Share

Vechimea anvelopelor, subiect sensibil în comerțul online

V-ați întrebat vreodată cât de veche este, de fapt, o anvelopă nouă, neutilizată, și de ce această informație nu apare în descrierea produsului pe site-urile de comerț online. Dacă da, bine ați venit în clubul celor care își doresc să înțeleagă cât mai bine pe ce dau banii și, mai mult, cât de sigur este produsul achiziționat.

În fiecare an românii cumpără, online sau offline, milioane de anvelope noi. Deși nu există o statistică exactă, unii comercianți estimează că piața totală ar fi de circa 6 milioane de anvelope cu un preț mediu care se situează în jurul valorii de 200 lei/bucată. Cum, în acest context, vorbim despre o piață anuală de circa 1,2 miliarde de lei, e limpede de ce numărul și interesul de a vinde al comercianților și producătorilor de anvelope este atât de mare.

Cunoscând reticența românilor de a achiziționa anvelope mai vechi majoritatea comercianților evită să menționeze în specificațiile afișate pe site-urile de comerț online celebrul DOT – un acronim care înseamnă de fapt doar Department of Transportation, o agenție americană, și care este urmat de litere și cifre care indică producătorul, țara în care a fost fabricat pneul, saptâmâna și anul producției. În schimb, atât pe site-uri cât și în magazine pe aceeași anvelopă sunt menționați indici privind eficiența consumului de carburant, aderența pe carosabil umed și nivelul de zgomot. Asta din simplul fapt că oficialii Uniunii Europene au decis ca pe etichete să existe indicii menționați, dar nu și data producției, aceasta din urmă putând fi descoperită doar pe anvelopă. Tocmai pentru că ni s-a părut aberant ca nivelul de zgomot să fie mai important decât vechimea anvelopei dacă avem în vedere că aceasta, ca orice alt produs, se poate deteriora în timp, am solicitat detalii de la specialiști.

Cât timp își păstrează calitățile o anvelopă nouă

Gelu Șandor, Customer Engineering Support la Michelin Rommânia ne-a explicat că decizia de a menționa data producției pe materialele informative „aparține vânzătorului, dar în același timp clientul poate solicita toate informațiile pe care le consideră relevante, inclusiv data de producție a anvelopei. Vânzătorul are doar obligația de a o menționa în certificatul de garanție. Este important de subliniat că o anvelopă își păstrează calitățile și performanțele pe o perioadă de 10 ani, dacă este stocata în condiții propice, așa că data de producție a anvelopei nu ar trebui să fie criteriul principal în alegerea unei anvelope”. De asemenea, oficialii Continental Anvelope ne-au confirmat că „reglementarile Uniunii Europene legate de etichetare nu consideră data de fabricație o informație necesară în momentul achiziției. (…) O anvelopă nefolosită și depozitată corespunzător cu vechime de până la cinci ani de la data fabricației poate fi vândută ca anvelopă nouă și exploatată în condiții normale”. Aici ne vedem nevoiți să notăm diferența temporală majoră dintre cele două informații care pare generată de lipsa unui standard în domeniu, adică exact ceea ce ne intrigă.

De asemenea, trebuie evidențiat faptul că atât cei de la Continental cât și cei de la Michelin au menționat depozitarea corespunzătoare drept o condiție clară pentru durata de viață menționată. Atenție, vorbim despre stocarea înainte ca anvelopele să fie montat prima dată pe vehicul, deci cea din depozitele lanțului de desfacere, de la producător, la transportator, importator, comerciant, atelier de montaj. „Continental își informează partenerii direcți și indirecți, iar aceștia informează la rândul lor orice entitate care comercializează anvelopele cu privire la normele de stocare.
În cazul în care depozitarea nu a fost corespunzătoare, acest lucru se va reflecta în comportamentul anvelopelor în timpul utilizării”, declară specialiștii Continental, în timp ce oficialii Michelin susțin că „rețeaua noastră de dealeri este periodic acreditată și auditată. Toate centrele care sunt certificate Michelin trec în fiecare an printr-un audit realizat de o campanie terță tocmai pentru a ne putea asigura că standardele impuse de ghidurile și protocoalele Michelin sunt respectate de toți dealerii noștri. Totodată, prin forța noastră de vânzări, ținem legătura și cu subdealerii, companii mai mici care comercializează și anvelope, și îi ținem la curent cu privire la condițiile necesare de depozitare a anvelopelor și nu numai. Recomandarea către clientul final este de a achiziționa anvelopele din surse sigure, unde pot primi certificat de garanție pentru anvelopele achiziționate”. Concluzionând, deși există standarde pentru depozitare și respectarea lor este verificată, producătorul nu poate garanta stocarea corectă a anvelopelor pe tot lanțul de comercializare.

Și astfel, după cum explică Gelu Șandor, „nerespectarea condițiilor de depozitare poate duce la deteriorarea anvelopei sau la scurtarea duratei de viață a acesteia, însă este greu de estimat impactul real asupra duratei de viață a anvelopei. Spre exemplu, dacă o anvelopă a fost depozitată într-un mediu chimic sau cauciucul a fost așezat pe o pardoseală unde sunt substanțe petrochimice atunci parametrii anvelopei sunt compromiși și aceasta trebuie schimbată, indiferent că vorbim de o anvelopă tocmai ieșită din fabrică sau de una care are 5 ani de la data producției”.

Anvelope din ani diferiți, aceleași performanțe

O altă problemă întâlnită des de cei care achiziționează anvelope, mai ales în cazul comerțului online, este livrarea unor produse cu ani de fabricație diferiți. Se întâmplă de multe ori ca unui client care a comandat online să-i fie aduse de curier două sau trei anuvelope produse într-un anumit an și restul dintr-un altul.

În acest caz, oficialii Continental arată că „performanțele anvelopelor sunt identice chiar dacă există o diferență de câțiva ani între ele. Acest fenomen este prezent frecvent în viața de zi cu zi atunci când utilizatorii scot din uz o anvelopă (pană, impact accidental în gropi, borduri etc.) și o înlocuiesc cu una nouă având data de fabricație diferită față de celelalte trei. Din experiența noastră, nu am întâmpinat reclamații din partea consumatorilor din acest motiv”. De asemenea, cei de la Michelin notează că „anvelopele livrează aceeași performanță clientului, indiferent că au fost produse în 2018 sau în 2020 și indiferent dacă toate patru sunt din același an sau au ani de producție diferiți. Michelin garantează calitatea produselor sale prin asigurarea standardului pentru toată perioada de producție și comercializare a acestora”.

Punând în balanță toate cele de mai sus, noi încă suntem de părere că, pe lângă informații privind dimensiunile, indicele de viteză, eficiența consumului de carburant, aderența pe carosabil umed sau nivelul de zgomot, data producției ar trebui să se regăsească în informațiile oferite cumpărătorului încă de la prezentarea anvelopei pe un site de comerț online. În ciuda faptului că, după cum ne-au asigurat specialiștii în domeniu, vechimea anvelopei nu este importantă dacă aceasta a fost corect depozitată, o informație suplimentară nu poate strica. În plus, astfel îi este lăsată clientului posibilitatea de a alege înainte de a plasa o comandă scăpând astfel de calvarul politicii și costurilor de retur dacă anvelopele sunt refuzate.

Citește și:

Leave a Comment