Share
Mărirea și decăderea Concorde, singurul supersonic destinat pasagerilor

Mărirea și decăderea Concorde, singurul supersonic destinat pasagerilor

Cu 50 de ani în urmă, pe 2 martie 1969, avea loc zborul inaugural al primului avion supersonic destinat transportului de pasageri. Pentru 27 de minute, deja faimosul Concorde 001 care tocmai decolase de la Toulouse a zburat până la o altitudine maximă de 3.000 de metri cu o viteză limitată la 480 km/h. Visul inginerilor și al pasionaților de aviație s-a frânt în 2000, lângă Paris, pentru ca, trei ani mai târziu, să fie abandonată orice speranță.

Andre Turcat, pilotul care a avut curajul de a ridica pentru prima dată de la sol un Concorde a declarat la aterizare că „în cele din urmă păsăroiul a zburat și pot spune că a făcut asta destul de bine”. Totuși, istorii neconfirmate spun că toate cele 27 de minute petrecute în zbor de Concorde 001 au o adevărată încercare, de la decolarea prin ceață și cu un vând neprielnic, până la aterizarea pe o pistă aproape imposibil de văzut din cabina piloților. Cu toate acestea, după doar o lună, pe 9 aprilie 1969, un alt pilot, Brian Trubshaw, a avut curajul de a ridica de la sol prototipul britanic al aceluiași avion. În același an, dar în octombrie, Concorde depășea pentru prima dată viteza sunetului, iar pe 21 ianuarie 1976 erau operate primele două zboruri cu pasageri la bord. Un Air France a pornit din Paris către Rio, iar un British Airwais de la Londra către Manama, Bahrain.

Apariţia Concorde-ului a reprezentat un moment de referinţă în istoria aeronauticii. Primul avion supersonic de pasageri putea efectua un zbor transatlantic în ceva mai mult de trei ore, la o viteză maximă de 2.090 de kilometri/oră. Cu peste patru ore mai puțin decât un zbor cu orice altă aeronavă comercială.

Avionul Concorde avea o lungime de 61,66 metri şi o anvergură a aripilor de peste 27 de metri. Era propulsat de patru motoare Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 Mk. 610, care dezvoltau fiecare o putere de 170 de KN. Aeronava avea o capacitate maximă de 128 de pasageri şi un echipaj format din șase persoane.

De-a lungul vremii, Concorde a depăşit numeroase recorduri aeronautice, momentul de glorie fiind cel de pe 31 ianuarie 1998 când avionul a făcut înconjurul lumii (51.659 de kilometri) în 41 de ore şi 27 de minute.

În total au fost construite 20 de aeronave, inclusiv prototipurile şi avioanele de preserie. British Airways a achiziţionat şapte avioane de acest tip, care au efectuat în total 150.000 de ore de zbor, iar Air France alte cinci care au acumulat circa 105.000 ore de zbor.

Din nefericire, pe 25 iulie 2000, în apropiere de Paris, un aparat Concorde s-a prăbuşit, în acest accident pierzându-şi viaţa 113 persoane. Toate aeronavele de acest fel au fost oprite la sol până în noiembrie 2001. Deși ar fi trebuit să reia cursele, Concorde nu a mai zburat niciodată. Criza din domeniul aeronautic, declanşată de atentatele din 11 septembrie 2001 și de prețul tot mai ridicat al petrolului, precum şi costurile ridicate de exploatare au impus retragerea singurului avion supersonic de pasageri din circuitul comercial.

Companiile care operau cu acest tip de avion, British Airways şi Air France, au anunţat, la 10 aprilie 2003, sfârşitul utilizării acestei aeronave în scopuri comerciale, până la 31 octombrie 2003. Air France a suspendat zborurile sale cu aeronavele Concorde din dotare la 31 mai, iar, pe 24 octombrie 2003, a avut loc turul de adio al avioanelor Concorde ale companiei British Airways. Aparatele retrase din serviciu sunt expuse în diferite muzee tehnice ale lumii, la uzina din Toulouse şi pe Aeroportul internaţional Charles de Gaulle.

Fiul lui Concorde, tot mai aproape de zbor

În ultimii ani, o companie care încearcă să impună ideea că va reuși să lanseze „fiul lui Concorde” pare tot mai aproape de țel. În ianuarie, Boom Supersonic, ompanie fondată și condusă de Blake Scholl a anunțat obținerea unei finanțări de 100 de milioane de euro pentru dezvoltarea unui avion supersonic de pasageri cunoscut deocamdată sub numele de Ouverture. Acesta ar trebui, măcar teoretic, să atingă de două ori viteza sunetului având o autonomie de 8.000 km.

Deocamdată, un prototip cu dimensiuni la jumătate față de cele ale aeronavei proiectate se află în teste. Botezat XB-1, avionul ar trebui să realizeze primul zbor de testare în acest an. Dacă testele vor avea succes și va fi construit la dimensiunea normală, Ouverture ar putea transporta 55 de pasageri, fiecare dintre aceștia fiind nevoiți să plătească circa 2.000 de lire sterline entru un bilet Londra – New York. Cel puțin asta susțin oficialii Boom Supersonic. Aceiași care promit primul zbor cu pasageri cel mai târziu în 2025.

©Lifenews.ro – Articolele lifenews.ro pot fi preluate în limita a 500 de semne și doar cu acordul redacției.

 

Leave a Comment