu ardere internă în 2035 și crearea unei noi clase de mașini, avantajate în privințe încă neclare de Comisia Europeană – la Bruxelles se discută, aparent, și noi reglementări care să impună anumite condiții investitorilor chinezi care construiesc sau cumpără uzine în Europa.

„În prezent, există producători care asamblează mașini chinezești în Europa cu componente și personal chinezesc: acest lucru se întâmplă în Spania și în Ungaria. Este inacceptabil”, a declarat Stephane Sejourne.

Întrebat dacă Europa ar trebui să adopte măsuri protecționiste, Sejourne a răspuns că „este necesar să se introducă condiții pentru investițiile străine în Europa”, adăugând că taxele ar crea tensiuni comerciale și ar afecta producția.

Oficialul a menționat și că, pentru a reduce dependența de China în ceea ce privește mineralele rare, Europa ar trebui să ia în considerare noi furnizori – precum Brazilia, Canada și țările din Africa –, să introducă restricții privind utilizarea acestora, să recicleze mai mult și să investească în potențiale situri locale de extracție.

Citește și:

Leave a Comment