Share
Benzinăriile în epoca mașinilor electrice. Exemplul norvegian

Benzinăriile în epoca mașinilor electrice. Exemplul norvegian

Pe măsură ce mașinile electrice devin tot mai răspândite și tind să preia supremația pe șosele, industria petrolieră și marile lanțuri de benzinării caută noi modele de business. Iar cel mai bun „laborator” de teste pare să fi devenit orașul Bergen din Norvegia.

Faptul că Norvegia este unul dintre statele care conduc revoluția „verde” a mașinilor electrice este deja de notorietate. Mult mai puțini sunt însă cei care cunosc epicentrul acestei revoluții. Situat între cele mai lungi două fiorduri ale Norvegiei, orașul Bergen este cunoscut mai degrabă pentru istoria sa bogată, de fostă capitală a Norvegiei, și pentru media anuală de precipitații extrem de ridicată decât prin noua sa titulatură de pionier al sistemelor de transport ale viitorului. Cu toate acestea, tot mai mulți interesați află că, în prezent, în acest al doilea oraș al Norvegiei în funcție de populație, una din cinci mașini care circulă pe străzi este 100% electrică. Atenție, vorbim despre întregul parc auto, nu doar despre mașinile înmatriculate în ultimul an. Raportul de 1/5 dintre mașinile electrice și cele convenționale este cel mai avansat din întreaga lume.

Acest record în domeniul mobilității electrice nu a trecut neobservat de marile companii interesate în găsirea unor noi modele de afaceri adaptate epocii care stă să devină una a transportului electric. Mai întâi orașul a fost luat cu asalt de producătorii de mașini electrice și stații de încărcare cu energie, companii dornice să înțeleagă cât mai exact care sunt necesitățile utilizatorilor de vehicule „verzi”. Apoi, în ultimii ani, sutele de deținători de Nissan Leaf sau Tesla Model 3, au devenit „cobai” pentru marile companii care produc sau distribuie carburanți convenționali – benzină, gaz și motorină. „În ultimul an ne-au vizitat tot mai mulți oficiali ai unor companii din alte părți ale lumii. Firmele vin în Norvegia să învețe”, a declarat Christina Bu, secretar general al Norwegian Electric Vehicle Association.

„Laboratorul benzinarilor”

Majoritatea companiilor care utilizează acum Bergen ca loc de testare al comportamentului șoferilor de mașini electrice sunt multinaționale implicate în producția și comercializarea de carburanți convenționali. Asta pentru că șefii acestor firme se confruntă cu o întrebare tot mai presantă: va fi mașina electrică un capăt de drum pentru benzinăriile amplasate pe marginea șoselelor?

După ce a cumpărat cea mai mare rețea de benzinării din Norvegia în 2012, gigantul canadian al benzinăriilor Alimentation Couche-Tard a desemnat Norvegia drept „laboratorul” său în care studiază tocmai răspunsul la întrebarea de mai sus.

Cum guvernul norvegian dorește să pună capăt vânzărilor de mașini alimentate cu combustibili fosili până în 2025 și, pentru a atinge acest scop, a renunțat la impozitele mari pentru achiziția de mașini noi cu condiția ca acestea să fie electrice, este limpede că lucrurile se vor mișca chiar mai repede în Bergen și alte orașe ale Norvegiei. Ca idee, Bloomberg New Energy Finance estimează că la nivel mondial, 57% dintre mașinile vândute în 2040 vor fi electrice. Ei bine, Norvegia a trecut acest prag în martie 2019!

În acest context, Alimentation Couche-Tard a înlocuit deja multe pompe de combustibil ale benzinăriilor Circle K din Scandinavia cu încărcătoare pentru vehicule electrice. Totodată, compania a lansat un program de comercializare și instalare a prizelor pentru mașini electrice la domiciliu sau locul de muncă. Luând în calcul aceste realități, Boston Consulting Group (BCG) a dat publicității un studiu care relevă faptul că, până în 2035, aproape un sfert dintre benzinăriile din întreaga lume se vor închide dacă nu vor schimba radical modelul de business. În cel mai agresiv scenariu, studiul BCG arată un procent al ieșirii din business de 80% pentru benzinăriile neadaptate la noile realități. Christina Bu consideră astfel de studii ca hazardate, însă recunoaște că, în ultima vreme, a văzut multe planuri de deschidere a unor noi benzinării fiind oprite sau retrase de la avizare chiar de cei care le depuseseră. Tocmai pentru că „benzinarii” au înțeles cât de riscantă este o astfel de investiție într-un moment în care vânzările de mașini electrice sunt în plin avânt.

