Share

Comisia Europeană are în plan interzicerea vânzărilor de mașini convenționale din 2035

Comisia Europeană pregătește un document care impune constructorilor auto care vând mașini în UE un termen de doar 14 ani pentru a trece la vehicule electrice.

Oficialii de la Bruxelles discută stabilirea unei noi ținte de interzicere a vânzărilor de mașini convenționale în Uniunea Europeană. Conform publicației Politico, schimbarea față de planul actual este uriașă, producătorii de mașini având la dispoziție doar următorii 14 ani.

Deși este o informație greu de crezut având în vedere condițiile actuale din Europa, Politico susține că a discutat cu nu mai puțin de trei oficiali de la Bruxelles pe această temă.

Noile reguli pentru reducerea emisiilor de CO2 ar fi parte a revizuirii standardelor prezente în Green Deal care prevedeau atingerea emisiilor zero abia în 2050. Mai mult chiar, sursele Politico arată că oficialii Comisiei analizează în prezent posibilitatea de a impune o reducere a emisiilor cu 60% până în 2030, mult peste obiectivul de 37,5% menționat inițial. Apoi, în 2035, obiectivul ar putea fi de reducere cu 100%.

Dacă propunerea privind interzicerea vânzărilor de mașini convenționale din 2035 va fi inclusă în textul final al proiectului care va fi prezentat pe 14 iulie aceasta ar urma să intre ulterior în discuția statelor membre și a Parlamentului European.

Industria auto reacționează, VDA acuză

Primele informații privind noua țintă pe care și-o doresc cei de la Comisia Europeană au dus la o reacție rapidă a industriei auto europene, în special a celei germane.

„Asta nu ar însemna nu doar sfârșitul motorului cu ardere internă, ci și sfârșitul mașinilor hoibrid cu încărcare la priză”, a declarat Hildegard Müller, cea care conduce puternica asociație a constructorilor auto germani Verband der Automobilindustrie (VDA).

Într-o luare de poziție dată publicității ea a menționat și că o astfel de măsură „este opusul deschiderii către tehnologie pe care Comisia și vicepreședintele său Timmermans l-au susținut întotdeauna. Restricționarea tehnologiilor la o singură opțiune într-o perioadă atât de scurtă este discutabilă și, în plus, nu ia în considerare în niciun fel interesele consumatorilor”.

„Electrificarea este o sarcină uriașă la care sunt angajați producătorii și furnizorii. Industria auto este deja la viteză maximă pe calea către o mobilitate neutră din punct de vedere climatic. Numai în Germania companiile vor investi aproximativ 150 de miliarde de euro în această transformare până în 2025.

UE trebuie să creeze acum condițiile-cadru pentru ca această transformare să aibă succes. Din acest motiv, este importantă și o evaluare a impactului – care, din păcate, nu a fost încă efectuată – care ia în considerare efectele economice și sociale. Efectele asupra locurilor de muncă, în special în zona furnizorilor, vor fi considerabile. În numele VDA, Institutul Ifo a calculat că aproximativ 215.000 de locuri de muncă ar putea fi afectate până în 2030, chiar și cu obiectivele anterioare ale UE.

Pentru a atinge obiectivele Comisiei de interzicerea vânzărilor de mașini convenționalesunt necesare stații de încărcare în toate regiunile Europei. Acest lucru nu se întâmplă. Comisia nu dorește să livreze exact această parte a Green Deal. Cerem CE să se asigure că dezvoltarea infrastructurii de încărcare este luată în cele din urmă în serios de toate statele membre”, declară cu vădit reproș șefa VDA.

VDA și ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile) au atras atenția de mai multe ori Comisiei Europene cu privire la graba cu care sunt luate unele măsuri și sunt impuse noi limite fără a lua în calcul situația actuală a industriei și infrastructurii.

„Dacă aveți în plan să cumpărați o mașină nouă în 2036 nu va fi o alegere. Mașina va avea un motor electric, indiferent dacă se potrivește sau nu nevoii clientului, este accesibilă sau nu, sau dacă există energie verde și infrastructura neceasă pentru a o încărca”, a declarat și Sigrid de Vries, cea care îndeplinește funcția de secretar general al CLEPA (Asociația Europeană a Furnizorilor Auto).

Un alt manager auto citat de Politico notează că „ar putea fi prea mult, prea repede. Deoarece nu vedem o creștere corespunzătoare a infrastructurii de încărcare (n.n. – pentru mașini electrice)”.

Decizia privind interzicerea vânzărilor de mașini convenționale cerută de unele state UE

Deși informațiile „pe surse” cu privire la noile ținte de depoluare au început să circule, iar cei din industria auto reacționează unul după celălalt, Maroš Šefčovič vicepreședinte al Comisiei Europene susține că oficialii CE încă discută cifrele finale. El a adăugat că vânzările de mașini electrice cresc rapid, așa că „ceva care pare super ambițios pentru 2025, 2030 și dincolo ar putea să nu fie atât de ambițios odată ce vom vedea ce se întâmplă pe piață”.

Presiunea la care este supusă Comisia pentru a impune interzicerea vânzărilor de mașini convenționale este enormă și, în unele cazuri, vine chiar de la state memebre.

În timpul summitului G7 de weekend-ul trecut gazdele britanice au presat liderii să stabilească o dată pentru a pune capăt producției de mașini alimentate cu benzină și motorină între 2030 și 2040. Alte state europene și-au anunțat deja intenția de a interzice vânzările de mașini cu sisteme convenționale de propulsie în același interval.

Frans Timmermans anunța o nouă o revizuire a Green Deal abia în 2022

La începutul lunii iunie a acestui an, Frans Timmermans, vicepreședinte al Comisiei Europene responsabil de Green Deal menționa că o propunere de retragere de pe piaţă a vehiculelor poluante va fi făcută de CE la finalul anului viitor.

„Dorim să lucrăm la o revizuire a directivei privind durata de viaţă a vehiculelor. Vom face o propunere către sfârșitul anului care vine”, a declarat Timmermans în timpul unui consiliu al miniştrilor mediului desfăşurat la Luxemburg.

El a transmis acest mesaj în urma preocupărilor exprimate de mai multe state ale UE asupra exportului de vehicule poluante dinspre unele state membre către alte state de asemenea membre ale UE, dar şi către altele din afara blocului comunitar.

„Dacă dorim să ne asigurăm că nu exportăm vehicule poluante în afara UE, trebuie mai întâi să garantăm că ele nu se deplasează în interiorul UE”, a indicat vicepreşedintele Comisiei Europene.

Totuşi, el a semnalat că mai întâi că, în special în cazul camioanelor, vor trebui actualizate normele privind punctele de încărcare pentru vehiculele electrice şi cu hidrogen. „Este ceea ce ne cere industria auto şi este un lucru corect”, a menţionat Timmermans notând și că „fie că sunt autoturisme, furgonete sau camioane, când retragi vehiculele poluante ele vor fi înlocuite, pas cu pas, de vehicule cu emisii zero. Trebuie să fie o abordare pas cu pas, nu putem avea vehicule cu emisii zero de azi pe mâine. Dar putem avea programe de retragere de pe piaţă a vehiculelor cele mai poluante cât mai rapid posibil”.

Leave a Comment