Boeing 737 MAX zboară, din nou, cu pasageri
Compania American Airlines a efectuat ieri primul zbor comercial cu un avion Boeing 737 MAX, după o perioadă de pauză de 20 de luni. Aeronava a afost oprită de la zbor din cauza celor două accidente ce au provocat 346 de decese.
Primul zbor comercial cu Boeing 737 MAX a fost operat de American Airlines și a plecat de la Miami în jurul orei locale 10:40 AM pentru a ateriza pe aeroportul LaGuardia din New York.
American Airlines şi producătorul de avioane Boeing caută să redea opiniei publice încrederea în siguranţa aeronavei, după ce luna trecută Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei (EASA) şi Autoritatea Federală pentru Aviaţie din SUA (FAA) şi-au dat acordul preliminar pentru ca avioanele Boeing 737 MAX să poată zbura din nou.
Începând din luna martie 2019, avioanele Boeing 737 MAX au interdicţie de zbor la nivel mondial după două catastrofe aeriene care au avut loc în decurs de cinci luni şi în care este suspectată o funcţionare defectuoasă a sistemului automat de stabilizare în zbor (MCAS – Manoeuvering Characteristics Augmentation System) menit să împiedice intrarea avionului în picaj.
Acest sistem a fost conceput special pentru modelul Boeing 737 MAX pentru a preveni o anomalie aerodinamică creată de motoarele mai grele şi cu un diametru mai mare faţă de cele ale precedentelor generaţii de Boeing 737. Această anomalie poate pune avionul într-un unghi de urcare, ceea ce poate antrena apoi un picaj. Pentru a preveni acest picaj, sistemul MCAS reorientează avionul într-un unghi de coborâre pentru ca aparatul să poată recupera viteza.
Un sondaj de opinie realizat de Reuters/IPSOS arată că mai mult de jumătate din pasageri sunt prudenţi în legătură cu folosirea unui avion Boeing 737 MAX, ca urmare a două accidente care au provocat 346 de morţi.
Pe plan global, American Airlines este al treilea operator aerian care a reluat zborurile cu un avion modernizat Boeing 737 MAX, după ce luna aceasta companiile Gol Linhas Aereas Inteligentes şi Grupo Aeromexico au efectuat curse aeriene.
Revenirea în siguranţă în serviciu a modelului 737 MAX este crucială pentru Boeing, care se confruntă cu costuri de aproape 20 de miliarde de dolari din cauza blocării la sol a acestor avioane.
A crescut numărul deceselor rezultate din accidente aviatice
În ciuda faptului că zborul a rămas cel mai sigur dintre tipurile de transport, numărul oamenilor care şi-au pierdut viaţa în accidente aviatice a crescut în 2020. Și asta în pofida scăderii numărului de pasageri care au folosit transportul cu avionul pe fondul pandemiei.
Un total de 318 oameni au murit în accidente de avioane de linie în anul care se încheie, cu 25 mai mulţi comparativ cu 2019, conform cifrelor difuzate de Centrul de evaluare a datelor privind accidentele aeriene (JACDEC) din Hamburg.
Aceasta, cu toate că per total numărul de accidente fatale în care au fost implicate avioane a scăzut de la 27 în 2019 la numai nouă în 2020.
Majoritatea deceselor – 86% – au survenit în doar două din aceste nouă tragedii, doborârea avionului de pasageri ucrainean în Iran, în ianuarie, şi prăbuşirea unui avion de linie la Karachi, în mai.
În dezastrul de la Teheran din ianuarie, pentru care Iranul şi-a recunoscut în cele din urmă responsabilitatea „neintenţionată”, au murit 176 de oameni. În mai, prăbuşirea unui Airbus A320 într-o zonă rezidenţială din Karachi s-a soldat cu moartea a 97 de oameni, pasageri şi persoane de la sol.
Asociaţia internaţională a industriei aviatice IATA estimează că activităţile din sector au scăzut cu până la 70% pe ansamblul lui 2020, în unele regiuni.
JACDEC analizează accidente şi incidente grave din aviaţia civilă de circa trei decenii, având în vedere aeronave mai mari de 5,7 tone sau cu minim 19 locuri.