TEST KIA Ceed: Atac la vedetele clasei compacte
Ajuns la a treia generație, modelul KIA Ceed își pune în valoare maturitatea lovind puternic în zone dominate de concurenți europeni mult mai cunoscuți din segmentul compact. Pentru o viziune de ansamblu asupra modelului LifeNews.ro s-a aliat cu AUTOpro și AutoExpert în încercarea de a descoperi toate valențele acestui vehicul.
Clasa compactă din Europa duce lupte grele pentru a supraviețui „SUV-izării”, iar producătorii fac tot ce le stă în puteri să păstreze acest segment peste pragul de 3 milioane de unități, însă estimările analiștilor nu le dau mari speranțe. Conform LMC Automotive, vânzările de autoturisme de clasă C vor scădea până în 2023 la nu mai mult de 2,5 milioane de unități. În încercarea de a susține vânzările, producătorii caută noi soluții de design și echipare, iar exemplul KIA este cât se poate de relevant. Astfel, în privința noului Ceed, KIA a renunțat la caroseria cu trei uși – ca și colega de grup, Hyundai, pentru i30 – păstrând în portofoliu variantele hatchback și break. La acestea se va adăuga, după cum au anunțat oficialii KIA chiar în timpul testului internațional al modelului Ceed, un shooting-brake.
Odată cu această a treia generație a fost schimbat și numele vehiculului – de la cee`d la Ceed – tocmai pentru a reflecta cât mai clar aparteneța modelului la „Bătrânul Continent”. Prin urmare, cee’d a devenit Ceed, consolidând astfel reputația unui autoturism pentru Comunitatea Europeană, cu Design European (Community of Europe, with European Design). Ca și predecesorii săi, noul model a fost desenat, proiectat și dezvoltat la centrul de design și cercetare-dezvoltare din Frankfurt, iar producția a fost alocată uzinei slovace din Žilina.
Schimbări substanțiale
Noul Ceed se distanțează net de predecesorul său printr-un design mai sportiv și mai puternic, urmând caracteristicile modelului Stinger. Cu o înălțime mai redusă, mai lat și cu partea din spate mai lungă decât a modelului pe care îl înlocuiește, noul Ceed are o silueta posterioară ce denotă un spirit atletic mai matur. Liniile drepte înlocuiesc muchiile rotunjite ale predecesorului său, partea frontală a mașinii evoluând cu o grilă mai largă de tip „nas-de-tigru“ și fante pentru admisia aerului poziționate mai jos. Noul model dispune în dotarea standard de lumini de zi cu tehnologie LED, de tip „ice cube”, care aduc aminte de aspectul modelelor anterioare GT și GT-Line. Din profil, liniile drepte măresc vizual lungimea capotei și dau mașinii o poziție „mai verticală”. Noul model are un pilon C mai larg, devenit semn distinctiv al designului Kia în ultimii ani. Acest lucru oferă liniei superioare a ferestrei un aspect nou în formă de semilună. În spate, noile lumini de zi cu tehnologie LED oferă vehiculului o vizibilitate mai bună pe drum. Liniile drepte și eleronul de pe hayon oferă noului Ceed un aspect general mai stabil. Construit pe platforma „K2” dezvoltată de Kia, noul Ceed este mai lat cu 20 mm și cu 23 mm mai scund decât modelul anterior. Ampatamentul rămâne la fel – de 2.650 mm – dar consolele și-au schimbat dimensiunile. Noua platformă suportă o încărcătură mai mare, având o capacitate de depozitare de 395 litri, dar și un spațiu interior mai generos.
În interior – acolo unde se remarcă o calitate crescută a materialelor – KIA Ceed este mai ergonomic ca niciodată. Planșa de bord este divizată într-o zonă superioară – care conține sistemul de infotainment „plutitor”, sensibil la atingere – și o zonă inferioară care adăpostește panoul de control pentru sistemul audio și ventilație. Consola centrală este orientată ușor către șofer, pentru ușurință în accesarea comenzilor.
Dinamică surprinzătoare
Pentru a putea concura de la egal la egal cu vârful ierarhiei clasei compacte – Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane – noul Ceed a dezvăluit în timpul testului un comportament rutier peste așteptări. Pe lângă stabilitatea demnă de o clasă superioară Ceed și-a pus în evidență și latura high-tech. Pentru prima dată disponbil pe un vehicul Kia vândut în Europa, sistemul de asistență la păstrarea benzii de rulare, o tehnologie autonomă de nivel 2, urmărește vehiculele aflate în fața mașinii și identifică spațiile adecvate disponibile pe celelalte benzi de rulare pentru a se deplasa în siguranță către ele. Pe lângă cele șapte airbag-uri oferite în dotarea standard, tehnologiile de siguranță includ sistemul de asistență pentru faza lungă, sistemul de avertizare privind atenția șoferului, sistemul de asistență la păstrarea benzii de rulare și de atenționare la posibilele coliziuni frontale. Pachetul opțional ECO oferă sistemul Active Air Flap, care închide și deschide fantele de aer în funcție de cerințele sistemului de răcire, ajutând la îmbunătățirea eficienței aerodinamice a mașinii și la creșterea economiei de combustibil. Pachetul ECO dispune, de asemenea, de panouri aerodinamice sub șasiu care ajută la circulația fluxului de aer pe sub autovehicul dar și de cauciucuri Michelin cu rezistență redusă la rulare.
