Share
Visul lui Erdogan, tot mai aproape de îndeplinire: Turcia va avea mașină națională și o producție anuală de peste 2 mil. de vehicule

Visul lui Erdogan, tot mai aproape de îndeplinire: Turcia va avea mașină națională și o producție anuală de peste 2 mil. de vehicule

Turcia tocmai a prezentat primele prototipuri ale viitoarelor sale autoturisme electrice, iar cu cele două noi uzine – TOGG și Volkswagen – țara va urca pe locul patru în clasamentul european al producătorilor auto.

Cu câteva zile în urmă, într-un eveniment de amploare, președintele Recep Tayyip Erdogan a prezentat primele două prototipuri ale viitoarelor vehicule electrice TOGG, noua marcă națională a Turciei. Cum și speranțele privind uzina Volkswagen de lângă Izmir sunt încă intacte, liderul turc ar putea marca două premiere pentru marele stat de la marginea Europei: apariția unui automobil național turcesc și intrarea în zona selectă a producătorilor mondiali cu peste două milioane de unități asamblate anual.

TOGG – mândria turcilor

Intenția lui Recep Tayyip Erdogan și a întregului guvern turc de a avea o marcă turcească de autoturisme cu care să uimească lumea nu este deloc o noutate. Încă din vara lui 2011 Nihat Ergun, ministrul de atunci al industriei, anunța că are în plan crearea unui puternic brand auto, 100% turc, care să aibă posibilitatea de a produce și vinde pe piața internă circa 200.000 de mașini, într-o primă fază. Asta ar însemna o cotă de piață de circa 20%. În prezent circa o treime dintre mașinile vândute în Turcia sunt produse local dar au branduri străine pe capotă – Fiat, Citroen, Peugeot, Opel, Renault, Toyota, Hyundai, KIA, Ford sau Honda. „Există deja oameni de afaceri interesați de ideea de a crea un astfel de brand. În viitor este posibil să găsim și piețe externe de desfacere”, explica pe atunci ministrul turc al industriei. De asemenea, Ali Pandir, șeful grupului auto Tofas, considera că o marcă națională trebuie să vândă cel puțin 400.000 de mașini pentru a justifica investiția.

Patru ani mai târziu, în toamna lui 2015, ministrul turc al Științei și Tehnologiei, Fikri Işık, anunța oricial că Turcia va avea propria marcă de autoturisme și menționa dezvoltarea a trei concepte. „Am progresat pas cu pas în demersul nostru de a avea un brand național de autoturisme. Cele trei protoripuri pe care le vedeți au fost dezvoltate la TÜBİTAK (Scientific and Technological Research Council of Turkey). Unul este propulsat de un motor alimentat cu benzină, al doilea este hibrid, iar al treilea este electric. Sperăm că vom putea produce 30 – 40 de unități destinate testelor în 2016”, spunea ministrul prezentând și câteva imagini ale unui vehicul care semăna izbitor cu un Cadillac BLS, o versiune complet restilizată a lui Saab 9-3.

Ei bine, în ultimele zile ale lui 2019, Turcia a mai făcut un pas către deținerea propriei mărci de automobile. Unul cât se poate de ferm. În prezența lui Recep Tayyip Erdogan, noul concern TOGG (Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu A.Ş.), fondat în 2018 prin asocierea dintre Anadolu Group, BMC, Kök Group, Turkcell și Zorlu Holding a prezentat prototipurile a două vehicule aparținând clasei compacte, un SUV și un sedan. Primul dintre acestea, SUV-ul, ar trebui să fie lansat, conform oficialilor turci, în 2022, iar al doilea în 2024. Până în 2030 ar trebui să fie prezentate alte trei modele – un hatchback, un SUV de clasă B și un monovolum. Toate vehiculele vor avea sistem electric de propulsie.

Un proiect de 3,7 miliarde de dolari

Pentru realizarea întregului proiect al mașinii naționale turcești, grupul TOGG a promis o investiție de 3,7 miliarde de dolari care ar duce la crearea unei uzine în zona orașului Bursa a cărei producție inițială este estimată la 175.000 de unități.

Togg - SUV

Totodată, pentru ca proiectul să aibă succes, TOGG a apelat la sprijinul casei de design italiene Pinifarina, iar „rețeta” financiară este bazată pe un ajutor important al guvernului turc. Astfel, noua entitate va beneficia de un teren oferit gratuit de stat, scutiri de impozite, rate mici ale dobânzilor și, desigur, de garanții privind achiziționarea anuală, până în 2035, a câte 30.000 de vehicule de către instituțiile guvernamentale. Și acestea sunt doar câteva dintre modalitățile prin care statul turc – neîngrădit de reglementările drastice din Uniunea Europeană – va ajuta dezvoltarea producătorului național de vehicule.

Este important de menționat însă că, asemeni tutoror celorlalte companii auto străine din Turcia, TOGG va exporta către Europa o mare parte din producția sa.

Al patrulea producător european

Grație producției anuale a proiectului TOGG, estimată la 175.000 de vehicule în prima fază, și a viitoarei uzine Volkswagen de lângă Izmir, cu 300.000 de unități pe an, Turcia ar putea depăși Marea Britanie și Rusia în clasamentul mondial al producătorilor auto.

TOGG - sedan

E drept că ultimele vești despre potențiala uzină Volkswagen din Turcia nu sunt îmbucurătoare pentru oficialii Turci, însă încetarea conflictului din Siria, precum și unele concesii politice ale guvernului turc ar putea readuce rapid în actualitate acest proiect în valoare de peste 1,3 miliarde de euro. Mai ales că germanii au refuzat să caute un alt amplasament.

Revenind însă la capacitatea de producție a Turciei trebuie spus că, în prezent, uzinele auto din această țară produc 1.550.000 de vehicule pe an, dintre care 1.026.000 sunt autoturisme. Astfel, Turcia ocupă locul 15 în clasamentul mondial al producătorilor de vehicule. Grație noilor capacități de producție, statul aflat la granița dintre Europa și Asia, ar putea depăși atât Marea Britanie cât și Rusia în acest clasament, urcând pe locul 13. La nivel european, Turcia va ocupa locul 4, după Germania, Spania și Franța.

Citește și:

Leave a Comment