Share
Tanczos Barna despre taxa pe poluare: Din 2022 trebuie să avem o decizie fără echivoc şi asumată

Tanczos Barna despre taxa pe poluare: Din 2022 trebuie să avem o decizie fără echivoc şi asumată

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, continuă să testeze reacția publicului la eventuala implementare a unei taxe auto. Aseară el a declarat că în 2021 nu va exista o nouă taxă, dar de anul viitor „trebuie să avem o decizie fără echivoc şi asumată”.

În ciuda reacțiilor adverse privind implementare a unei noi taxe pe poluare și ignorând, așa cum deja a scris LifeNews.ro, soluțiile deja existente în legislație care nu presupun adăugarea unui nou bir pe spatele românilor, ministrul Tanczos Barna continuă să atragă atenția asupra eventualei adoptări a unei astfel de măsuri. Dar nu în 2021. O taxa ar putea fi adoptată totuși în 2022.

„Dacă vrem să reducem poluarea trebuie să vedem ce putem face pe trafic, pe poluare industrială, pe poluare rezidenţială şi pe arderi necontrolate, ilegale. Taxa poate să fie o soluţie, aşa cum este la nivelul Europei, dar nu este o decizie care să fie luată pe moment, acum, de mine, de cineva, de Guvern singur. De aceea am spus că e nevoie de cel puţin un an de zile pentru o dezbatere publică, cu oameni de ştiinţă, cu experţi de la Uniunea Europeană care să ne spună care au fost variantele care au mers în Europa, care au funcţionat, care au fost legale şi care au dat randament şi au dus la scăderea poluării în anumit centre. Trebuie discutat elementul de general sau local şi este nevoie de o asumare largă a acestei decizii, care trebuie să fie şi legală şi implementabilă. Este o discuţie care a început, care va continua. Anul acesta nu vom avea sigur nicio taxă în plus, dar din 2022 cred că trebuie să avem o decizie fără echivoc şi asumată”, a declarat Tanczos Barna la B1TV.

De asemenea, ministrul a susținut că „în ultima perioadă s-au înmulţit infringement-urile la adresa României, printre care şi pe tema poluării aerului. Avem un infringement care ne obligă practic să luăm măsuri şi dacă nu reuşim va trebui să plătim penalităţi la Comisia Europeană, pentru că România nu reuşeşte să-ţi ţină sub pragurile stabilite la nivel european poluarea aerului în mai multe centre urbane. Vorbim strict de centre urbane: Iaşi, Bucureşti şi aşa mai departe. România va trebui să ia o decizie care vor fi măsurile prin care va încerca să tempereze aceşti poluatori. Poluatorii pot fi traficul, este cel mai poluant factor în marile centre urbane, activităţile industriale, economice, pe locul doi, şi încălzirea rezidenţială, pe locul trei. Din păcate, în România şi în Bucureşti, avem cel puţin încă un factor de poluare: arderile ilegale”.

Taxa pe poluare: Două variante în Uniunea Europeană

Surprinzător, deși nu contestă că o mare parte din poluare provine de la încălzirea în parte arhaică a locuințelor din aglomerațiile urbane, Tanczos Barna pare convins că o taxa auto trebuie implementată doar pentru că așa se întâmplă în unele state din Europa. Și asta fără să ia în calcul că în majoritatea orașelor din UE încălzirea cu lemne sau cărbuni a dispărut de ani buni.

„Un lucru este cert: dioxidul de carbon care provine de la maşini. În Europa se plătesc diverse forme de taxă. Noi vorbim acum strict de poluarea aerului prin emisii de dioxid de carbon prin circulaţia auto, prin motorizare clasică, nu hibrid sau electrică. Taxă de poluare pe soba cu lemne nu cred că există în Europa. Pe încălzire rezidenţială nu cred că există, deşi este o discuţie cu privire la centralele de apartament în comparaţie cu centralele mult mai performante, cu capacitate mai mare, care alimentează trei patru cartiere”, susține ministrul Mediului.

Mai mult chiar, ministrul a explicat și că în Uniunea Europeană sunt două variante de taxare a vehiculelor în privința poluării. În anumite ţări se taxează mijlocul de transport auto în funcţie de tiplu motorului şi de cantitatea de dioxid de carbon, dar se taxează toate mijloacele de transport, iar în altele prin impozit local, fiind țintite doar anumite categorii de mijloace de transport care poluează prea mult.

„Deci, sunt variante, dar nu pot eu să decid singur. Trebuie să vorbim cu Asociaţia Comunelor şi Oraşelor, cu Asociaţia Municipiilor, a Judeţelor, cu Guvernul, Parlamentul, ONG-uri, cu cetăţenii reprezentaţi prin diverse organizaţii etc. Este o discuţie grea, o decizie grea, dar care trebuie luată. Putem să nu taxăm deloc, dar atunci ar trebui să venim cu soluţii alternative”, a încheiat Tanczos Barna.

Citește și:

Leave a Comment