Spațiu și confort peste media clasei
Prima generație Kia Cee`d a încântat clienții români în special din cauza prețului scăzut pentru o compactă, iar cea de-a doua oară, grație unui pachet de dotări avantajos. În ambele cazuri, mașina se afla undeva la mijlocul segmentului în privința spațiului interior și al confortului, însă în cazul celei de-a treia generații a modelului Ceed aceste două caracteristici tind către vârful clasei, făcând vehiculul chiar mai atractiv pentru familiști. Cum o astfel de afirmație poate părea hazardată, iată și câteva valori care o susțin. Prin comparație cu lideri ai segmentului compact, precum Volkswagen Golf, Renault Mégane, Ford Focus sau Opel Astra, Kia Ceed oferă cel mai mare spațiu de încărcare în cazul utilizării tuturor celor cinci locuri. Astfel, dacă Ceed are un portbagaj de 395 litri, Mégane poate găzdui 384 litri, Golf doar 380 litri, Focus, 375 litri, iar Astra, 370 litri. În cazul rabatării complete a banchetei din spate, Ceed (1291 litri) cade pe locul secund, după Focus (1354 litri), în timp ce Golf, Mégane și Astra oferă capacități de încărcare între 1270 l și 1210 l.
Extrem de important, spațiul de încărcare este susținut și de un habitaclu încăpător, în ciuda faptului că ampatamentul de 2,650 m al lui Ceed este depășit de cel al modelelor Astra, Mégane și Focus. Și, dacă tot vorbim despre interiorul modelului, trebuie spus că acesta a crescut din punct de vedere al calității percepute, în special în zona planșei de bord, care acum este acoperită cu un plastic moale și mai prietenos. Spațiile de depozitare s-au înmulțit și ele, pasagerii beneficiind de o zonă dedicată telefoanelor mobile la baza planșei de bord și de un loc special pentru încărcarea prin inducție a acestora. Consola centrală are spațiu generos pentru sticle, cotiera este adâncă, iar în buzunarele din portiere încap sticle destul de mari.
Viziunea AUTOpro: Polivalență cu stil
Din punct de vedere dinamic, Ceed a făcut un salt apreciabil, asumat și dorit de constructorul coreean. Designerii Kia s-au inspirat din linii estetice ale vârfului de gamă și de dinamică Stinger pentru a desena partea frontală a modelului Ceed. A rezultat o imagine solidă, puternică, cu accent serios pe dinamică și high-tech. Sigur că o poți și consolida, dacă alegi farurile și stopurile cu LED, schimbă mult aspectul mașinii și o duc în acea zonă de sofisticat absolut necesară pentru cei care vor să iasă în evidență. Același lucru îl face și linia de echipare GT Line. Costă în plus, dar are consistență la nivel de design, detalii și echipamente pentru un preț rezonabil (circa 1.500 euro).
Încă de la primul contact cu interiorul, realizezi că aceeași temă, dinamica, a fost atent studiată și implementată. Un simplu exemplu: încă de la prima generație, scaunele față au avut o susținere laterală peste media clasei. Existau atunci concurenți care ofereau chiar și pe motoare mai puternice o susținere laterală destul de slabă, în timp ce scaunele din echiparea de serie ale lui Ceed te „îmbrăcau” mult mai bine și eficient pe laterale. M-am bucurat să văd că au păstrat această soluție, foarte utilă și confortabilă când rulezi mai sportiv. Bineînțeles că poziția este cu totul alta, mai joasă, mai fermă și mai bine plasată față de postul de conducere. Volanul este exact cât trebuie de gros, are o aderență bună (piele, în serie) și acționează un sistem de direcție asistat electric, dar mai bine calibrat și cu feedback corect. Consola centrală este ușor orientată către șofer, nu mult, ci exact cât trebuie pentru a simți că ai mașina împrejurul tău și că te integrezi în ea. De asemenea, vizibilitatea este bună, te poți orienta imediat, în orice viraj, fără să fii deranjat de vreun montant prea prezent în câmpul tău vizual.