Benzinării mașini electrice Norvegia

Pentru a înțelege ce este de făcut în acest moment, dar, mai ales, în viitor, companii străine studiază atent piața norvegiană. Ba chiar, compania britanică de consultanță Insight Research a găsit cu cale să le ofere unor distribuitori de carburanți ceea ce numește un „safari de vânzare cu amănuntul” în Norvegia.

Norvegia e „din alt film”

Există totuși și mulți șefi de companii care consideră Norvegia un exemplu deloc util pentru industria petrolieră și operatorii de benzinării. John Eichberger, directorul Fuels Institute din SUA, consideră că studiul BCG este exagerat. „Vorbim despre o piață a carburanților pentru care va exista suficientă cerere cel puțin până în 2060 – 2070”, consideră acesta.

E drept că în majoritatea statelor lumii modelul norvegian este considerat foarte departe. Vehiculele electrificate reprezintă doar 2,5% din vânzările de mașini noi în America, 3,4% în Marea Britanie și circa 3,5% în România. Pe astfel de piețe mașinile mai vechi sunt înlocuite doar ocazional cu unele electrice, ba chiar ritmul de înlocuire este extrem de redus. De exemplu, conform IHS Markit, vechimea medie a parcului auto american este de 11,8 ani. Să adăugăm și că în Europa, aceeași medie este de circa 11 ani, iar în România chiar mai mare de atât.

Totuși, lideri ai mișcărilor ecologiste și comercianții de echipamente destinate mașinilor electrice sunt de părere că lucrurile vor evolua rapid și în aceste zone geografice. Erik Fairbairn, directorul executiv al Pod Point, distribuitor britanic de încărcătoare pentru vehicule electrice, estimează că 95% dintre noile mașini înmatriculate în 2030 în Marea Britanie vor fi electrice. El susține că scăderea rapidă a prețurilor bateriilor va face mașinile electrice substanțial mai ieftine decât alternativele de ardere internă, chiar și fără intervenții ale guvernelor care oferă bonificații la achiziția de mașini nepoluante. Tot în opinia lui Erik Fairbairn, vor rezista acestui val al electrificării transportului doar benzinăriile de pe autostrăzi sau din centrele comerciale. Viziunea oficialului Pod Point nu este însă împărtășită de cei implicați în afaceri cu carburant. „E prea devreme să vorbim despre așa ceva. Am discutat săptămâna trecută cu câțiva bancheri și ei spuneau că au încredere în sectorul carburanților cel puțin încă 10 sau 15 ani”, a declarat pentru Financial Times președintele UK Petrol Retailers Association, Brian Madderson.

Ideile posesorilor prevăzători de benzinării

În ciuda controverselor legate de viitorul benzinăriilor, mulți dintre deținătorii europeni de astfel de afaceri au deja planuri pentru schimbarea radicală a modelului de business. Majoritatea mizează pe faptul că benzinăriile nu sunt doar simple stații de alimentare cu combustibil, circa 60% din cifra de afaceri a sectorului provenind din vânzarea de băuturi, hrană și diferite accesorii pentru mașină. În plus, unii operatori de benzinării au făcut parteneriate cu mari retaileri pentru a le comercializa produsele sub licență sau cu magazine online pentru găzduirea așa-numitelor „delivery box”. Să nu uităm că și în România se remarcă un astfel de caz, unele stații Petrom găzduind produse Auchan sau „easybox”-uri eMag.

Benzinării mașini electrice Norvegia

La fel, cei de la Alimentation Couche-Tard au gândit deja posibilele utilizări viitoare ale benzinăriilor Circle K din Norvegia, dar și din alte zone ale Europei. „Odată cu mobilitatea electrică apar o serie întreagă de noi modele de afaceri”, consideră Hakon Stiksrud, director de e-mobilitate al Circle K. În opinia lui unele benzinării vor deveni depozite de colete, altele spălătorii auto sau chiar unități service rapide. Doar că viziunea lui Stiksrud nu este susținută de realitățile actuale din propria țară. Proprietarii de vehicule electrice trec rare ori chiar și pe la stațiile de încărcare cu energie, cu atât mai puțin pentru a ridica un colet venit prin Amazon. Conform Norwegian Electric Vehicle Association, șoferii preferă să încarce vehiculele acasă, în special peste noapte, iar pe la stațiile de încărcare trec, în medie, o dată pe lună.

Rămâne soluția transformării benzinăriilor în magazine, cafenele și unități service. Mai ales că, tot un studiu realizat în Norvegia arată că oamenii se opresc la benzinării mai degrabă pentru o scurtă odihnă decât pentru alimentare. „Norvegia poate fi un exemplu al modului în care se va transforma această afacere în tot restul lumii. Dar nu este ușor să spun când”, a conchis Hakon Stiksrud.

Citește și:

Benzinării mașini electrice

Leave a Comment