motorizarea de 1,4 litri, turbo, cu 140 CP, cuplată la transmisia 7DCT. Este alegerea ideală, dacă vrei o mașină cu valențe sportive din gama standard, ca să-i spunem așa, pentru că, mai sus, ca performațe și preț, există GT-ul de 204 CP. Motorul turbo de 140 CP face o figură frumoasă la nivelul performanțelor, cu 9,2 secunde până la 100 km/h și 205 km/h viteză maximă. Are doar 4 CP în plus față de dieselul de 1,6 litri, dar este mai plăcut prin prisma exploziei dată de turațiile mai mari (puterea maximă la 6.000 rpm). Este un motor vioi, căruia îi plac turațiile și care plusează printr-un cuplu maxim de 242 Nm începând de la 1.500 rpm. Cu un tren de rulare echilibrat, poți ataca toate tipurile de viraje fără probleme, cu un comportament previzibil din partea mașinii. Acest propulsor este cuplat standard la cutia manuală, dar pentru o experiență mai confortabilă, dar cumva și mai dinamică, este de preferat să optezi pentru cutia 7DCT. Schimbă foarte repede, iar softul atent calibrat o ajută să simtă imediat ce vrei să faci și să reacționeze în consecință. O poți pune în dificultate doar dacă îți propui neapărat asta, dacă vrei eficiență sportivă, o livrează fără probleme. Cutia oferă și o poartă manuală, dar selecția este invers față de ce ți-ai dori ca pasionat de sportivitate. Nu este natural să împingi levierul ca să schimbi într-o treaptă superioară, în timp ce este lipit de scaun în accelerație. Sunt câțiva constructori care au înțeles acest lucru. Cutia 7DCT costă 1.392 euro în plus, dar face toți banii. Acum 10 ani, Kia oferea pe Ceed o cutie automată cu patru trepte, lentă, gurmandă și enervantă. Acum oferă una cu dublu ambreiaj foarte modernă, care livrează aceleași performanțe ca cea manuală, doar că este o idee mai economică. Fișa tehnică spune că acest motor afișează un consum mediu de 5,7 litri/100 km. Dacă știi să mergi liniștit în afară și nu conduci în București la ore de vârf, nu este departe de realitate.
Ca să înțelegem exact, Ceed 1,4 turbo, iți poate da statisfacții la nivel de sportivitate. În același timp, puțin probabil să primească reproșuri la capitolul confort, din această cauză am menționat de câteva ori platforma echilibrată, foarte bine setată pentru a mulțumi categorii diferite de clienți. Prețul pentru acest model începe de la 16.100 euro cu cutia manuală, chiar 14.746 prin programul Rabla. Cutia automată vine cu un preț de 18.325 euro (16.971 euro, prin programul Rabla). (Dan Damian)
Viziunea AutoExpert: Pusă pe muncă
Companiile și-au găsit aliatul: cu prețuri începând de la 13.833 euro și 7 ani garanție, Kia Ceed pare perfect croită pe cerințele flotelor. Mai ales că virtuțile native ale modelului nu țin cont de nivelul de echipare: de exemplu, portbagajul, un factor decisiv în alegerea unei mașini de flotă, are o margine de încărcare joasă, situată la 66 cm deasupra șoselei, iar spătarul banchetei se rabatează 33/66% încă din echiparea standard. Pentru 31 euro, se poate achiziționa și podeaua reglabilă pe două niveluri, obținându-se, astfel, o suprafață plană cu lungimea de 173 cm, ideală pentru transportul obiectelor lungi. Insuficient? Nicio problemă: puteți alege versiunea Sportswagon, pentru a transporta obiecte de 2,03 m lungime, primind inclusiv o margine de încărcare mai joasă cu 2 cm. Șoferii de flotă se bucură de o bună manevrabilitate, conferită de direcția ușoară (1,6 kg forță de învârtire a volanului) și de diametrul de bracaj de 11,1 m, dar companiile trebuie să bifeze camera de marșarier din lista de dotări (46 euro), pentru că luneta îngustă a versiunii hatch poate incomoda la parcarea mașinii.
Cea mai adaptată motorizare pentru flotele ”urbane” este 1.0 T-GDI, care se dovedește rafinată în funcționare pentru un ”trei cilindri” și care, în testele noastre, a consumat în medie 7,2 l/100 km. În regim urban s-a mulțumit cu puțin peste 8 l/100 km, valoare care urcă spre 10 l/100 km în orele de vârf. Micul propulsor trage mai bine decât versiunea de bază, aspirată, de 1.4 litri și a consumat în test mai puțin cu 1 l/100 km decât aceasta, iar diferența de preț de 1.428 euro s-a redus la numai 74 euro, pe durata programului Rabla. Dacă, însă, rutele sunt preponderent extraurbane, versiunea diesel de 1.6 l și 115 CP devine mai interesantă, mai ales că dezvoltă 280 Nm de la 1.500 rpm și asigură ușurință în depășiri, concomitent cu un rulaj relaxat la viteze de autostradă. Consumul mediu în test a fost de 5,7 l/100 km, valoare care ajunge la puțin peste 6 l/100 km în oraș. Tichetul Remat și eco bonusul datorat emisiilor CO2 de până la 104 g/km, scad prețul de pornire la 15.930 euro. (Bogdan Grigorescu)